Niepokalane Poczęcie Maryi a miłosierdzie Boże
Józef Warzeszak
Papieski Wydział Teologiczny w Warszawie Collegium Joanneum (Polska)
https://orcid.org/0000-0002-2301-817X
Abstrakt
The purpose of the article is to demonstrate that there is a mutual relationship between the Immaculate Conception of Mary and Divine Mercy. The author asserts that the act of creating Mary free from original sin was God’s act of mercy in the context of her calling to participate in the work of redemption, in keeping her constantly free from personal sins. In addition, Mary’s sanctity is a gift of Divine
Mercy for sinners who can have recourse to her. God also showed his mercy by giving Mary to people in order to protect them against Satan’s attacks, as Satan never had power over her.
Słowa kluczowe:
Niepokalane Poczęcie, miłosierdzie Boże, Matka miłosierdziaBibliografia
Benedykt XVI. (2010). Przemówienie na spotkaniu z organizacjami duszpasterstwa socjalnego w Fatimie, 13 maja.
Google Scholar
Bolewski, J. (1998). Początek w Bogu. Jedność dziewiczego i niepokalanego poczęcia. Kraków: WAM.
Google Scholar
Bolewski, J. (2004). Nowe prawo niepokalanego poczęcia. W: J. Kumala (red.), Tota Pulchra es Maria, Materiały z ogólnopolskiego sympozjum mariologicznego z okazji 150. rocznicy ogłoszenia dogmatu o Niepokalanym Poczęciu Matki Bożej, Licheń, 17-20 maja 2004 r. Licheń.
Google Scholar
Eadmer. Tractatus de conceptione Beatae Mariae Virginis, 1-2. PL 159.
Google Scholar
Jaklewicz, T. (2017). Objawienia w Gietrzwałdzie. Gość Niedzielny (36).
Google Scholar
Jan Paweł II. (1999). Maryja. Katechezy Ojca Świętego Jana Pawła II. Kraków–Ząbki.
Google Scholar
Jan Paweł II. (2000). Homilia w czasie Mszy św. beatyfikacyjnej, 13.05.2000. L’Osservarore Romano (7–8).
Google Scholar
Karwacki, R. (2010). Soteriologia. W: K. Góźdź, K. Guzowski (red.), Dogmatyka w perspektywie Bożego miłosierdzia (s. 117–133). Lublin.
Google Scholar
Kondor, L. (red.). (1978). Siostra Łucja mówi o Fatimie (Pisma Siostry Łucji). Fatima.
Google Scholar
Królikowski, J. (2010). Protologia. W: K. Góźdź, K. Guzowski (red.), Dogmatyka w perspektywie Bożego miłosierdzia (s. 79–87). Lublin.
Google Scholar
Marianische Meditationen. (1975). Institutum Marianum: Regensburg.
Google Scholar
Pius XII. (1959). Encyklika Fulgens corona. AAS 45.
Google Scholar
Scheffczyk, L. (2004). Maryja, Matka i Towarzyszka. Podręcznik mariologii. Kraków.
Google Scholar
Św. Augustyn. De natura et gratia, 36. PL 44.
Google Scholar
Św. Tomasz z Akwinu, Summa Theologica (STh) I.
Google Scholar
Św. Wawrzyniec z Brindisi. (1954). Kazanie o Niepokalanym Poczęciu. W: B. Schneyer (red.), Mariale. Würzburg.
Google Scholar
Święcicka, A. (2017). Objawienia gietrzwałdzkie a współczesne objawienia maryjne. Kraków.
Google Scholar
Warzeszak, J. (2010). Miłosierdzie Boże jako przymiot absolutny Boga. W: K. Góźdź,
Google Scholar
K. Guzowski (red.), Dogmatyka w perspektywie Bożego miłosierdzia (s. 35–66). Lublin.
Google Scholar
Warchoł, P. (2004). Miłosierdzie w zbawieniu Maryi według nauczania Jana Pawła II. Salvatoris Mater (3), 229–247.
Google Scholar
Warchoł, P. (2016). Fatima. Znak Bożego miłosierdzia dla świata. Salvatoris Mater (1–4), 152–167.
Google Scholar
Weimer, A. (1979). Worte über Maria. Sankt Augustin.
Google Scholar
Życiński, W. (2010). Mariologia. W: K. Góźdź, K. Guzowski (red.), Dogmatyka w perspektywie Bożego miłosierdzia. Lublin.
Google Scholar
Autorzy
Józef WarzeszakPapieski Wydział Teologiczny w Warszawie Collegium Joanneum Polska
https://orcid.org/0000-0002-2301-817X
Ks. prof. dr hab. Józef WARZESZAK – kapłan Archidiecezji Warszawskiej, wykładowca teologii dogmatycznej w Papieskim Wydziale Teologicznym w Warszawie.
Statystyki
Abstract views: 261PDF downloads: 93
Licencja
Czasopismo jest bezpłatne i udostępniane na zasadach otwartego dostępu (w formacie pdf na stronie internetowej). Od autorów artykułów nie są pobierane żadne opłaty. „Warszawskie Studia Teologiczne” ukazują się na licencji według standardów Creative Commons: CC BY-ND 4.0 (Uznanie autorstwa - Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe) i nie prowadzą skonkretyzowanej polityki dotyczącej danych badawczych. Autorzy zachowują prawa autorskie.