Apreciacíon personal del hombre como antidoto contra crisis .contemporánea de la identidad de la “generación Y” (net-generación)
Jarosław Babiński
Uniwersytet Stefana Kardynała Wyszyńskiego Wydział Teologiczny (Polska)
Abstrakt
„Generation Y” is a term proposed among others by Zygmunt Bauman to characterize the youngest generation of contemporary societies, largely shaped by postmodernism. Postmodernist world of chaotic difference, temporary character, and uncertainty has significant effects on a person who is spilt over to no identity or many different identities and becomes in her life the tool and consumer without personality. In this context, the identity is losing sustainability and human person is losing the identity uniqueness. Awareness of subjectivity, identity and development of personal and spiritual spheres of life, as well as a reference to fundamental human values can bring solution for the postmodern person. Such development is possible when at the starting point we consider human person as a whole and unity. It cannot be limited to scientific, fragmented, and reduced to the material dimension of human existence. Life without its fundamental spiritual values loses not only its meaning but leads to self-destruction. The way to find the meaning and value of human life, as well as its dignity, is a return to classic solutions philosophy that recognizes the man as a person.
Słowa kluczowe:
pokolenie Y, personalizm, postmodernizm, tożsamość społeczna, tożsamość osóbBibliografia
Babiński, J. (2018). Kult cielesności jako wyraz współczesnego redukcjonizmu antropologicznego w kulturze. Studia Pelplińskie, (52), 15–27.
Google Scholar
Bauman Z., Kubicki, R., Zeidler-Janiszewska, A. (2009). Życie w kontekstach. Rozmowy o tym, co za nami, co przed nami. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.
Google Scholar
Bauman, Z. (1994). Dwa szkice o moralności ponowoczesnej. Warszawa: Instytut Kultury.
Google Scholar
Bauman, Z. (2007).Tożsamość ze sklepu, tożsamość ze spiżarni. W: H. Mamzer (red.), W poszukiwaniu tożsamości. Humanistyczne rozważania interdyscyplinarne (s. 49–70). Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM.
Google Scholar
Beck, U. (2004). Społeczeństwo ryzyka. W drodze do innej nowoczesności. Warszawa: Scholar.
Google Scholar
Bigos, K. (2010). Tożsamość narracyjna w cyberprzestrzeni. Warszawa: Promotor.
Google Scholar
Binswanger, H. (1966). Über den homo actualis. Zeitschrift für Psycho-somatische Medizin, 12, (4), 293–306.
Google Scholar
Böckenförde, E. W. (2006). Wizerunek człowieka w świetle dzisiejszego porządku prawnego. W: K. Michalski (red.), Człowiek w nauce współczesnej. Rozmowy w Castel Gandolfo (s. 95–104). Kraków: Znak.
Google Scholar
Cheese, P. (2008). Netting the Net Generation. Pobrane z: http://www.businessweek.com/managing/content/mar2008/ca20080313_241443.htm?campaign_id=rss_null
Google Scholar
Fazlagić, J. A. (2008). Charakterystyka pokolenia Y. Pobrane z: http://www.e-mentor.edu.pl/artykul/index/numer/25/id/549 .
Google Scholar
Gudaniec, A. (2016). U podstaw jedności bytowej człowieka. Studium z metafizyki osoby. Lublin: Wydawnictwo KUL.
Google Scholar
Kalka, K. (2010). Możliwe implikacje filozoficznych ujęć człowieka dla pojmowania człowieczeństwa. W: H. Romanowska-Łakomy (red.), Esencja człowieczeństwa.
Google Scholar
Prawda ludzka a cywilizacja (s. 105–116). Warszawa: Wydawnictwo Psychologii i Kultury Eneteia.
Google Scholar
Krąpiec, M. A. (2005). Ja – człowiek. Lublin: Wydawnictwo KUL.
Google Scholar
Mathews, G. (2005). Supermarket kultury. Globalna kultura – jednostkowa tożsamość. Warszawa: Państwowy Instytut Kultury.
