
R e g i n a  M .  F r e y

Słowa kluczowe: dziennikarstwo, etyka mediów, gazeta katolicka, Rheinischer Merkur, 
Publik, Görres

Keywords: journalism, media ethics, catholic newspaper, Rheinischer Merkur, Publik, 
Görres180



T H E  S O C I E T A L  R E L E V A N C E  O F  T H E  “ R H E I N I S C H E R  M E R K U R ”

Wa r s z a w s k i e  S t u d i a  Te o l o g i c z n e 
X X X I V / 1 / 2 0 2 1 ,  1 8 0 - 1 9 9

Regina M. Frey
Ludwig-Maximilians-Universität München, Germany

ORCID: 0000-0002-1039-6665

 

THE SOCIETAL  
RELEVANCE OF THE 
“RHEINISCHER MERKUR”
 

	 In April 2019, in the professional journal Communicatio Socialis, the 
communication expert Kai Hafez reflected on the reportage of the refugee crisis 
in Germany and urged the need for a new form of journalism, a so-called “human-
itarian journalism” with “a sociopolitical attitude” (Hafez 2019, 500). He takes up 
here the uncertainties that have been perceptible for some time with regard to the 
reporting in the media in society: Where do we still find facts rather than fake 
news, complexity and thematic variety rather than abridgements and campaigns? 
And where do we get a picture of political debates in the entire breadth of their 
discussion? In addition to many other subsystems in society that are aware of 
this development and look for solutions, there is an almost cyclical demand in the 
Christian churches too for a new, societally relevant medium that is characterized 
by an outstanding journalism on the basis of the Christian faith. If one compares 
Hafez’ proposal of a “humanitarian journalism” with the standards of the Catholic 
press in the nineteenth century, one soon encounters a political newspaper that 
was both a pioneer for the entire press in the period of the Restoration and a sym-
bol of the reconstruction after the Second World War: the Rheinischer Merkur of 
Joseph Görres from 1814 to 1816 and the Rheinischer Merkur from 1946 to 2010. 
Both newspapers, but especially the Rheinischer Merkur of the post-War years, 
had a sociopolitical attitude that can be a model today for the desired new form 

DOI: 10.30439/WST.2021.1.10

181



R e g i n a  M .  F r e y

of journalism. It is thus worth looking at the period in which the Rheinischer 
Merkur came into existence, at its task and its decline, and inquiring into the me-
dia-ethical tensions under which this weekly newspaper existed.

1. THE RHEINISCHER MERKUR ‒ TASK AND GOAL

When the first issue of the Rheinischer Merkur appeared in Koblenz on 
March 15, 1946 under the editorship of Franz Albert Kramer, this political news-
paper, which appeared twice each week (towards the end of 1946, thanks to the 
improvement in the paper supply, this was already increased to three times each 
week), distinguished itself from its competitors through several criteria. It was 
one of the first political newspapers to receive a newspaper license from the Allies 
and the French protectorate. It was customary for a press product to have several 
editors from various political parties, but in this unique case, there was only one 
editor, F.A. Kramer, who was also the license holder. He imprinted his seal on the 
paper in a definitive way in the first four years, and this determined its prestige 
until it was closed down in 2010.

Kramer, who had spent the years of the Second World War in exile in 
Switzerland, had good contacts to the Allies. Jean-Michael Bing, the censuring 
officer who was assigned to him by the military government, was a friend from 
Swiss days, and soon changed roles by writing under a pseudonym as a foreign 
correspondent for the Rheinischer Merkur (see Roloff 1007, 38). The name of the 
newspaper, the choice of printer, and the date of the first issue established the 
profile of the Rheinischer Merkur in the coming decades. It is no longer possi-
ble to reconstruct exactly whether the choice of name preceded the choice of 
the Görres printing house in Koblenz, or whether the discovery of this historical 
printing house, which had been only partly destroyed, ultimately inspired Kramer 
to choose the name and to continue the tradition along the lines of Joseph Görres 
(see Klenk 2013, 170). The Rheinischer Merkur appeared with an initial print of 
220,000 copies, one hundred and thirty years after the last issue of Joseph Görres’ 
Rheinischer Merkur. Kramer wrote in his first issue about the choice of name:

“It may indeed be audacious to take up once again now a name 
of that kind, in order to continue the tradition of the Rheinischer Merkur 
where it was broken off one hundred and thirty years ago; but this act of 
daring must find its justification in the difficulty and the fatefulness of the 
present time. We need today a thinking that is every bit as spacious and 
fearless, in order to grasp the events – at least now, at least after the sec-182



T H E  S O C I E T A L  R E L E V A N C E  O F  T H E  “ R H E I N I S C H E R  M E R K U R ”

ond catastrophe – in their causes and in their interconnection. And just as 
great a candor is required, just as certain a sense of one’s own dignity, in 
order to speak of these matters in public under present-day circumstanc-
es.” (Kramer 1946, 1) 

This section forms the program that Kramer sketched out for the 
Rheinischer Merkur: a critical accompanying the events of the political recon-
struction, and at the same time participation in the reconstruction of a critical 
public arena that ought to learn in freedom how to think broadly and courageous-
ly. The observation of the political events in Germany had the highest priority, 
as we see from the redactional division of the newspaper with its eight pages. 
In addition to the political emphasis, there was the section “At the silver stream: 
From the life of the spirit – Western review – A colorful world,” where we find in 
the first issue, alongside poems by Clemens Brentano and Matthias Claudius, an 
essay entitled “Christian humanism: Its potential in the construction of society.” 
The articles of association of the “Rheinischer Merkur Publisher Ltd.” envisaged 
a newspaper with reporting on the basis of Christian politics, a reportage that 
was the product of collaboration on equal terms by the two great confessions (see 
Roegele 1974, 72).1

