Janowa formuła wyznania wiary utrwalona w epilogu (20,30-31) i jej ekspozycja w świadectwie Jana Chrzciciela o Jezusie (J 1,19-34)

Krzysztof Siwek


Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego, Wydział Teologiczny (Polska)

Abstrakt

Because 20:30-31 pulls together John’s themes of witness, faith, and signs so fully, it is best to regard this conclusion as a point of departure for analyzing of the phenomenon of faith and bearing witness to Jesus. W 1:19-28 John negatively testifies that he himself is not the eschatological king, Elijah, or the Mosaic pro-phet, but that one whose slave he was not worthy to be was already among them. In 1:29-34, he positively testifies that Jesus in the lamb, and he recognized his identity as Son of God (1:34) and Spirit-bringer (1:33) because the Spirit was on Jesus (1:32-33). The “next day” provides a transition to a new christological con-fession to John’s disciples. In view of Gospel’s penchant for double entendre, that the Baptist saw Jesus “coming” (ἐρχόμενον) to him (1:29) may suggest a narrative confirmation of the one “coming” (ἐρχόμενος) after John (1:27).


Słowa kluczowe:

świadectwo, wyznanie wiary, Jan Chrzciciel, formuły chrystologiczne

Abramowiczówna, Z. (1958). Słownik grecko-polski. T. I. Warszawa: PWN.
  Google Scholar

Adrados, F.R. (red.) (2008). Diccionario griego-español. T. I.: Madrid: Instituto de filologiá.
  Google Scholar

Beutler, J. (2016). Il vangelo di giovanni. Commentario. Roma: Gregorian Biblical Press.
  Google Scholar

Bornhäuser, K. (1928). Johannesevangelium. Eine Missionsschrift für Israel. Gütersloh.
  Google Scholar

Bowman, J. (1959). Samaritanische Probleme. Studien zum Verhältnis von Samaritanertum, Judentum und Urchristentum. Köln: Kohlhammer.
  Google Scholar

Brown, R.E. (1966). The Gospel According to John I–XII. New York–London: Doubleday.
DOI: https://doi.org/10.5040/9780300261967   Google Scholar

Brown, R.E. (2003). An Introduction to the Gospel of John. New York–London: Doubleday.
  Google Scholar

Devillers, L. (2017). L’évangile de Jean. Paris: Les éditions du Cerf.
  Google Scholar

Kammler, H.C. (1997). Die Zeichen des Auferstandenen. Überlegungen zur Exegese von Joh 20,30-31. W: O. Hofius (red.), Johannesstudien Untersuchungen zur Theologie des vierten Evangeliums (s. 191–211). Tübingen.
  Google Scholar

Keener, C.S. (2012). The Gospel of John. A Commentary. T.1. Michigan.
  Google Scholar

Kossen, H.B. (1970). Who Were the Greeks of John 12:20? W: Studies in John (s. 97–110). Leiden,
  Google Scholar

Le Déaut, R. (red.). (2008). Targum du Pentateuque. Paris: Les éditions du Cerf.
  Google Scholar

Mateos, J., Barreto, J. (1979). El Evangelio de Juan. Analisis lingüistico y comentario exegetico. Madrid: Ediciones Cristiandad.
  Google Scholar

Mateos, J., Peláez, J. (red.). (2002). Diccionario griego-español del Nuevo Testamento. T. II. Córdoba: Ediciones el Almendro.
  Google Scholar

Ratzinger, J. (2015). Jezus z Nazaretu. Studia z chrystologii. Cz. 1. W: tenże, Opera omnia. VI/1, Lublin: KUL.
  Google Scholar

Rosse, H. (2003). Joh 20,30f: Ein (un)passender Schluss? Joh 9 und 11 als primäre Verweissstellen der Schlussnotitz des Johannesevangeliums, Bib, (84), 326-343.
  Google Scholar

Van den Bussche, H. (1974). Giovanni. Commento del Vangelo spirituale. Assisi: Cittadella Editrice.
  Google Scholar

Zumstein, J. (2014). L’Évangile selon saint Jean (1–12). Genève: Labor et fides.
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2018-05-28

Cited By / Share

Siwek, K. (2018). Janowa formuła wyznania wiary utrwalona w epilogu (20,30-31) i jej ekspozycja w świadectwie Jana Chrzciciela o Jezusie (J 1,19-34). Warszawskie Studia Teologiczne, 31(2), 126–145. https://doi.org/10.30439/WST.2018.2.10

Autorzy

Krzysztof Siwek 

Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego, Wydział Teologiczny Polska

Ks. dr hab. Krzysztof SIWEK – absolwent UKSW oraz Pontificio Isti- 180 tuto Biblico w Rzymie. Odbył specjalistyczny kurs archeologii biblijnej w École Biblique et Archéologique w Jerozolimie. Adiunkt w Katedrze Filologii Biblijnej WT UKSW. Wykładowca języków biblijnych na UKSW oraz egzegezy Starego Testamentu i języków biblijnych w Wyższym Metropolitarnym Seminarium Duchownym w Warszawie oraz Papieskim Wydziale Teologicznym w Warszawie. Redaktor naukowy serii „Lingua Sacra” oraz „Lingua sacra. Monografie”. Autor podręcznika do biblijnego języka hebrajskiego na poziomie początkowym i zaawansowanym. Autor artykułów naukowych i popularnonaukowych. Prowadzi wykłady oraz konferencje naukowe i popularnonaukowe o profilu formacyjnym. Wieloletni przewodnik po Ziemi Świętej. Członek zwyczajny Stowarzyszenia Biblistów Polskich oraz Warszawskiego Towarzystwa Teologicznego. Współpracował w opracowaniu i wydaniu Biblii Paulińskiej: Nowy Testament i Psalmy, oraz Pismo Święte Starego i Nowego Testamentu. Od 2009 r. członek Komisji Konsultorów Kościelnych ds. Ekumenicznego Przekładu Starego Testamentu. W latach 2009-2012 moderator „Dzieła Biblijnego im. Jana Pawła II” w Archidiecezji Warszawskiej. Od 2010 r. kierownik Podyplomowego Studium Formacji Biblijnej przy WT UKSW. Od 2012 r. wicekanclerz Stowarzyszenia „Bractwo Słowa Bożego”. 



Statystyki

Abstract views: 158
PDF downloads: 61


Licencja

Czasopismo jest bezpłatne i udostępniane na zasadach otwartego dostępu (w formacie pdf na stronie internetowej). Od autorów artykułów nie są pobierane żadne opłaty. „Warszawskie Studia Teologiczne” ukazują się na licencji według standardów Creative Commons: CC BY-ND 4.0 (Uznanie autorstwa - Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe) i nie prowadzą skonkretyzowanej polityki dotyczącej danych badawczych. Autorzy zachowują prawa autorskie.