Google Scholar
Mms.com (2009). Pokolenie Y. Pobrane z: http://www.forbes.pl/artykuly/sekcje/sekcja-strategie/pokolenie-y,2569,1 .
Google Scholar
Mms.com, (2014). The Online News Hour: Generation Next. Pobrane z: http://www.pbs.org/newshour/generation-next/index-old.html.
Google Scholar
Possenti, V. (2007). Spór o jedność człowieka i wyzwania nowego naturalizmu. Dusza– umysł – ciało. W: A. Maryniarczyk, K. Stępień (red.), Dusza – umysł – ciało. Spór o jedność bytową człowieka (s. 97–145). Lublin: Wydawnictwo KUL.
Google Scholar
Possenti, V. (2014). Negacja natury ludzkiej i humanizmu w filozofii nowożytnej i wspólczesnej. W: A. Maryniarczyk, K. Stępień, A. Gaudaniec (red.), Spór o naturę ludzką (s. 113–134). Lublin: Wydawnictwo KUL.
Google Scholar
Prószyński, J. (2012). Influencer, trendsetter, coolhunter – kreowanie trendów. Pobrane z: www.gadzinowski.pl/komunikacja/influencer-trendsetter-coolhunter-kreowanie-trendow.
Google Scholar
Shaira, I. (2008). What Comes Next after Generation X? Pobrane z: http://www.washingtonpost.com/wpdyn/content/article/2008/07/05/AR2008070501599.html
Google Scholar
Skarul, B. (2009). Pokolenie – przytłoczeni rzeczywistością. Pobrane z: http://www.gs24.pl/apps/pbcs.dll/article?ID=/20090207/REPORTAZE/87811343.
Google Scholar
Solska, J. (2009). Młodość idzie w klapakach. Pobrane z: http://www.polityka.pl/rynek/gospodarka/270628,1,raport-pokolenie-y-na-rynku-pracy.read .
Google Scholar
Strauss, N., Neil, H. (1991). Generations: The History of America’s Future, The History of America’s Future, 1584 to 2069. New York: Prenial.
Google Scholar
Trunk P., (2008). 3 Ways work will change when Gen Y is in charge. Pobrane z: http://blog.penelopetrunk.com/2008/10/23/3-ways-work-will-change-when-gen-yis-in-charge/.
Google Scholar
Autorzy
Jarosław BabińskiUniwersytet Stefana Kardynała Wyszyńskiego Wydział Teologiczny Polska
ks. prof. UKSW dr hab. Jarosław BABIŃSKI – kapłan Diecezji Pelplińskiej. Po ukończeniu WSD w Pelplinie i rocznej pracy jako wikariusz podjął studia z filozofii na Wydziale Filozofii Chrześcijańskiej UKSW w Warszawie (2000-2004), które ukończył doktoratem z nauk humanistycznych w zakresie filozofii. Jednocześnie
(2002-2006) studiował teologię na WT UKSW w Warszawie, uwieńczone tytułem doktora nauk teologicznych w zakresie teologii dogmatycznej. Habilitację uzyskał w 2014 r. Zatrudniony na WT UKSW w latach 2007-2015 jako adiunkt, a obecnie jako profesor UKSW przy Katedrze Historii Dogmatów. Od 2004 r. jest także wykładowcą w WSD w Pelplinie. Zajmuje się m. in: antropologią filozoficzną i teologiczną, ekoteologia, historią teologii współczesnej. Jest również badaczem i popularyzatorem myśli pelplińskiego uczonego – ks. Franciszka Sawickiego.
Statystyki
Abstract views: 237PDF downloads: 57
Licencja
Czasopismo jest bezpłatne i udostępniane na zasadach otwartego dostępu (w formacie pdf na stronie internetowej). Od autorów artykułów nie są pobierane żadne opłaty. „Warszawskie Studia Teologiczne” ukazują się na licencji według standardów Creative Commons: CC BY-ND 4.0 (Uznanie autorstwa - Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe) i nie prowadzą skonkretyzowanej polityki dotyczącej danych badawczych. Autorzy zachowują prawa autorskie.