“No merger between the churches, but the most trustful collab-
oration possible between the churches, not so much on the level of the 
hierarchy as on that of the laity who behave actively in the world, the 
politicians, the teachers, the associations and institutions […].” (Löblich/
Roegele 2004, 155) 

This practical attitude to ecumenism was also demonstrated in the su-
pra-confessional character of the newspaper. Vilma Sturm, the only woman editor 
among a group of men, was a single mother who was able, with Kramer’s help, to 
combine her work and her child. She recalls:

“We in the Rheinischer Merkur saw in the Christian religion the 
superstructure, in which we believed unquestioningly, that lay over all 
our thinking and action. Everything that I wrote at that time had to pre-
suppose this superstructure, whether it was reportage about conferences 

1  . In his bibliography, Roegele (1994, 295‒296) mentions that the material relevant to the beginnings and the first 
years of the Rheinischer Merkur has not survived. 183



R e g i n a  M .  F r e y

of poets or philosophers, reflections on nature or music, on pussy willows 
or the casting of bells. […] We did not only think – we also lived with the 
contents of the faith.” (Sturm 1987, 202‒203).2 

An apparently unruffled link between the Christian influence and polit-
ical alertness left its mark on the first years of the weekly paper. Contrary to 
expectations, later developments, and to what is alleged about him today, Kramer 
did not intend to found a party newspaper. He aimed at “establishing the spiritual 
foundation and the journalistic accompaniment” (Roegele 1994, 72) of a democrat-
ic party in which Christian politicians would work together across confessional 
lines, in order thus to prevent a renewed extremism. Otto B. Roegele, at that time 
Kramer’s assistant and later his successor, summed up as follows, in a 1950 por-
trait of Kramer, the importance of the reporting in the Rheinischer Merkur for the 
drawing up of the Constitution:

“1948 was helpful above all for the consolidation of the editorial 
collaboration and the establishing of the weekly newspaper as a type. 
In 1948 came the ‘great hour’ for the Rheinischer Merkur as an organ of 
debate and of influence on the shaping of the Constitution. An interview 
with Konrad Adenauer that appeared on 21.02.1948 formed the kickoff of 
a campaign that accompanied with increasing vehemence the constitu-
tional deliberations of the Presidents of the federal states, the Convention 
at Herrenchiemsee, and the Parliamentary Council until its final resolu-
tion on 8.05.1949.” (Roegele 1994, 74) 

This retrospect by Roegele is valuable because it was not a second-hand 
work or the product of an analysis of the reporting in those politically decisive 
years: rather, it reproduces the inside perspective of what Roegele calls the ed-
itorial “campaign.” In the final vote before the adoption of the constitution, we 
find a pointer to the enormous influence that, in the eyes of Theodor Heuss (later 
Federal President), the Rheinischer Merkur had on the Constitution of the state. 
Heuss mentions three “places” that influenced from the outside the genesis of 
the Constitution: the Odeonstrasse in Hannover (a reference to the office of the 

2  . In her autobiography, Sturm gives vivid glimpses of the working conditions at the Rheinischer Merkur in its first 
years and of her work as a single mother and contributor to the newspaper. After her initial enthusiasm for the 
weekly newspaper and for Kramer, Sturm increasingly distanced herself from her colleagues, and was finally fired by 
Kramer in 1949 (see inter alia Sturm 1987, 193‒211).184



T H E  S O C I E T A L  R E L E V A N C E  O F  T H E  “ R H E I N I S C H E R  M E R K U R ”

chairman of the SPD, Kurt Schumacher), the curia in Cologne (with Cardinal 
Joseph Frings), and the Rheinischer Merkur (see Roegele 1994, 74‒75). Looking 
back, we may surely regard these initial years of the Rheinischer Merkur, which 
were likewise the initial years of the Federal Republic of Germany, as the most 
successful years of the weekly paper from the perspective of its founder, F.A. 
Kramer. His sudden death in February 1950 put an end to the decisive years of 
the weekly paper.

His successor, Otto B. Roegele, who was later the first professor of the 
science of journalism at the Ludwig Maximilian University in Munich, was con-
fronted with all kinds of problems that influenced the Rheinischer Merkur direct-
ly and indirectly. Politically speaking, the Rheinischer Merkur began to detach 
itself in the 1950s from its strong alignment with the CDU – in general, it was 
more of a strong alignment with the person of Konrad Adenauer, which ended 
abruptly when the new chancellor came to power in 1963. In 1967, in his obituary 
of Konrad Adenauer, the chief editor, Anton Böhm, wrote: “This newspaper had 
the honor of being prized in some quarters and notorious in others as the organ of 
Adenauer, as his ‘mouthpiece,’ his ‘favorite paper.’” (Böhm 1967, 1) This honor was 
not accorded to his successor, Ludwig Erhard. Apart from the political attitude of 
the Rheinischer Merkur, which increasingly developed into an opposition voice in 
the CDU/CSU (see Hertel 1980, 242‒243), Roegele entered in the 1950s into the 
incipient discussion about new Catholic media formats. A flourishing spectrum of 
various political, academic, and aesthetic daily newspapers and periodicals, such 
as the Kölnische Volkszeitung3 and Hochland,4 had been destroyed except for 
a minimum by the National Socialists’ imposition of conformity. The only news-
papers that had survived were those that put themselves under the protection of 
a bishop – this was the hour in which the diocesan newspapers were born. The 
overwhelming might of the NS dictatorship was simply too great, as Altmeyer 
(1962, 51) states: “The Catholic press was […] brought to its knees with violence, 
because it was not willing to betray its own nature.” Thanks to this experience, the 
first steps back into an independent Catholic journalism were only hesitant, and 
highly varied. In addition to the foundation of the Rheinischer Merkur, the Augs-
burger Postzeitung was founded in 1948 by Johann Wilhelm Naumann, who had 

3  . The Kölnische Volkszeitung and the Germania were among the leading political Catholic daily newspapers at the 
beginning of the twentieth century, and were also known outside Germany (see Löffler 1924, 75‒77).

