Relacja mistrz – uczeń w Drugim Liście do Tymoteusza.Analiza socjoretoryczna

Grzegorz Pakowski


Papieski Wydział Teologiczny w Warszawie, Collegium Joanneum (Polska)
https://orcid.org/0000-0003-0103-8521

Abstrakt

Saint Paul's epistles, especially so called pastoral epistles, bring us an unique picture of person being simultaneously master and disciple. Paul is aware that as an apostle he is always servant of God. At the same time, as a teacher he already has own disciples, like saint Timothy. The article comes up with an analysis of the relationship between master and disciple in 2Tm. Using so called socio-rhetorical
approach, it compares Paul's model to the upbringing models known in the ancient Mediterranean: Jewish, Greek and Roman conceptions. After analysing inner texture, intertexture and social and cultural texture as well as the sacred texture it turns out that Paul made his own model of such relationship. While using many patterns form previously know models, he states that the relationship between the master and the disciple is in fact the relationship between three persons: the master, the disciple and God. Both master and disciple need to receive grace from God. Master may give his disciple an example of own life in order to inspire him. He is also able to show his disciple paths leading to God. However, God is the one who chooses his disciples, who enables them to gain both knowledge and virtues, and
finally who is the first and the most important master.


Słowa kluczowe:

socjoretoryka, podejście socjoretoryczne, historia wychowania, 2 List do Tymoteusza, Listy Pasterskie, relacja mistrz – uczeń

Elliott, J. H. (1991). A home for the homeless: a sociological analysis of 1 Peter, its situation and strategy. Minneapolis.
  Google Scholar

Herodot. (2003). Dzieje. Warszawa: Czytelnik.
  Google Scholar

Jaeger, W. (2001). Paideia. Formowanie człowieka greckiego. Warszawa: Aletheia.
  Google Scholar

Keener, C. (2009). The Gospel of Matthew. a Socio-Rhetorical Commentary. Cambridge: William B. Eerdmands Publishing.
  Google Scholar

Kot, S. (2010). Historia wychowania. T. I. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Żak.
  Google Scholar

Kowalski, M. (2016). Retoryka i socjoretoryka w lekturze tekstów Nowego Testamentu. Cz. 1: Retoryka i nowe podejście do tradycji ustnej. Biblical Annals 6 (4), 611–654.
  Google Scholar

Kowalski, M. (2017). Retoryka i socjoretoryka w lekturze tekstów Nowego Testamentu. Cz. 2: Socjoretoryka – projekt holistycznej lektury tekstu. Biblical Annals 7 (1), 107–147.
  Google Scholar

Kręcidło, J. (2013). Honor i wstyd w interpretacji Ewangelii. Warszawa: Verbinum.
  Google Scholar

Ksenofont. (2003). Wyprawa Cyrusa. Warszawa: Czytelnik.
  Google Scholar

Malina, B. (1986). Christian origins and cultural anthropology: Practical models for biblical interpretation. Atlanta.
  Google Scholar

Malina, B., Rohrbaugh R. (1992). Social-Science Commentary on the Synoptic Gospels. Minneapolis.
  Google Scholar

Marrou, H.-I. (1969). Historia wychowania w starożytności. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.
  Google Scholar

Muszytowska, D. (2016). Etos chrześcijańskiej wspólnoty. Socjoretoryka Listu Jakuba. Warszawa: Wydawnictwo UKSW.
  Google Scholar

Pilarz, K. (2013). Wychowanie we wspólnocie z Qumran, Kraków: Nomos.
  Google Scholar

Platon. (1995). Wybór dialogów – Eutyfron, Obrona Sokratesa, Kriton, Warszawa: Wydawnictwo Alfa.
  Google Scholar

Platon. (2006). Państwo, Kęty: Wydawnictwo Marek Derewiecki.
  Google Scholar

Rakocy, W. (2003). Paweł Apostoł. Chronologia życia i pism, Częstochowa: Edycja św. Pawła.
  Google Scholar

Robbins, V. (1996a). Exploring the Texture of Texts. A guide to Socio-Rhetorical Interpretation. Harrisburg: Trinity Press International.
  Google Scholar

Robbins, V. (1996b). The Tapestry of Early Christian Discourse. Rhetoric, Society, and Ideology. Londyn: Routledge.
  Google Scholar

Robbins, V. (1978). The we-passages in Acts and the ancient sea voyages. W: Talbert C.H. (red.), Perspectives on Luke-Acts. Edinburgh.
  Google Scholar

Robbins, V. (2009). Jesus the Teacher. A Socio-Rhetorical Interpretation of Mark. Minneapolis: Fortress Press.
  Google Scholar

Sicre, J. L. (1995). Profetismo in Israele. Rzym: Borla.
  Google Scholar

Siwek, K. (2016). Honor sprawiedliwego i wstyd bezbożnego w antropologicznokulturowej interpretacji Mdr 1–5. Warszawa–Ząbki: Verbinum, Bractwo Słowa Bożego/Apostolicum.
  Google Scholar

van Eck, E. (2001). Socio-rhetorical interpretation: Theoretical points of departure. HTS Theological Studies (1-2).
  Google Scholar

Wilk, J. (2014). Pawłowa rekomendacja Tymoteusza w Flp 2,19-24. Perspectiva. Legnickie studia teologiczno-historyczne ( 2), 170–182.
  Google Scholar

Wilk, J. (2015). Charakterystyka i zadania przełożonego wspólnoty chrześcijańskiej według Listów Pasterskich. Studium biblijno-pragmatyczne. Katowice: Księgarnia św. Jacka.
  Google Scholar

Papieska Komisja Biblijna (1999). Interpretacja Biblii w Kościele. Warszawa: Vocatio.
  Google Scholar

“Socio-rhetorical criticism”. Pobrane z: https://www.youtube.com/watch?v=4QAozobnAPQ.
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2019-03-05

Cited By / Share

Pakowski, G. . (2019). Relacja mistrz – uczeń w Drugim Liście do Tymoteusza.Analiza socjoretoryczna. Warszawskie Studia Teologiczne, 32(2), 84–101. https://doi.org/10.30439/WST.2019.2.5

Autorzy

Grzegorz Pakowski 

Papieski Wydział Teologiczny w Warszawie, Collegium Joanneum Polska
https://orcid.org/0000-0003-0103-8521

Ks. mgr Grzegorz PAKOWSKI – kapłan Archidiecezji Warszawskiej, przyjął święcenia i uzyskał magisterium z teologii w 2019 r. Wcześniej ukończył prawo, stosunki międzynarodowe i filologię węgierską na Uniwersytecie Warszawskim. Obecnie jest wikariuszem parafii p.w. św. Szczepana w Raszynie.



Statystyki

Abstract views: 201
PDF downloads: 59


Licencja

Czasopismo jest bezpłatne i udostępniane na zasadach otwartego dostępu (w formacie pdf na stronie internetowej). Od autorów artykułów nie są pobierane żadne opłaty. „Warszawskie Studia Teologiczne” ukazują się na licencji według standardów Creative Commons: CC BY-ND 4.0 (Uznanie autorstwa - Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe) i nie prowadzą skonkretyzowanej polityki dotyczącej danych badawczych. Autorzy zachowują prawa autorskie.