Penser la fraternité

Călin Săplăcan


L’Université Babeș-Bolyai de Clu j-Napoca, RoumanieFacul té de Théologie Gréco-Catholique (Polska)
https://orcid.org/0000-0003-3706-7965

Abstrakt

How can we think of a polysemous reality like that of brotherhood? We propose the theological paradigm of the frontier as a method. This paradigm will allow us: first, to read the forms of fraternity (in an articulation of the singular, the particular and the universal); second, to question fraternity anthropologically (which articulates the questions of origin, becoming and end); finally, to consider fraternity ethically (by questioning it from the face of the other, from the socio-cultural values, norms and principles that condition it).


Słowa kluczowe:

braterstwo, granica, forma, antropologia, etyka

Dorion, H. (2006). Eloge de la frontière. Québec : Editions Fides.
  Google Scholar

Gounelle, A. (1992). La notion de frontière à partir de Paul Tillich. Autres Temps. Les cahiers du christianisme social, 33-34, 54-61.
DOI: https://doi.org/10.3406/chris.1992.1504   Google Scholar

Grieu, É. (2012). Salut et fraternité ! Revue Projet, 4, 60-66.
DOI: https://doi.org/10.3917/pro.329.0060   Google Scholar

Lévinas, E. (1992). Totalité et infini. Essai sur l’extériorité. Paris : Biblio/Essais (coll. Livre de poche).
  Google Scholar

Lévinas, E. (1994). Ethique et infini. Paris : Biblio/Essais (coll. Livre de poche).
  Google Scholar

Mattéi, B. (2004). Penser la fraternité [conférence 10 novembre à Lille] https://forigin.hypotheses.org/wpcontent/blogs.dir/165/files/2017/09/10-11-2004_Matt%C3%A9i.pdf [consulté le 10 décembre 2019].
  Google Scholar

Mattéi, B. (2005). Penser la fraternité. http://stl.recherche.univ-lille3.fr/seminaires/philosophie/macherey/macherey20042005/fraternitecadreprincipal.html [consulté le 10 décembre 2019].
  Google Scholar

Pleșu, A. (2012). Parabolele lui Isus. Adevărul ca poveste. București: Humanitas.
  Google Scholar

Săplăcan, C. (2001). Legea în teologia morală. Mozaic teologic I (p.89-105). Cluj-Napoca: Ed. Viaţa creştină (coll. Intellectus Fidei).
  Google Scholar

Săplăcan, C. (2014). Langages et frontière. Perspectives de lecture théologique. Cluj-Napoca: Presa Universitară Clujeană.
  Google Scholar

Săplăcan, C. (2015). Une éthique du regard. Cluj-Napoca : Presa Universitară Clujeană.
  Google Scholar

Schillebeeckx, E. (1968). L’expérience du contraste en éthique. Concilium, 36, 27-44.
  Google Scholar

Thévenot, X. (2007). Morale fondamentale. Paris : Desclée de Brouwer.
  Google Scholar

Zwilling, A.-L. (2010). Frères et soeurs dans la Bible. Les relations fraternelles dans l’Ancienmet dans le Nouveau Testament. Paris : Les Éditions du Cerf (coll. « Lectio divina ».
  Google Scholar


Opublikowane
2019-01-05

Cited By / Share

Săplăcan, C. . (2019). Penser la fraternité. Warszawskie Studia Teologiczne, 32(4), 124–135. https://doi.org/10.30439/WST.2019.4.7

Autorzy

Călin Săplăcan 

L’Université Babeș-Bolyai de Clu j-Napoca, RoumanieFacul té de Théologie Gréco-Catholique Polska
https://orcid.org/0000-0003-3706-7965

How can we think of a polysemous reality like that of brotherhood? We propose the theological paradigm of the frontier as a method. This paradigm will allow us: first, to read the forms of fraternity (in an articulation of the singular, the particular and the universal); second, to question fraternity anthropologically (which articulates the questions of origin, becoming and end); finally, to consider fraternity ethically (by questioning it from the face of the other, from the socio-cultural values, norms and principles that condition it).



Statystyki

Abstract views: 191
PDF downloads: 51


Licencja

Czasopismo jest bezpłatne i udostępniane na zasadach otwartego dostępu (w formacie pdf na stronie internetowej). Od autorów artykułów nie są pobierane żadne opłaty. „Warszawskie Studia Teologiczne” ukazują się na licencji według standardów Creative Commons: CC BY-ND 4.0 (Uznanie autorstwa - Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe) i nie prowadzą skonkretyzowanej polityki dotyczącej danych badawczych. Autorzy zachowują prawa autorskie.