4  . Hochland saw itself as a conservative Catholic cultural periodical. The correspondence between Karl Muth, 
the publisher, and Friedrich Fuchs, the editor, bear witness to a vigorous debate among those responsible for the 
periodical about the importance to be attached to theological topics and about the attitude of the periodical in the 
reconciliation between Germany and France (see Rémi/Brockstieger 2014, 101‒142). 185



R e g i n a  M .  F r e y

consciously decided against a political daily paper in the style of the earlier “gen-
eral advertisers” that tended to take a liberal position. The Augsburger Postzei-
tung soon appeared everywhere in Germany under the name Deutsche Tages-
post; today, under the name Die Tagespost, it is the last surviving Catholic week-
ly newspaper in Germany. The Catholic publicist Emil Dovifat (1949, 94) asked 
in the speech he delivered at the foundation of the “Gesellschaft katholischer 
Publizisten” (GKP, Society of Catholic Journalists) in Bonn in 1948: “Ought our 
starting point to be the task we had in 1932, or do we want to take a new path?”5 
At this time, only the Deutsche Tagespost and the Rheinischer Merkur had made 
up their minds on this question, since their journalism linked onto the circum-
stances before 1932. However, the majority of the German journalists did not 
call into question the diocesan newspaper, a form born of an emergency situa-
tion as an association between the Catholic press and the episcopate; and down 
to the present day, this third path is the dominant form of Catholic journalism in 
Germany, alongside linking onto the past and breaking out into something new. 
The question of the legitimation of the Catholic press in a secular society, which 
was raised especially by the first members of the GKP and at the conferences of 
the “Arbeitskreis Publizistik/Presse” (AKP, working party on publicity and the 
press) of the “Zentralkomitee der deutschen Katholiken” (ZdK, Central Commit-
tee of the German Catholics,6 went largely unanswered.7 Nor was this dilemma 
solved by the founding of the “Katholische Nachrichtenagentur” (KNA, Catholic 
News Agency) in 1952, which has continued to the present day to offer Catholic 
news, independently of the political orientation of a newspaper. The conscious-
ness that Christian journalism has a place both in and for society, even outside 
the subsystem church, is indeed anchored once again in the journalistic milieu, 
but no assertive initiatives have been taken after the Rheinischer Merkur. This 
means that it occupied a special place until its end, but also that it could be per-
ceived as being behind the times. This may also be the reason for the failure of 
the Rheinischer Merkur.

5  . As far as the evidence goes, no member of the editorial staff of the Rheinischer Merkur is mentioned in the 
documents about the foundation of the GKP as one of the founding members.

6  On this, see the documentation of the Arbeitskreis Presse (1958). 

7  . This also becomes clear when one attempts to collate an academic bibliography: from roughly the 1960s, it is 
difficult to gain an overview of Germany Catholic journalism as a whole. The standard work by Scholke (1971) ends 
with the year 1968, since it was published in 1971. Since then, no monograph has appeared that offers a systematic 
presentation of the further developments and draws possible consequences.186



T H E  S O C I E T A L  R E L E V A N C E  O F  T H E  “ R H E I N I S C H E R  M E R K U R ”

2. THE RHEINISCHER MERKUR AND POLITICS

The first years of the Rheinischer Merkur were arguably also its most suc-
cessful. When the Federal Republic of Germany was founded, its journalism was 
perceived as an important public voice, and it had not only accompanied the gene-
sis of the Constitution, but had probably also influenced it. In the 1960s, however, 
the structure of society shifted, and the wish for a specifically Catholic medium 
took an ever clearer form in the church, at conferences of the ZdK and of the dio-
ceses. Although the possibilities in the media were developing at high speed, those 
with responsibility for planning remained focused on the classic newspaper or pe-
riodical. Roegele was aware of this wish, and he hoped for financial support from 
the “Deutsche Bischofskonferenz” (DBK, German episcopal conference), since the 
circulation figures of the Rheinischer Merkur had begun to sink as early as the 
1950s (1958: 69,400; beginning of the 1960s: 48,000‒49,000) (see Pressel 1968, 
25).8 But his hopes were dashed when it became obvious that the DBK wanted to 
see a new product, and that this was already in planning. While the lawyer Hans 
Suttner elaborated a confidential concept for a new Catholic weekly newspaper 
and sent it to roughly eight hundred persons in the church and in public life (and 
naturally enough, given this number, it did not long remain all that confidential), 
the DBK commissioned a study from the Allensbach Institute for Public Opinion 
Research into the positive potential and the risks entailed by the foundation of 
a Catholic weekly paper; this too bore the note “confidential.” The Rheinischer 
Merkur appeared, remarkably, to play no role in the drawing up of a concept for 
a new weekly newspaper, nor were the established professionals among Catholic 
journalists consulted. This was probably because of the lack of openness to new 
formats among the editors of Catholic church papers. For example, Ferdinand 
Oertel observed at the conference of the AKP in Hirschberg Castle in 1967:

“In the general discussion, however, ‘charity began at home’ for the 
editors. In other words, they rejected conceptual questions about the form of 
their own church newspapers in demarcation from the KWZ” (“Katholische 
Wochenzeitung,” the Catholic weekly newspaper). (Oertel 2009, 149) 

But since the Rheinischer Merkur could not be regarded as belonging to 
the spectrum of “church newspapers,” its editors and its publisher were left out of 
the discussions, although it could have been assumed (at least in retrospect) that 
they possessed a greater measure of openness.

