Ontologia aktów chcenia i poznania wedługśw. Maksyma .Wyznawcy jako przyczynek do rozumienia relacji natury i łaski
Jan Wojciechowski
Papieski Wydział Teologiczny w Warszawie, Collegium Joanneum (Polska)
https://orcid.org/0000-0002-4332-3956
Abstrakt
In present article I’m looking into ontology of the acts of knowing and willing as they are conceived by Maximus the Confessor. The main focus is laid upon the change of proportions of activity and passivity according to different objects of these acts: whether they concern natural or supernatural objects or God Himself. The main conclusion reached in this article is that the ontological aspect of the acts at stake are characterized by opposing pattern of that proportion. While cognitive aspect proceeds from higher comlexity and activity to its simplification and culminates in passivity in undergoing divine action, the volitive aspect is governed by a law of continuous increment of synergy between divine and contingent operations. Key insights are collected from Maximus’ description of the working of the Hypostatic Union. The discovered pattern of proportions of action and passion provides a hint for understanding relation holding between nature and grace, or better,
a possible explanation why the supernatural is properly a super-natural.
Słowa kluczowe:
św. Maksym Wyznawca, natura – łaska, Unia Hipostatyczna, przebóstwienieBibliografia
Andia, Y. de. (1996). Henosis. L’union à Dieu chez Denys L’Areopagite. Leiden.
Google Scholar
Bathrellos, D. (2004). The Byzantine Christ. Person, Nature, and Will in the Christology of Saint Maximus the Confessor. Oxford University Press.
DOI: https://doi.org/10.1093/0199258643.001.0001
Google Scholar
Karayannis, V. (1993). Maxime le Confesseur: essence et énergies de Dieu, Paris.
DOI: https://doi.org/10.14375/NP.9782701012728
Google Scholar
Lossky, V. (1962). La Vision de Dieu. Neuchatel.
Google Scholar
Sesboüé, B. (1992). Le surnaturel chez Henri de Lubac. Un conflit autour d’une théologie. RSR, 80,(3), 373–408.
Google Scholar
Thunberg, L. (1982). Symbol and mystery in St Maximus the Confessor. With particular reference to the doctrine of Eucharistic presence. W: F. Heinzer, C. H. Schönborn (red), Maximus Confessor Actes du Symposium sur Maxime le Confesseur,
Google Scholar
Fribourg, 2-5 septembre 1980 (s. 285–308). Fryburg.
Google Scholar
Renczes, G. (2003). L’agir de Dieu et liberté del’homme. Reserches sur l’antropologie théologique de saint Maxime Confesseur. Paris.
Google Scholar
Zizioulas, J. (2013). Person and nature in the theology of Maximus the Confessor. W: M. Vasiljevic (red), Knowing The Purpose Of Creation Through The Resurrection
Google Scholar
Proceedings of the Symposium on St. Maximus the Confessor, Belgrade, October 18-21, 2012, (s. 85–113). Sebastian Press.
Google Scholar
Autorzy
Jan WojciechowskiPapieski Wydział Teologiczny w Warszawie, Collegium Joanneum Polska
https://orcid.org/0000-0002-4332-3956
Ks. mgr lic. Jan WOJCIECHOWSKI – kapłan Archidiecezji Warszawskiej. W 2010 r. obronił pracę magisterską z teologii dogmatycznej poświęconą historii rozumienia terminu „osoba” w teologii katolickiej, w ujęciu J. Ratzingera. W 2012 r. rozpoczął studia specjalistyczne z teologii dogmatycznej na Papieskim Uniwersytecie Gregorianum w Rzymie, a w 2014 napisał pracę licencjacką The theological language of st. Thomas Aquinas. Obecnie przygotowuje się do obrony doktoratu pod tytułem: Palamas’ Implicit Epistemology as a Key to Understanding his Doctrine concerning the Distinction between Essence and Energies in God. Zainteresowania: teoria poznania i semantyka w kontekście teologii dogmatycznej i teorii duchowości.
Statystyki
Abstract views: 196PDF downloads: 79
Licencja
Czasopismo jest bezpłatne i udostępniane na zasadach otwartego dostępu (w formacie pdf na stronie internetowej). Od autorów artykułów nie są pobierane żadne opłaty. „Warszawskie Studia Teologiczne” ukazują się na licencji według standardów Creative Commons: CC BY-ND 4.0 (Uznanie autorstwa - Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe) i nie prowadzą skonkretyzowanej polityki dotyczącej danych badawczych. Autorzy zachowują prawa autorskie.