Plotinus’ νοητή ουσία means substance paths to the Absolute

Robert Warchał


Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie, Polska (Polska)
https://orcid.org/0000-0002-9573-3818

Abstrakt

The main issue of this paper is the role of νοῦς, or mind, as a condition for νοητής ουσίας. The activity of self-conscious self-knowledge within the framework of the noetic view of the Absolute is the ultimate and most important category for the author. Plotinus transcends the traditional dualism of being and non-being by showing that mind and soul are integral components of immaterial reality. In doing so, he makes it clear that human self-knowledge has an existential-subjective quality, based on the capacity for spiritual intuition. Discovering and developing this truth leads to transcendence, which is the criterion for transforming an entity burdened by externality into a supra-gignified entity, one that is free from the limitations of time and space. The sensual world, represented by the κόσμος αισθητός, can be an obstacle to learning about one's own nature and realizing the path toward liberation from the yoke of the animal self. Of course, being, understood in a spiritual context, has ontological priority here. However, an entity that is limited by external conditions - can bring itself all the way up to intellectual life through knowledge of itself. It manifests itself in the ability of spiritual intuition and thus salvific metamorphosis toward the timeless and supra-ontic Absolute.  For Plotinus, this spiritual process of development represents an important truth about man. On the noetic view of the One, the identity of the self implies knowledge of the self in God, which is the central mystery of transformation and return to the supernatural source.


Słowa kluczowe:

Plotyn, duchowa substancja, intuicja poznawcza, byt, samoświadomość, Absolut, introspekcja

Plotini. (1883). Enneades, ed. Ricardus Volkmann, vol. I. Leipzig.
  Google Scholar

Plotini. (1884). Enneades, ed. Ricardus Volkmann, vol. II. Leipzig.
  Google Scholar

Plotyn. (1959a). Enneady, transl. Adam Krokiewicz, PWN, vol. I. Warszawa.
  Google Scholar

Plotyn. (1959b). Enneady, transl. Adam Krokiewicz, PWN, vol. II. Warszawa.
  Google Scholar


Opublikowane
2024-07-31

Cited By / Share

Warchał, R. (2024). Plotinus’ νοητή ουσία means substance paths to the Absolute. Warszawskie Studia Teologiczne, 37(1), 230–240. https://doi.org/10.30439/WST.2024.1.12

Autorzy

Robert Warchał 

Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie, Polska Polska
https://orcid.org/0000-0002-9573-3818

Robert Warchał jest doktorem nauk humanistycznych, absolwentem Uniwersytetu Papieskiego Jana Pawła II w Krakowie (ul. Kanonicza 9/305, 31-002 Kraków), gdzie ukończył studia magisterskie z teologii oraz studia doktoranckie z filozofii. Jest nauczycielem filozofii, religii i etyki w XLIII Liceum Ogólnokształcącym im. Zofii Chrzanowskiej w Krakowie oraz w Zespole Szkół im. ks. kard. A.S. Sapiehy MIRiP. Jego najnowsze publikacje obejmują literaturę piękną, jak “Opus Incarnatum” (2024), oraz artykuły naukowe, takie jak “The concept of freedom in the thought of St. Augustine,” opublikowany w “Logos i Ethos” (2023), oraz “Unraveling immortality and the genesis of human soul in St. Augustine’s selected works,” opublikowany w “Humaniorze” (2023). Doktor Warchał bada głównie filozofię Plotyna oraz św. Augustyna, koncentrując się na tematach wolności, duchowości i ontologii.



Statystyki

Abstract views: 26
PDF downloads: 11


Licencja

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.

Czasopismo jest bezpłatne i udostępniane na zasadach otwartego dostępu (w formacie pdf na stronie internetowej). Od autorów artykułów nie są pobierane żadne opłaty. „Warszawskie Studia Teologiczne” ukazują się na licencji według standardów Creative Commons: CC BY-ND 4.0 (Uznanie autorstwa - Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe) i nie prowadzą skonkretyzowanej polityki dotyczącej danych badawczych. Autorzy zachowują prawa autorskie.