8  . Between 1961 and 1965, the circulation of Die Zeit rose from 78,000 to 210,000 copies. 187



R e g i n a  M .  F r e y

Finally, in April 1968, the dummy run of the new newspaper, called Pub-
lik, was published for selected readers.9 The reaction by the Rheinischer Merkur 
took the form of a comment on the dummy run of Publik that made it clear that 
the planning had de facto taken place to the exclusion of the Catholic journalis-
tic milieu: “The bishops have taken their decision alone, with nothing less than 
a demonstrative refusal to draw on the expertise of the professionals.” (N.N. 1968, 
32)10 Three questions are put to the new Catholic weekly paper:

“1. Is it in keeping with the mind of the Council, and, in particular, 
is it in accordance with the German situation, when a mono-confession-
al paper is founded by the bishops in 1968 as the ‘leading organ’ of the 
German Catholics? […] 2. In the self-understanding of today’s Catholic, 
absolute priority is given to the duty of mobilize all one’s forces in order 
that the contribution to collaboration as a citizen of the state – a collab-
oration that is owed to the totality of the people – is made, and that this 
collaboration can be integrated in the most appropriate way possible into 
the continuous process of the formation of opinion and of policies. Not the 
repulsion of enemies, not shutting ourselves into our own hermitage, but 
collaboration with all those of good will, and opening out onto the other 
groups in the plural society! […] 3. After the experience of the debacle with 
Hitler and the persecution of the church by Nazism, the leaders of German 
Catholicism decided unanimously in favor of a bi-confessional party. […] 
In such a situation, launching a mono-confessional newspaper, and even 
more a newspaper with the official authority of the bishops, is a relapse 
into the way of thinking and the praxis of the last century.” (N.N. 1968, 32) 

It is clear that this comment by the Rheinischer Merkur criticized every-
thing in the competitor paper that distinguished it from the Merkur’s own profile: 
the purely Catholic orientation and the risk of being stuck in the narrowness of 
its own milieu. Looking back, one can only describe the further history of Publik 

9  . In 2015, Florian Bock published a detailed monograph on the genesis and the failure of Publik, in which the 
Rheinischer Merkur is given only a marginal mention (see Bock 2015, 142‒144). His monograph is the first detailed 
account of the events concerning the weekly newspaper Publik.

10  . It is extremely instructive to read this comment, which gives a valuable insight into the points of criticism by 
the Rheinischer Merkur, which refer in a very objective manner to the establishing and to the profile of the new 
newspaper. From today’s perspective, the criticism in the comment not only pinpoints with great precision the profile 
and the problems of Publik, but also points to the fate of the Rheinischer Merkur itself, which was to find itself a few 
years later in the same financial dependence.188



T H E  S O C I E T A L  R E L E V A N C E  O F  T H E  “ R H E I N I S C H E R  M E R K U R ”

as tragic. Suttner died shortly after the dummy run that the Rheinischer Merkur 
criticized, so that the newspaper lost its most important provider of ideas and ini-
tiator. The first official issue of Publik appeared after the Katholikentag in Essen, 
on September 27, 1968, and it was subsequently inseparable from the situation of 
conflict on questions of church politics at this Katholikentag, where for the first 
time church-political parties became more clearly delineated as a consequence of 
the outcome of the second Vatican Council (see Bock 2015, esp. 303‒369). After 
Publik had divided opinions in the Catholic milieu already in its first issue, it was 
the object of continuous debates about its content in the following years; these 
were not only theological and church-political in character, but also economic. 
Publik was finally closed down in November 1971. The Rheinischer Merkur too 
faced financial difficulties in the 1970s and moved gradually in this period into 
a total financial dependence on the DBK and on several German dioceses.11

The final great step that once again significantly changed both the content 
and the visual appearance of the Rheinischer Merkur was determined by its fu-
sion with the Protestant newspaper Christ und Welt in 1980. Publik-Forum com-
mented on this merger with the headline “The bastion of opinion on the Rhine,” 
and the secular press likewise reported it. The FAZ noted: “One less Christian 
newspaper,” and the Kölner Stadtanzeiger observed: “Whether this marriage will 
work depends on the reader.” (headlines quoted in Durth 1980, 109) It soon be-
came clear that the Kölner Stadtanzeiger was right, for the number of subscribers 
was far fewer than expected. Too many readers had previously subscribed to both 
papers, and the desired number of 190,000 (130,000 reader of Christ und Welt 
plus 60,000 readers of the Rheinischer Merkur) was thus not reached even at the 
beginning. In a purely external sense, the Rheinischer Merkur had now achieved 
what it had claimed for itself since its foundation: namely, to be a bi- or supra-con-
fessional medium. But this opinion was obviously held only by the weekly news-
paper itself in the 1980s, as we see from the critical comment by the Protestant 
pastor K. Rüdiger Durth (1980, 110):

11  . After giving a one-off grant, the archdiocese of Cologne finally took a stake of 13% in the Rheinischer Merkur 
in 1971. From 1974, the dioceses of Aachen, Essen, Freiburg, Hildesheim, Münster, and Paderborn had a stake 
totaling 80% in the weekly paper. In 1976, the German episcopal conference also took part in financing it through 
the “Medien-Dienstleistungs-Gesellschaft” (MDG, Society for media services). This last step definitively ended the 
redactional independence of the Rheinischer Merkur, because the MDG also got involved in editorial decisions (see 
Hertel 1980, 247‒249). Hertel also gives a detailed account of the ownership structure of the publisher in the years 
that followed. 189



R e g i n a  M .  F r e y

“The skeptical voices were in the majority even after the ‘shock 
of the fusion,’ quite apart from the regret that the German newspaper 
landscape had once again become poorer through the loss of a paper with 
a profile of its own. Do conservative Protestants automatically read a con-
servative Catholic newspaper? Certainly not.” 

