Nauczanie Episkopatu Polski o muzyce w liturgii mszy świętej po II Soborze Watykańskim

Ryszard Bednarek


Papieski Wydział Teologiczny w Warszawie, Collegium Joanneum (Polska)

Abstrakt

Music is an intrinsic element of the liturgy of the Church. There is a num-ber of documents of the Holy See concerning music. The Episcopate of Poland also cares about the form of music in Polish churches, publishing its documents. They derive from teachings of the Church, but concern more local issues. They contain instructions on how the musical reality should be formed and clearly show the areas where changes are needed. Teachings of the Episcopate put stress on dignity and sancity of music that should sound during the liturgy. Among the multitude of music genres we should especially respect Gregorian chant as it best suits the liturgy's character, but other music styles are also welcome and ingra-ined in it. As to musical instruments, the pipe organ is the best suited one, it sho-uld however be noted that for liturgy, the manner of performing music is no less important than the choice of instruments. Music should suit the specific subject of the liturgy, the liturgical season, the celebration of the particular day, as well as the moment it is performed. This regards not only the repertoire, but also the manner it is performed. Music has a priority among all the arts, as it carries word. It is so deeply ingrained in liturgy that each of its participants performs music. From the person presiding over the liturgy, to every serving person, to the gathe-red faithful, everybody has own tasks and office, and much of it is musical office. The bishops enumerate it. Not only the celebrant and the serving persons sing, the faithful also express their participation by singing and acclamations, that is by musical elements. The teachings of the Episcopate cover in detail all elements of liturgy than can be sung. The bishops encourage to sing every part of the liturgy for which there are melodies. They provide criterions for choosing chants. They care for musical education of the performers and participants in liturgy. They also provide directions for further reflection and work on practical functioning of music in liturgy in Poland.


Słowa kluczowe:

liturgia, muzyka, śpiew kościelny, normy liturgiczne, nauczanie Episkopatu Polski

Benedykt XVI. (2007). Adhortacja apostolska „Sacramentum caritatis”. O Eucharystii, źródle i szczycie życia i misji Kościoła. Poznań.
  Google Scholar

Benedykt XVI. (2015). Przemówienie papieża seniora Benedykta XVI po nadaniu doktoratu honoris causa, Castel Gandolfo (5.07.2015). Anamnesis 21 (4), 8.
  Google Scholar

Episkopat Polski. (2008). Instrukcja Episkopatu Polski o muzyce liturgicznej po Soborze Watykańskim II. W: A. Filaber. Prawodawstwo muzyki kościelnej. Warszawa.
  Google Scholar

Filaber, A. (2008). Prawodawstwo muzyki kościelnej. Warszawa.
  Google Scholar

Jan Paweł II. (1988). Vicesimus Quintus Annus. Pobrane z: https://opoka.org.pl/biblioteka/W/WP/jan_pawel_ii/listy/vicesimus_quintus.html.
  Google Scholar

Jan Paweł II. (2003). Ecclesia de Eucharistia. Wrocław.
  Google Scholar

Komisja ds. Kultu Bożego i Dyscypliny Sakramentów Episkopatu Polski. (2009). Normy ogólne dotyczące muzyków kościelnych posługujących w diecezjach Kościoła katolickiego w Polsce. Biuletyn Stowarzyszenia Polskich Muzyków Kościelnych. Muzyk kościelny (4), 55–57
  Google Scholar

Komisja Muzyki Kościelnej Archidiecezji Warszawskiej. (2013). Regulamin muzyków kościelnych Archidiecezji Warszawskiej. Pobrano z: http://archwwa.pl/moja-diecezja/instytucje/komisje/.
  Google Scholar

Konferencja Episkopatu Polski. (2017). Instrukcja Konferencji Episkopatu Polski o muzyce kościelnej. Pobrane z: http://episkopat.pl/wp-content/uploads/2017/10/Instrukcja-Konferencji-Episkopatu-Polski-o-muzyce-kos%CC%81cielnej.pdf
  Google Scholar

Kongregacja ds. Kultu Bożego i Dyscypliny Sakramentów. (2004). Instrukcja „Redemptionis sacramentum”. O tym, co należy zachowywać, a czego unikać w związku z Najświętszą Eucharystią. Poznań.
  Google Scholar

Kongregacja Kultu Bożego i Dyscypliny Sakramentów. (2006). Ogólne Wprowadzenie do Mszału Rzymskiego. Poznań.
  Google Scholar

Kongregacja Kultu Bożego i Dyscypliny Sakramentów. (2011). Wprowadzenie do drugiego wydania Lekcjonarza Mszalnego. Poznań.
  Google Scholar

Sobór Watykański II. (1967). Konstytucja o Liturgii Świętej „Sacrosanctum Concilium”. W: tenże, Konstytucje, dekrety, deklaracje. Poznań.
  Google Scholar

Święta Kongregacja Obrzędów. (2008). Instrukcja o muzyce w świętej liturgii „Musicam sacram”. W: A. Filaber. Prawodawstwo muzyki kościelnej. Warszawa.
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2018-10-22

Cited By / Share

Bednarek, R. (2018). Nauczanie Episkopatu Polski o muzyce w liturgii mszy świętej po II Soborze Watykańskim. Warszawskie Studia Teologiczne, 31(3), 106–128. https://doi.org/10.30439/WST.2018.3.7

Autorzy

Ryszard Bednarek 

Papieski Wydział Teologiczny w Warszawie, Collegium Joanneum Polska

Mgr lic. Ryszard BEDNAREK – muzyk, muzykolog, teolog. Absolwent Instytutu Muzykologii Uniwersytetu Warszawskiego (studia magisterskie) oraz Papieskiego Wydziału Teologicznego w Warszawie, a także Instytutu Szkolenia Organistów w Warszawie (dyplom I st.) przy tejże uczelni. Organista kościelny z ponad dwudziestoletnim stażem. Od 2007 r. pracuje w parafii Matki Bożej Saletyńskiej w warszawskich Włochach. Od 1992 r. aktywnie działa w Ruchu Światło – Życie. Od 2018 r. jest odpowiedzialnym Diecezjalnej Diakonii Liturgicznej Ruchu Światło – Życie Archidiecezji Warszawskiej. Aktualnie jest doktorantem na Papieskim Wydziale Teologicznym w Warszawie.



Statystyki

Abstract views: 189
PDF downloads: 51


Licencja

Czasopismo jest bezpłatne i udostępniane na zasadach otwartego dostępu (w formacie pdf na stronie internetowej). Od autorów artykułów nie są pobierane żadne opłaty. „Warszawskie Studia Teologiczne” ukazują się na licencji według standardów Creative Commons: CC BY-ND 4.0 (Uznanie autorstwa - Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe) i nie prowadzą skonkretyzowanej polityki dotyczącej danych badawczych. Autorzy zachowują prawa autorskie.