Teologia „małej ojczyzny” ks. Franciszka Mantheya
Jarosław Babiński
Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie Wydział Teologiczny (Polska)
https://orcid.org/0000-0002-1358-1516
Abstrakt
Father Franciszek Manthey (1904–1971) is a man shaped by two cultures: Polish and German. This is typical of the Pomerania inhabitants in his generation. This is a great cultural inheritance, but often becomes problematic when it comes to determining national belonging. Such a particular situation raised in him the question of national identification which resulted in a theological reflection on the “little homeland” (German: Heimat). This became the starting point to create an interesting concept of national-religious identity, which he builds in relation to biblical theology, creatology and theological anthropology. Manthey claims that a person by virtue of its ontological structure, corporeal and spiritual, has a twofold sense of home. First, this is a little homeland – a country of childhood, growth and development, determining personal worldview and values. The other is God – the ultimate goal and homeland of man. Such a concept of man determines the
attitudes of each individual which manifests itself in the space of faith by fulfilling duties to the small homeland and to the service of God.
Bibliografia
Augustyn, Św. (1978). Wyznania, Warszawa: Instytut Wydawniczy Pax.
Google Scholar
Babiński, J. (2014). Die Rezeption des philosophisch-theologischen Werkes von Franz/Franciszek Sawicki in Polen und Deutschland. W: A. Chylewska-Tölle,
Google Scholar
Ch. Heidrich (red.), Mäander des Kulturtransfers. Polnischer und deutscher Katholizismus im 20. Jahrhundert (s. 30–44). Berlin: Logos.
Google Scholar
Babiński, J. (2015). Polsko-niemiecki transfer kulturowy na przykładzie recepcji twórczości ks. Franciszka Sawickiego, Biblioteka Postscriptum Polonistycznego, 5, 401–414.
Google Scholar
Bartnik, Cz. S. (1996). Idea polskości, Lublin: Oddział Lubelskiego Stowarzyszenia „Wspólnota Polska”.
Google Scholar
Bartnik, Cz. S. (2000). Sakramentologia społeczna, Lublin: Standruk.
Google Scholar
Bartnik, Cz. S. (2008). Znaki czasu, W: K. Góźdź, K. Michalczak (red.), Teologia znaków czasu. Dogmatycy wobec polskiego „dziś” Kościoła (s. 11–20). Poznań: Wydział Teologiczny UAM.
Google Scholar
Bączkowski, K. (1957). Wielki Myśliciel. Wspomnienie o ks. prof. Sawickim, Kierunki, 30, 1.
Google Scholar
Borzyszkowski, J. (1997). Ks. Franciszek Manthey oraz jego prawda i świadectwo o historii Kaszubów. W: F. Manthey. O historii Kaszubów. Prawda i świadectwo (s. 7–16). Gdańsk: Instytut Kaszubski.
Google Scholar
Borkowski, R. (2003). Globalizacja, cywilizacja, ponowoczesność, W: R. Borkowski (red.), Globalopolis. Kosmiczna wioska – szanse i zagrożenia (s. 7–28). Warszawa: Instytut Wydawniczy Pax.
Google Scholar
Burszta, W., Kuligowski, W. (2000). Sequel. Dalsze przygody kultury w globalnym świecie. Warszawa: Muza.
Google Scholar
González de Cardenal, O. (2006). Historia, Hombres, Dios, Madrid: Ediciones Cristinidad.
Google Scholar
Góźdź, K. (2008). Człowiek potrzebuje Boga, W: K. Góźdź, K. Michalczak (red.), Teologia znaków czasu. Dogmatycy wobec polskiego „dziś” Kościoła, (s. 7–10). Poznań: Wydział Teologiczny UAM.
Google Scholar
Habermas, J. (1993). Obywatelstwo a tożsamość narodowa. Rozważania nad przyszłością Europy. Warszawa: Instytut Filozofii i Socjologii PAN.
Google Scholar
Jankowski, A. (1970). Znaki czasu w Piśmie Świętym, Ateneum Kapłańskie, 74, 7–18.
Google Scholar
Jaźniewicz, W. (2013). Filozofia i teologia czasu. Czas w personalizmie uniwersalistycznym Czesława Stanisława Bartnika, Kraków: Homo Dei.