Only a comprehensive study of its contents and of the milieu of its readers, 
as well as of the church-political developments in the aftermath of the Second Vat-
ican Council, would make it possible to determine when the Rheinischer Merkur 
abandoned its own claim to be supra-confessional, and became a conservative 
Catholic newspaper – or, indeed, if it could ever have been anything other than 
conservative, after the significant role it had played in the foundational period of 
the Federal Republic of Germany. It would, however, be unjust to the Rheinischer 
Merkur if one were to locate it from the 1980s onward in the niche of irrelevant 
press products. A study by Karin Böhme-Dürr and Anette Grube about science 
reporting in the press in 1989 presents a picture of a newspaper that is read by 
managers and academics.12 

In the 1990s, the situation of the Rheinischer Merkur was undisturbed 
until finally, at the beginning of the new century, rumors about a new involvement 
by the DBK in the media once again surfaced.13 There were several attempts in the 
following years to make the paper attractive to younger readers too, and to reduce 
the financial support of the dioceses, but without success. On the sixtieth birth-
day of the Rheinischer Merkur, Federal Chancellor Angela Merkel (2006) said 
in her laudatio: “For the past six decades, the Rheinischer Merkur has followed 
world events from a Christian perspective. It is one of the outstanding weekly 
newspapers in Germany today.” It would be interesting to know if there were 
still circles in the Catholic milieu at that time who attributed to the Rheinischer 
Merkur a large role in the press, or whether these were merely words of praise 
in the Chancellor’s premature farewell song to a sinking ship. In any case, the 
economic conditions were completely disproportionate, so that the DBK finally 
decided on a change at its autumn meeting in 2010. This initially led to false re-
ports. The KNA reported:

12  . Apart from this study, there is only one other comparative study from the 1960s that has investigated the political 
profile of the Rheinischer Merkur and of the Zeit (see Pressel 1968).

13  . For exampe, the KNA wrote in April 2000 about a planned takeover by the Axel-Springer-Verlag, which however 
did not happen (see KNA 2000).190



T H E  S O C I E T A L  R E L E V A N C E  O F  T H E  “ R H E I N I S C H E R  M E R K U R ”

“Contrary to initial press statements that were open to misunder-
standing, the weekly newspaper Rheinischer Merkur will not be sold to 
the Zeit. When asked, the Hamburg weekly paper merely confirmed a fu-
ture cooperation with the Bonn paper. A spokeswoman of the Hamburg 
publisher stated to the KNA that the future model envisages that responsi-
bility for the Merkur in terms of content and reportage remains exclusive-
ly with its editorial board and publisher.” (KNA 2010) 

The DBK has kept silent until today about the precise reason for the decision 
to cooperate with the Zeit, as well as about the precise circulation and the financial 
circumstances of the weekly paper. In his final leader, the chief editor, Michael Rutz 
(2010), wrote as follows about the closing down of the Rheinischer Merkur:

“What was the reason for closing down the Rheinischer Merkur? 
Was it really money, at a period when church tax revenues – at more than 
five billion euros a year, for the Catholic church in Germany alone – have 
never been higher? Was it our commitment to ecumenism, which has per-
haps become uncomfortable in certain parts of the official church, in view 
of the fact that it is particularly attractive to so many of the Catholic faith-
ful? Was it the necessary delight in debate in a weekly newspaper, which 
must always be a forum of the center, and must not put itself at the service 
only of the margins of Catholic fundamentalism? Well, whatever the case 
may be, we are proud of our work.” 

3. THE RHEINISCHER MERKUR AND FIELDS OF TENSION 
IN MEDIA ETHICS

The history of the Rheinischer Merkur, with its slow and yet sudden 
end, which has not been made public down to the present day with regard both 
to the financial expenditures by the DBK and by some German dioceses and to 
strategic decisions, is not marked only by the struggles of the editors and of the 
German bishops to achieve a societally relevant medium that was adequate to 
the post-War years. It is also marked by the autonomies of journalism, which 
affected the weekly paper in a very constant way that did not greatly attract 
public attention. The normative theory of journalism presupposes that it func-
tions in dependence on the subsystem “politics,” and hence displays a variety of 
autonomies, in keeping with the specific societal system. In the case of German 
journalism, there are thus specific autonomies and fields of tension, which do 191



R e g i n a  M .  F r e y

not only apply to journalism in general; it is above all concrete media enterprises 
such as the Rheinischer Merkur that are and were subject to them. In general, 
one can speak of three great fields of tension: (1) the task of informing the pub-
lic and economic competition; (2) economic competition and moral standards; 
and (3) moral standards and ideals in the occupational profile. With regard to 
perspectives in media ethics, one can likewise identify three fields of tension: 
(1) ethics and profit; (2) ethics and quality; and (3) ethics and law (see Schicha/
Brosda 2010, esp. 331‒370).

In the case of the Rheinischer Merkur, it is not wholly easy to identify post 
mortem (so to speak) the fields of tension to which it was especially subject, since 
that would require an insight into the daily editorial work, which is characterized 
at many points by the struggle of the editors to deal with explosive topics (eth-
ics and law), professional self-perception (ideals in the occupational profile), and 
the interaction between editor and reader (the task of informing the public). But 
precisely with regard to the last point, the task of informing the public, to which 
a media enterprise should always be subject, it can very reliably be affirmed, 
when we look at the beginnings of the Rheinischer Merkur, that the foundation of 
the weekly paper was linked to a specific claim. As my reconstruction of events 
in the first part shows, collaboration in the rebuilding of Germany with the aid 
of the press was an important concern for F.A. Kramer. At the end of his intro-
ductory article in the first issue of the Rheinischer Merkur, he wrote: “The task 
that confronts us is a construction in individual things, from the lowest level” 
(Kramer 1946, 1). Kramer begins here with a fundamental task of journalism, the 
continuous realization of the public sphere.14 With this attitude, the Rheinischer 
Merkur stands in the tradition of Joseph Görres, who stated in the first edition of 
his Rheinischer Merkur in 1814:

