Prorok strażnikiem życia. Próba odkrycia symboliki obrazów„Humanae vitae” 4, 18, 31
Piotr Klimek
Wyższe Seminarium Duchowne Diecezji Warszawsko-Praskiej (Polska)
https://orcid.org/0000-0002-8867-5541
Abstrakt
The article tries to find the symbolism of Pope Paul VI – the author of Humanae Vitae, pointing out that he can be attributed to the features found in the biblical image of the prophet protecting life. In the first part, various Old Testament words related to sentinel were analyzed, indicating that the most accurate is to use the root cph as a symbolic image of the pope as a watchman. Then consideration was given to life as a protected subject.
Słowa kluczowe:
prorok, strażnik, Paweł VI, Humanae vitae, życieBibliografia
Bakon, S. (2004). Ezekiel the Sentinel. JBQ 32 (4), 259–265.
Google Scholar
Botterweck, G. J., Ringgren, H., Fabry, H.-J. (red.). (2006). Theological Dictionary of the Old Testament. T.15. Grand Rapids (TDOT).
Google Scholar
Chojnacki, P. (1996). „Droga Jahwe” w Księdze Jeremiasza. ŁST (5), 65–78.
Google Scholar
Greenspoon, D. (1999). The Prophet as Watcher. JBQ 27 (1), 29–35.
Google Scholar
Grzybek, S. (1991). Obraz człowieka w Starym Testamencie, w: tenże (red.), Vademecum Biblijne. Cz. 4 (s. 111–136). Kraków.
Google Scholar
Koehler, L., Baumgartner, W., Stamm, J.J. (red.). (2008). Wielki Słownik hebrajsko-polski i aramejsko-polski Starego Testamentu. Warszawa.
Google Scholar
Lemański, J. (2001). Izrael jako krzew winny oraz winnica Jahwe w tekstach Starego Testamentu. W: W. Chrostowski (red.), Duch i Oblubienica mówią: „Przyjdź”.
Google Scholar
Księga pamiątkowa dla Ojca Profesora Augustyna Jankowskiego OSB w 85. rocznicę urodzin (220–239).Warszawa.
Google Scholar
Lemański, J. (2002). Dobra Nowina według Deutero-Izajasza (Iz 52,7-10). VV (2), 49 –64.
DOI: https://doi.org/10.31743/vv.1336
Google Scholar
Lipiński, E. (1970). ‚Urim et tummim. VT (20), 495–496.
DOI: https://doi.org/10.2307/1516476
Google Scholar
Murphy, R. E. (1990). The Song of Songs. A Commentary on the Book of Canticles or Song of Songs. Mineapolis.
Google Scholar
Pikor, W. (2004). Jaka wiara daje życie? W poszukiwaniu kontekstu dla zrozumienia Ha 2,4. VV (5), 37–52.
DOI: https://doi.org/10.31743/vv.1354
Google Scholar
Polok, B. (1999). Strażnik domu Izraela (Analiza porównawcza Ez 3, 16b-21; 33, 1--9). SS 3 (3), 45–68.
Google Scholar
Rumianek, R. (2009). Ezechiel stróżem Izraela. StBob 9 (1), 77–85.
Google Scholar
Stachowiak, L. (1967). Księga Jeremiasza. Wstęp – przekład z oryginału – komentarz. PŚST 10,1. Poznań.
Google Scholar
Stachowiak, L. (1996). Księga Izajasza II-III, wstęp – przekład z oryginału – komentarz – ekskursy. PŚST 9,2. Poznań.
Google Scholar
Szymczak, J. Sz., Wolski, K. (2002). Bibliografia na temat Humanae vitae (zapis chronologiczny od roku ogłoszenia). Studia nad Rodziną 11(6/2), 179–187.
Google Scholar
Tracz, Z. (1996). Izrael jako naród wybrany na szczególną własność Jahwe. Tło teologiczne PWT 7,6-8. W: E. Szewc (red.), Światła prawdy Bożej. Księdzu profesorowi
Google Scholar
Lechowi Stachowiakowi w 70. rocznicę urodzin (s. 213–228). Łódź.
Google Scholar
Vaux, R. de. (2004). Instytucje Starego Testamentu. Tłum. T. Brzegowy. Poznań.
Google Scholar
VanGameren, W. (red.). (1997). New International Dictionary of Old Testament Theology and Exegesis. T.5. Grand Rapids: Zondervan.
Google Scholar
Witkowska, K. (2004–2005). Symbolika krwi w świecie Bliskiego Wschodu i Biblii. SS (8/9), 23–48.
Google Scholar
Autorzy
Piotr KlimekWyższe Seminarium Duchowne Diecezji Warszawsko-Praskiej Polska
https://orcid.org/0000-0002-8867-5541
Ks. dr Piotr KLIMEK – teolog biblijny, wykładowca Wyższego Seminarium Duchownego Diecezji Warszawsko-Praskiej. Specjalizuje się w problematyce ksiąg prorockich Startego Testamentu, tekstach okresu Drugiej Świątyni i apokryfach. Proboszcz parafii Józefów-Michalin.
Statystyki
Abstract views: 268PDF downloads: 80
Licencja
Czasopismo jest bezpłatne i udostępniane na zasadach otwartego dostępu (w formacie pdf na stronie internetowej). Od autorów artykułów nie są pobierane żadne opłaty. „Warszawskie Studia Teologiczne” ukazują się na licencji według standardów Creative Commons: CC BY-ND 4.0 (Uznanie autorstwa - Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe) i nie prowadzą skonkretyzowanej polityki dotyczącej danych badawczych. Autorzy zachowują prawa autorskie.