Etyka „otwarta” na religię. Krytyka założeń teorii sekularyzacji opartej na koncepcji José Luis López Arangurena

Jarosław Charchuła


Akademia Ignatianum w Krakowie Wydział Pedagogiczny (Polska)
https://orcid.org/0000-0002-8470-7374

Abstrakt

The article presents assumptions of the concept of “open” ethics to religion. It is a model of the relationship between ethics and religion developed by José Luis López Aranguren. The presented justification reveals the shortcomings of the theory of secularization. For Aranguren, the postulate of openness of ethics to religion is a logical consequence, a proper recognition of the subject of ethics and its
methodology. In this way, the Spanish thinker justifies the fact that the postulate he promotes is not a theoretical construct but stems from an adequate recognition of the limits that ethics holds.


Słowa kluczowe:

sekularyzacja, etyka, religia, wolność, José Luis López Aranguren

Aranguren, J. L. (1994a). Filosofía y religión. W: Obras completes. T. 1. Madrid: Trotta.
  Google Scholar

Aranguren, J. L. (1994b). Ética. W: Obras completes. T. 2. Madrid: Trotta.
  Google Scholar

Aranguren, J. L. (1995). Ética y sociedad. W: Obras completes. T. 3. Madrid: Trotta.
  Google Scholar

Aranguren, J. L. (1996a). Moral, sociología y política. W: Obras completes. T. 4. Madrid: Trotta.
  Google Scholar

Aranguren, J. L. (1996b). Moral, sociología y política. W: Obras completes. T. 5. Madrid: Trotta.
  Google Scholar

Aranguren, J. L. (1997). Estudios literarios y autobiográficos. W: Obras completes. T. 6. Madrid: Trotta.
  Google Scholar

Aszyk, P. (1998). Konflikty moralne a etyka. Kraków: Wydawnictwo WAM.
  Google Scholar

Balthasar, H. U. (1998). Prawda jest symfoniczna. Aspekty chrześcijańskiego pluralizmu. Tłumaczenie I. Bokwa. Poznań: W drodze.
  Google Scholar

Berger, P. (2005). Święty baldachim. Elementy socjologicznej teorii religii. Tłumaczenie W. Kurdziel. Kraków: Zakład Wydawniczy Nomos.
  Google Scholar

Blazquez, F. (1994). José Luis L. Aranguren: medio siglo de la historia de España. Madrid: Ethos.
  Google Scholar

Blaza, M. (2006). Co to jest Kościół katolicki? Przegląd Powszechny (6), 25–39.
  Google Scholar

Bonete, E. (1989). Aranguren: la ética entre la religión y la política. Madrid: Tecnos.
  Google Scholar

Carpintero, H. (1967). Cinco aventuras espanolas. Madrid: Revista de Occidente.
  Google Scholar

Castillo, J. M. (2014). La laicidad del Evangelio. Bilbao: Desclée De Brouwer.
  Google Scholar

Cifuentes, L. M. (2005). ¿Qué es el laicismo? Madrid: Ediciones del Laberinto.
  Google Scholar

Cortina, A. (2002). Ética civil y religión. Madrid: PPC.
  Google Scholar

Diaz-Salazar, R. (2008). España laica: ciudadanía plural y convivencia nacional. Madrid: Espasa Calpe.
  Google Scholar

Ferrara, A. (2014). La separación de religión y política en una Sociedad postsecular. W: D. Gamper (red.). La fe en la ciudad secular. Laicidad y democracia (s. 139–154). Madrid: Trotta.
  Google Scholar

Fraijo, M. (1997). Del catolicismo al cristianismo. Reflexión sobre el itinerario religioso de José L. L. Aranguren. Isegoría (15), 157–179.
  Google Scholar

Golka, M. (2012). Cywilizacja współczesna i globalne problemy. Warszawa: Wydawnictwo Oficyna Naukowa.
  Google Scholar