“If a people participates in the common good; if it seeks to come 
to agreement about what is happening; if it makes itself worthy through 
deeds and sacrifices to gain a voice and influence in public affairs; it then 
demands such newspapers, which bring to public discussion that which is 
at work in all spirits and drives them; newspapers that understand how to 
read the heart of the nation; that fearlessly know how to defend the claims 
that they make; and that understand how to make clear to the crowd 

14  . On this point, Adorno (1972, 533) observed: “The public sphere could never – and cannot now – be regarded 
as something that already exists.” This is why even a society without any restrictions on communication must 
continuously work to ensure that the public sphere exists.192



T H E  S O C I E T A L  R E L E V A N C E  O F  T H E  “ R H E I N I S C H E R  M E R K U R ”

themselves what they feel darkly and unconsciously in their own selves, 
and to give it back to them clearly expressed.” (Görres 1814, 1) 

This means that it is the politically oriented public sphere that confers 
its legitimation on the press by asking for an organ that bestows a perceptible 
voice on its own convictions. This demand helps us to understand why it was 
precisely in the nineteenth century that many newspapers with very differing 
political profiles developed. It is true that the first Rheinischer Merkur was pro-
hibited by King Friedrich Wilhelm III of Prussia already in 1816, but later press 
products could scarcely avoid the demand that Görres had postulated. Coopera-
tion in the construction of the public sphere as a task of journalism, on the one 
hand (Görres), and striving to share in shaping the public sphere, on the other 
(Kramer), indicate two different expectations with regard to the press. Different 
answers are given to the question of how far journalism is capable not only of 
reflecting the discourse in society, but also of initiating societal or political pro-
cesses by steering discourses. Luhmnn’s theory of communication presupposes 
that communication partners are fundamentally able of influencing each other, 
while however both parties remain fundamentally autarchic (see 1984, 157). 
Studies in communication science indicate, however, that precisely in the rela-
tionship between journalism and the recipient, at least the recipient is subject to 
an interaction. For example, in her study of the processes of the radicalization 
of Islamists, Katharina Neumann (2019) discovered that not only the contents 
of propaganda, but also journalistic contents contribute to the radicalization.15 
A study by Sandra Lieske of the image of journalists from the perspective of the 
recipients also concludes that interaction between recipients and mass media is 
capable of lending support to the political system (see 2008, 43‒44).16 These two 
poles – the far-reaching autarchy of the communication partners (the press and 
the public sphere), and their reciprocal interaction with both stabilizing and al-
tering aspects – can be seen in the role taken by the Rheinischer Merkur in the 
elaboration of the Constitution of the Federal Republic, and in the substantial 

15  . A seldom noted interaction is also interesting here, namely, the presentation in western media, which depict the 
Salafists as ready to use violence. It is this very presentation that sometimes leads to a willingness by the Salafists to 
use violence.

16  . The author emphasizes that: “The image of journalists from the perspective of the recipient encompasses the 
objectively correct and false knowledge as well as ideas, attitudes, and feelings vis-à-vis journalists that are subjective, 
that is, marked by the personality and the experiences of the individual. This image changes over time. It can be 
measured with empirical methods and possesses relevance for action, since it steers the behavior of the individual in 
relation to journalists and to media content.” (Lieske 2008, 25) 193



R e g i n a  M .  F r e y

detachment from the claim to have a share in shaping politics after Adenauer’s 
chancellorship. 

Altmeppen and Arnold (2010, 332) point out that unlike journalism, the 
media are subject to economic conditions: “The media business, as a unit that 
thinks in economic terms, is primarily oriented not to ethical values and to social 
responsibility in journalism, but to the maximization of profit.” Although the pri-
mary interest of the shareholders of the Rheinischer Merkur was probably not in 
an increase in profit, the question of the profitability of the weekly paper never-
theless played a central role. A number of factors soon put an end to the pioneer 
role that the Rheinischer Merkur still had in 1946 as a great newspaper dissemi-
nated throughout Germany. The decision, taken although the supply of paper was 
in fact increasing, to shift from three issues per week to the format of the weekly 
newspaper made it all the more necessary for the Rheinischer Merkur to cultivate 
a profile of its own that animated the recipient to purchase a second paper (in 
addition to the daily newspaper). However, the circulation of the Rheinischer 
Merkur was declining already by 1950. From the perspective of a media enter-
prise that was active in economic terms, quite independently of the quality and 
the societal relevance of the contents of the Rheinischer Merkur,17 these figures 
signaled the decline of a success story. If one bears in mind the economic compe-
tition of the media enterprises, one will quickly see that the journalistic freedom 
of an editorial board can reach its limits when the reportage no longer focuses 
on the creation of a public sphere. A media enterprise that would not wish to 
abandon the guiding principles of journalism is confronted here by incomparably 
greater challenges than its profit-oriented competitor. With regard to the guiding 
principles of the journalism that is legitimated by norms, Michael Haller (2010, 
350) affirms the following points:

“Primacy of the public sphere (‘creation of the public sphere’) for 
statements that are appropriate (objectively correct) and that offer a clas-
sification; relevance of the news that is disseminated; respect for the per-
sonal rights of those affected by the reportage; consideration for the psy-
chosocial disposition of the public (reasonableness of the way in which 
the contents are presented).” 