Google Scholar
Krąpiec, M. A. (2001) Człowiek, W: A. Maryniarczyk, i in. (red.), Powszechna Encyklopedia
Google Scholar
Filozofii. T. 2 (s. 359–386). Lublin: Polskie Towarzystwo Tomasza z Akwinu. Lewandowski, J. (2004). Drogi współczesnego człowieka do „źródła życia”. Warszawa: Kontrast.
Google Scholar
Lewandowski, J. (2007). Znaki czasu w hermeneutyce biblijno-teologicznej, Homo Dei, 3, 122–132.
Google Scholar
Majka, A. (1981). Metodologia nauk teologicznych, Wrocław: Wydawnictwo Wrocławskiej Księgarni Archidiecezjalnej.
Google Scholar
Manthey, F. (1957). Przyczynki do poznania osobowości ks. Franciszka Sawickiego, Orędownik Diecezji Chełmińskiej, 11–12, 471–476.
Google Scholar
Manthey, F. (1963) Heimat und Heilsgeschichte. Versuch einer biblischen Theologie der Heimat, Hildesheim: Bernward Verlag.
Google Scholar
Manthey, F. (1964). Heimat an Weichsel und Ostsee. Ein Lesebuch, Hildesheim: Bernward Verlag.
Google Scholar
Manthey, F. (1965) Polnische Kirchengeschichte, Hildesheim: Bernward Verlag.
Google Scholar
Manthey, F. (1997). O historii Kaszubów. Prawda i świadectwo, Gdańsk: Instytut Kaszubski.
Google Scholar
Maryniarczyk, A. (2003). Koncepcja bytu a rozumienie człowieka. W: A. Maryniarczyk, K. Stępień (red.), Błąd antropologiczny. Zadania współczesnej metafizyki. T. 5 (s. 73–121). Lublin: Polskie Towarzystwo Tomasza z Akwinu.
Google Scholar
Sawicki, F. (1927). Franz Sawicki (Autobiographie). W: E. Stange (red.), Die Religionswissenschaft der Gegenwart in Selbstdarstellungen (s. 127–165) Leipzig: Felix Meiner.
Google Scholar
Skarga, B. (2007). Człowiek to nie jest piękne zwierzę. Kraków: Znak.
Google Scholar
Skorowski H. (2013). Regionalizm XXI wieku Zespoły Senackie, 13, 12–40.
Google Scholar
Skorowski, H. (1999/2000). Naród i państwo w nauczaniu społecznym Kościoła. Warszawa: Societas.
Google Scholar
Stępień, A. B. (1997). Człowiek w aspekcie ontycznym. W: J. Herbut (red.), Leksykon filozofii klasycznej (s. 93-96). Lublin: TN KUL.
Google Scholar
Szymańska, M. (2017). Patriotyzm – rozumienie pojęcia na gruncie polskim – próba rekonesansu. W: C. Smuniewski, P. Sporek (red.), Powrót do ojczyzny? Patriotyzm wobec nowych czasów. Kontynuacje i poszukiwania, (s. 47–62). Warszawa: Wydawnictwo Instytutu Nauk o Polityce.
Google Scholar
Autorzy
Jarosław BabińskiUniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie Wydział Teologiczny Polska
https://orcid.org/0000-0002-1358-1516
Ks. dr hab. Jarosław BABIŃSKI – dr hab. teologii, dr nauk humanistycznych w zakresie filozofii, profesor nadzwyczajny przy Katedrze Historii Dogmatów Wydziału Teologicznego Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie i wykładowca w Wyższym Seminarium Duchownym w Pelplinie.
Statystyki
Abstract views: 292PDF downloads: 83
Licencja
Czasopismo jest bezpłatne i udostępniane na zasadach otwartego dostępu (w formacie pdf na stronie internetowej). Od autorów artykułów nie są pobierane żadne opłaty. „Warszawskie Studia Teologiczne” ukazują się na licencji według standardów Creative Commons: CC BY-ND 4.0 (Uznanie autorstwa - Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe) i nie prowadzą skonkretyzowanej polityki dotyczącej danych badawczych. Autorzy zachowują prawa autorskie.