Gomez, C. J. (2007). El enigma y el Misterio: una filosofía de la religión. Madrid: Trotta.
  Google Scholar

Krąpiec, M. A. (1959). Realizm ludzkiego poznania. Poznań: Pallotinum.
  Google Scholar

Kuhn, T. (2009). Struktura rewolucji naukowych. Tłumaczenie H. Ostromęcka. Warszawa: Wydawnictwo Aletheia.
  Google Scholar

Kutyło, Ł. (2012). Teorie socjologiczne a religia. Miedzy sekularyzacją a desekularyzacją. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
  Google Scholar

Mariański, J. (2014). Moralność w kontekście społecznym. Kraków: Wydawnictwo Nomos.
  Google Scholar

Martinez, J. L. (2012). Religión en público: debate con los liberales. Madrid: Ediciones Encuentro-Universidad Pontificia de Comillas.
  Google Scholar

Strzeszewski, Cz. (1994). Katolicka Nauka Społeczna. Lublin: RW KUL.
  Google Scholar

Swieżawski, S. (1960). Rozum i tajemnica. Kraków: Znak.
  Google Scholar

Weber, M. (2006). Socjologia religii. Dzieła zebrane. Etyka gospodarcza religii światowych. Tłumaczenie T. Zatorski, G. Sowiński, D. Motak. Kraków: Zakład Wydawniczy Nomos.
  Google Scholar

Zdybicka, Z. (1993). Człowiek i religia. Zarys filozofii religii. Lublin: TW KUL.
  Google Scholar

Zielińska, K. (2009). Spory wokół teorii sekularyzacji. Kraków: Zakład Wydawniczy Nomos.
  Google Scholar

Zubiri, X. (1999). El problema teologal del hombre: cristianismo. Madrid: Alianza Editorial.
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2019-01-22

Cited By / Share

Charchuła, J. . (2019). Etyka „otwarta” na religię. Krytyka założeń teorii sekularyzacji opartej na koncepcji José Luis López Arangurena. Warszawskie Studia Teologiczne, 32(1), 104–117. https://doi.org/10.30439/WST.2019.1.6

Autorzy

Jarosław Charchuła 

Akademia Ignatianum w Krakowie Wydział Pedagogiczny Polska
https://orcid.org/0000-0002-8470-7374

O. dr Jarosław CHARCHUŁA SJ – jezuita, socjolog. Absolwent Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego Jana Pawła II a także Papieskiego Wydziału Teologicznego Collegium Bobolanum w Warszawie. Uczestnik programów stypendialnych, m.in. na Uniwersytecie Papieskim Comillas w Madrycie. W latach 2004-2011 aktywnie zaangażowany we współpracę ze społecznością Romską na obszarze Małopolski. W latach 2012-2015 współpracował ze Schroniskiem dla Nieletnich Dziewcząt i Zakładem Poprawczym w Warszawie-Falenicy i z Policyjną Izbą Dziecka. Obecnie wykładowca Akademii Ignatianum w Krakowie, gdzie pełni też funkcję
Zastępcy Dyrektora Instytutu Nauk o Wychowaniu ds. Dydaktycznych. Członek Polskiego Towarzystwa Socjologicznego oraz Zespołu Pedagogiki Chrześcijańskiej PAN jak również Towarzystwa Naukowego Franciszka Salezego.



Statystyki

Abstract views: 166
PDF downloads: 56


Licencja

Czasopismo jest bezpłatne i udostępniane na zasadach otwartego dostępu (w formacie pdf na stronie internetowej). Od autorów artykułów nie są pobierane żadne opłaty. „Warszawskie Studia Teologiczne” ukazują się na licencji według standardów Creative Commons: CC BY-ND 4.0 (Uznanie autorstwa - Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe) i nie prowadzą skonkretyzowanej polityki dotyczącej danych badawczych. Autorzy zachowują prawa autorskie.