17  . At present, the comparative study by Pressel is the only available work that says something about the journalistic 
quality of the Rheinischer Merkur.194



T H E  S O C I E T A L  R E L E V A N C E  O F  T H E  “ R H E I N I S C H E R  M E R K U R ”

Respect for personal rights may indeed bear witness to a product of high 
journalistic quality, but in the competition with other media products, this can 
lead either to economic failures or to errors on the part of journalists, as the de-
bate about the reporting of the crash of the Germanwings plane in March 2015 
showed.18 One can doubtless assume in principle that as a Christian newspaper, 
the Rheinischer Merkur found its orientation in the values of Christian social 
doctrine and social ethics. Although there are no valid statements on this point 
for the years up to 2000, it is certain that, while the reportage between 2000 and 
2010 is not explicitly oriented to axioms of social doctrine with regard to the 
presentation of values, it nevertheless displays an orientation to values that (for 
example) behaves with extreme objectivity in dealing with the errors committed 
by persons (see Frey 2020). 

	It is impossible to identify one unambiguous criterion among the auton-
omies and tensions of journalism, described above, that led to the closure of the 
Rheinischer Merkur. The data with regard to the economic, redactional, and ec-
clesiastical decision is still too little known. In general, however, at a distance 
of ten years, one can now say that the successor project of the DBK, the on-
line platform “katholisch.de,” is received, but that this homepage up to now has 
not succeeded in developing anything of the societally relevant power that the 
Rheinischer Merkur possessed at least at the beginning of its history. For although 
the number of subscribers at the end was in fact very small, it was one of the 
five largest German political newspapers until it closed, and the reactions of the 
competitors attest its high prestige. The Spiegel commented: “The Merkur, with 
its Rhineland-Catholic orientation, leaves a journalistic gap in the print sector.” 
(Wensierski 2010)19

18  . The objective debate at that time was conducted primarily in the professional periodical Communicatio Socialis, 
and concerned the infringement of personal rights as well as the indignation and complaints on the part of recipients 
(see Eberwein 2015; Frank 2015).

19  [English translation: Brian McNeil.] 195



R e g i n a  M .  F r e y

Bibliography:

Monographs
Altmeyer, K. A. (1962). Katholische Presse unter NS-Diktatur. Die katholischen 

Zeitungen und Zeitschriften Deutschlands in den Jahren 1933 bis 1945. Berlin: 
Morus.

Bock, F. (2015). Der Fall “Publik”. Katholische Presse in der Bundesrepublik 
Deutschland um 1968 (Veröffentlichungen der Kommission für Zeitgeschichte, 
128). Paderborn: Ferdinand Schöningh.

Frey, R. M. (2020). Politisch, professionell und katholisch? Inhaltsanalyse zum 
“Proprium catholicum” des Rheinischen Merkur in seiner politischen, wirt-
schaftlichen und gesellschaftlichen Berichterstattung. Regensburg: Pustet.

Klenk, Ch. (2013). Zustand und Zukunft katholischer Medien. Prämissen, Proble-
me, Prognosen (Religion – Medien – Kommunikation, 6). Berlin: Lit.

Lieske, S. (2008). Das Image von Journalisten. Eine qualitative Untersuchung. 
Wiesbaden: Verlag für Sozialwissenschaften.

Löffler, K. (1924). Geschichte der katholischen Presse Deutschlands (Soziale Ta-
gesfragen, 50). Mönchen-Gladbach: Volksverein.

Luhmann, N. (1984). Soziale Systeme. Grundriß einer allgemeinen Theorie (Suhr-
kamp Taschenbuch Wissenschaft, 666). Frankfurt a.M.: Suhrkamp.

Neumann, K. (2019). Medien und Islamismus. Der Einfluss von Medienbericht-
erstattung und Propaganda auf islamistische Radikalisierungsprozesse. Wies-
baden: Springer.

Oertel, F. (2009). Der Kirchenzeitungsmann. Erinnerungen aus fünfzig Journalis-
tenjahren (Religion – Medien – Kommunikation, 5). Berlin: Lit.

Pressel, A. (1968). Der “Rheinische Merkur” und “Die Zeit”. Vergleichende Inhalts-
analyse zweier Wochenzeitungen von verschiedener weltanschaulicher Orien-
tierung (Abhandlungen und Materialien zur Publizistik, 8). Berlin: Colloquium.

Schmolke, M. (1971). Die schlechte Presse. Katholiken und Publizistik zwischen 
“Katholik” und “Publik”. Münster: Regensberg.

Sturm, V. (1987). Barfuß auf Asphalt. 2nd ed. Munich: Dt. Taschenbuch.

Contributions to collective works
Adorno, T. W. (1972). Meinungsforschung und Öffentlichkeit. In: Adorno, Theo-

dor W.: Soziologische Schriften I (Gesammelte Schriften, 8). Frankfurt a.M.: 
Suhrkamp, 532–537.

Altmeppen, K.-D.; Arnold, K. (2010). Ethik und Profit. In: Schicha, Christian; Bros-
da, Carsten (ed.): Handbuch Medienethik. Wiesbaden: Verlag für Sozialwissen-
schaften, 331-347.196



T H E  S O C I E T A L  R E L E V A N C E  O F  T H E  “ R H E I N I S C H E R  M E R K U R ”

Arbeitskreis “Presse” (1958). Bericht über die Beratungen des Arbeitskreises. In: 
Zentralkomitee der deutschen Katholiken (ed.): Arbeitstagung Saarbrücken. 
16.–19. April 1958. Paderborn: Bonifatius, 221–226.

Dovifat, E. (1949). Begriff und Aufgabe der katholischen Publizistik heute. In: 
Jansen-Cron, Heinrich (ed.): Katholisches Leben und publizistische Verantwor-
tung. Heidelberg: Kerle, 88–201.

Haller, M. (2010). Ethik und Qualität. In: Schicha, Christian; Brosda, Carsten (ed.): 
Handbuch Medienethik. Wiesbaden: Verlag für Sozialwissenschaften, 348–361.

Hertel, P. (1980). Die Wacht am Rhein? Der “Rheinische Merkur”. In: Thomas, 
Michael Wolf (ed.): Porträts der deutschen Presse. Politik und Profit. Berlin: 
Spiess, 237–256.

