„Humanae vitae” odpowiedzią na współczesne sporyfilozoficzno-teologiczne oraz przypomnieniem podstawowych prawdchrześcijańskiej wiary

Ryszard Moń


Papieski Wydział Teologiczny w Warszawie Collegium Joanneum (Polska)
https://orcid.org/0000-0002-7113-4730

Abstrakt

These reflections concern the problems discussed in the Humanae Vitae encyclical against the background of contemporary discussions about ethical maximalism and minimalism, the universal nature of moral norms, the existence of inherently evil acts, the so-called fundamental option, the specific nature of Christian ethics. On this basis, the essay then discusses issues which, while being strictly theological, have their reference to secular life, namely to fatherhood and parenthood, as the most significant, though often disregarded, issues discussed in the encyclical, a reminder of the basic truths of faith. Unless they are accepted, all topics related to marital life remain suspended in a vacuum. The encyclical shows that life is a gift from God, and not the effect of biological processes. Naturally, the latter are very important, but not essential. It therefore makes some maximal statements, showing that only this way will people be able to prove themselves as rational beings, who are responsible for and who truly love each other, rather than beings who are content to settle for less – instant gratification of their own desires. It is therefore a gross oversimplification to focus on the “detail” of the permissibility of contraception, while disregarding that which truly demonstrates the importance of the problem


Słowa kluczowe:

etyka chrześcijańska, maksymalizm, ojcostwo, opcja fundamentalna, prawo naturalne, stworzenie

Bénénton, Ph. (2017). Le dérèglement moral de l”Occident. Paris: Les éditions du Cerf.
  Google Scholar

Jan Paweł II. (1993). Encyklika Veritatis splendor. Watykan.
  Google Scholar

Kant, I. (1984). Uzasadnienie metafizyki moralności. Tłum. R. Ingarden. Warszawa: PWN.
  Google Scholar

Krąpiec, M.A (1993). Człowiek i prawo naturalne. Lublin: Wyd. KUL.
  Google Scholar

Lévinas, E. (1970). Au – delà de l’essence. Rev. Met. Morale (75), 129.
  Google Scholar

Lévinas, E. (1974). Autrement qu’être ou au-delà de l’essence. La Haye: Martinus Nijhoff.
DOI: https://doi.org/10.1007/978-94-015-1111-7   Google Scholar

Lévinas, E. (1976). Difficile liberté. Eaissais sur le judiaisme. Wyd. 2. Le livre de poche. Paris.
  Google Scholar

Lévinas, E. (1982). L’au – delà du verset. Lectures et discoures talmudiques. Les Éditionses de Minuit. Paris.
  Google Scholar

Paweł VI. (1968). Encyklika Humanae vitae. Watykan.
  Google Scholar

Poel, C. van der. (1987). W poszukiwaniu wartości ludzkich. Tłum. T. Zembrzuski. Warszawa: Instytut Wydawniczy Pax.
  Google Scholar

Styczeń, T. (red.).(1981). Jan Paweł II. Mężczyzną i niewiastą stworzył ich: Chrystus odwołuje się do „początku”. O Jana Pawła teologii ciała. Lublin: Wyd. KUL.
  Google Scholar

Styczeń, T. (2013a). Bóg Ojcem. W: tenże, Człowiek darem. Dzieła zebrane. Red. A. Wierzbicki. T. 5. Lublin.
  Google Scholar

Styczeń, T. (2013b). Etyka jako antropologia normatywna. W sprawie epistemologicznie zasadnego i metodologicznie poprawnego punktu wyjścia etyki. W: Wolność prawdzie, Dzieła zebrane. Red. A. Wierzbicki. T. 4. Lublin.
  Google Scholar

Taguieff, P. A. (1988). L’éthique: L’infini de la loi au – dessus le la loi de Kant à Lévinas. Sens (6),181–186.
  Google Scholar

Walzer, M. (2012). Moralne maksimum, moralne minimum. Tłum. J. Erbel. Warszawa: Wyd. Krytyki Politycznej.
  Google Scholar

Wierzbicki, A. (2012). Filozofia jako przyjaźń i spór. W: Profesor Robert Spaemann. Doktor honoris causa Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego. Lublin: Wyd. KUL.
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2019-10-05

Cited By / Share

Moń, R. . (2019). „Humanae vitae” odpowiedzią na współczesne sporyfilozoficzno-teologiczne oraz przypomnieniem podstawowych prawdchrześcijańskiej wiary. Warszawskie Studia Teologiczne, 32(3), 38–55. https://doi.org/10.30439/WST.2019.3.3

Autorzy

Ryszard Moń 

Papieski Wydział Teologiczny w Warszawie Collegium Joanneum Polska
https://orcid.org/0000-0002-7113-4730

Ks. prof. dr hab. Ryszard MOŃ – kapłan Archidiecezji Warszawskiej. Ukończył filozofię na KUL-u, następnie pracował na UKSW, a obecnie jest zatrudniony na Papieskim Wydziale Teologicznym w Warszawie. Wykłada antropologię filozoficzną i etykę oraz prowadzi seminarium magisterskie.



Statystyki

Abstract views: 306
PDF downloads: 123


Licencja

Czasopismo jest bezpłatne i udostępniane na zasadach otwartego dostępu (w formacie pdf na stronie internetowej). Od autorów artykułów nie są pobierane żadne opłaty. „Warszawskie Studia Teologiczne” ukazują się na licencji według standardów Creative Commons: CC BY-ND 4.0 (Uznanie autorstwa - Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe) i nie prowadzą skonkretyzowanej polityki dotyczącej danych badawczych. Autorzy zachowują prawa autorskie.