Procedura recenzowania
Podstawowe zasady kwalifikacji publikacji
- Odrzucane są propozycje tekstów niezgodne z wymogami redakcyjnymi dostępnymi na stronie czasopisma.
- Odrzucane są teksty naruszające cudze prawa własności intelektualnej (plagiat), bądź będące autoplagiatem.
- Redakcja podkreśla, iż ghostwriting oraz guest authorship jest uznane za przejaw nierzetelności naukowej, a wszelkie wykryte przypadki będą demaskowane włącznie z powiadomieniem odpowiednich podmiotów (tj. instytucji zatrudniających autorów, towarzystw naukowych, stowarzyszeń edytorów naukowych itp.).
- Czasopismo nie zamieszcza tekstów popularnonaukowych i publicystycznych.
Zasady recenzowania
- Wstępna selekcja nadsyłanych tekstów dokonywana jest przez Redakcję. Na tym etapie oceniana jest adekwatność tematyki artykułu z profilem pisma, jego wartość merytoryczna, poprawność językowa i stylistyczna.
- Zaakceptowane przez Redakcję teksty podlegają ocenie przez recenzentów, których wskazuje Redakcja spośród osób posiadających dorobek naukowy w swoich dziedzinach.
- W celu zapewnienia obiektywnej i rzetelnej oceny artykuły są recenzowane z zachowaniem reguły podwójnej anonimowości (double-blind review) przez dwóch niezależnych recenzentów.
- Recenzja ma formę pisemną i kończy się jednoznacznym stwierdzeniem recenzenta, czy jego zdaniem artykuł należy dopuścić do publikacji (recenzja pozytywna) czy odrzucić (recenzja negatywna).
- Kryteria oceny artykułu zawarte są w formularzu recenzji.
- Na podstawie ocen i uwag recenzentów Redakcja podejmuje decyzję o odrzuceniu, przyjęciu albo odesłaniu artykułu do Autora w celu naniesienia poprawek.
- Redakcja zastrzega sobie prawo do nie publikowania artykułu nawet jeśli obydwie jego recenzje nie są negatywne, ale recenzenci wykazali istotne wady artykułu i uchybienia ze strony Autora.
- W przypadku, gdy artykuł otrzymał jedną recenzję pozytywną, a drugą negatywną, Redakcja powołuje dodatkowego recenzenta.
- W przypadku dwóch negatywnych recenzji tekst nie jest publikowany.