Löblich, M.; Roegele, O. B. (2004). Interview mit Otto B. Roegele. In: Löblich, 
Maria: Das Menschenbild in der Kommunikationswissenschaft. Otto B. Roegele 
(Kommunikationsgeschichte, 20). Münster: Lit,, 133–161.

Rémi, C.; Brockstieger, S. (2014). Hochland-Korrespondenzen. Private und öffent-
liche Diskussionen um die katholische Publizistik zwischen 1919 und 1928. 
In: Hömberg, Walter; Pitroff, Thomas (ed.): Katholische Publizistik im 20. Jahr-
hundert. Positionen, Probleme, Profile (Catholica, 3). Freiburg i. Br.: Rombach, 
101–142

Roegele, O. B. (1994). Franz Albert Kramer. In: Aretz, Jürgen; Morsey, Rudolf; 
Rauscher, Anton (ed.): Zeitgeschichte in Lebensbildern. Aus dem deutschen 
Katholizismus des 19. und 20. Jahrhunderts. Band 7. Mainz: Matthias-Grüne-
wald, 63–80.

Collective work
Schicha, Ch.; Brosda, C. (ed.) (2010). Handbuch Medienethik. Wiesbaden: Verlag 

für Sozialwissenschaften.

Articles in periodicals
Böhme-Dürr, K.; Grube, A. (1989). Wissenschaftsberichterstattung in der Presse. 

In: Publizistik 34, 448–466.
Durth, K. R. (1980). Die Anstrengungen lohnen sich. Die Katholische Presse in der 

Gegenwart (III). In: Communicatio Socialis 13, 105–117.
Eberwein, T. (2015). Der Widerspruch von Schnelligkeit und Aktualität. Medien-

ethische Überlegungen zum gegenwärtigen Geschwindigkeitswahn im Journa-
lismus. In: Communicatio Socialis 48, 407–411.

Frank, J. (2015). Schelte für den Boten der schlechten Nachricht. Gedanken eines 
Journalisten zur Debatte über die Berichterstattung zum Germanwings-Ab- 197



R e g i n a  M .  F r e y

sturz. In: Communicatio Socialis 48, 335–337.
Hafez, K. (2019). “Die verhängnisvolle Neigung der Medien…” Plädoyer für einen 

Humanitären Journalismus. In: Communicatio Socialis 52, 490–502.
Roloff, E. K. (2007). 60 Jahre “Rheinischer Merkur”. Eine Wochenzeitung zwi-

schen Wandel und beständigen Werten. In: Communicatio Socialis 40, 38–49.

Articles in newspapers
Böhm, A. (1967). Er war der Kanzler der Zukunft. In: Rheinische Merkur, 

21.04.1967, 1.
Görres, J. (1814). Die teutschen Zeitungen. Aufsatz in zwei Teilen. In: Rheinische 

Merkur, 01.07.1814, 1–4, and 03.07.1814, 1–2.
KNA (2000). Press release “Rheinischer Merkur. Springers Angebot auf dem 

Tisch,” 12.04.2000.
KNA (2010). Press release “Merkur wird nicht verkauft,” 22.09.2010.
Kramer, F. A. (1946). Ein Name. In: Rheinische Merkur, 15.03.1946, 1.
N.N. (1968). In eigener Sache. Die geplante Wochenzeitung der katholischen Bi-

schöfe und der “Rheinische Merkur”. In: Rheinische Merkur, 12.04.1968, 32.
Rutz, M. (2010). Ausblick in Sorge. In: Rheinische Merkur, 25.11.2010, 1.
Internet
Benson, R. (2008). Art. “Journalism”. Normative Theories. In: Donsbach, Wolfgang 

(ed.): The International Encyclopedia of Communication, online under <https://
onlinelibrary.wiley.com/doi/full/10.1002/9781405186407.wbiecj007>, retrieved 
30.01.2020.

Merkel, A. (2006). Deutschland dienen – ethische Grundsätze politischen Han-
delns. Rede von Bundeskanzlerin Dr. Angela Merkel beim Festakt zum 60jäh-
rigen Bestehen des Rheinischen Merkurs am 13. Juni 2006 in Königswinter, 
online under < https://www.bundesregierung.de/breg-de/service/bulletin/rede-
von-bundeskanzlerin-dr-angela-merkel-793838>, retrieved 30.01.2020.

Wensierski, P. (2010). Bischöfe wollen “Rheinischen Merkur” entsorgen. In: Spie-
gel online vom 20.09.2010, online under <http://www.spiegel.de/kultur/gesell-
schaft/katholisches-wochenblatt-bischoefe-wollen-rheinischen-merkur-entsor-
gen-a-718415.html>, retrieved 29.10.2018.

198



T H E  S O C I E T A L  R E L E V A N C E  O F  T H E  “ R H E I N I S C H E R  M E R K U R ”

THE SOCIETAL  
RELEVANCE OF THE 
“RHEINISCHER MERKUR”
SUMMARY

At present, there is no societally relevant political newspaper in Germany 
that is based on a Christian worldview. The Rheinischer Merkur, founded in 1946 
shortly after the end of the Second World War and shut down by the German 
Bishops’ Conference in 2010, was a newspaper of this kind. It went beyond the 
Christian milieu in the fulfilment of its mission in the public arena. The closure 
of the Rheinischer Merkur obscures even today the decisive role it played in the 
elaboration of the Constitution of the Federal Republic of Germany and the sub-
stantial quality of the paper. This essay sketches the history of the Rheinischer 
Merkur and its self-understanding, as well as its decline, locating these in the 
context of the journalistic autonomies and media-ethical tensions to which every 
journalistic medium is subject.

Article submitted: 9.03.2021; accepted: 16.07.2021. 199


