Teologiczne konotacje pieśni Franciszka Karpińskiego "Kiedy ranne wstają zorze"

Krzysztof R. Kupiński


Wyższa Szkoła Kadr Menedżerskich w Koninie, Polska (Polska)
https://orcid.org/0000-0003-3885-7475

Abstrakt

Artykuł analizuje teologiczne odniesienia w pieśni Franciszka Karpińskiego "Kiedy ranne wstają zorze", wskazując na jej głębokie zakorzenienie w katolickich prawdach wiary. W szczególności omawia takie zagadnienia jak stworzenie świata przez Boga, Boża Opatrzność, zmartwychwstanie i życie wieczne oraz wszechobecność Boga i chwała oddawana Stwórcy. Pieśń, mimo swojej prostoty, stanowi skuteczne narzędzie głoszenia Objawienia Bożego.

Słowa kluczowe:

teologia, Karpiński, pieśń poranna, katolickie prawdy wiary, poezja religijna

Baron, A., Pietras, H. (układ i oprac.). (2002). Dokumenty soborów powszechnych: tekst grecki, łaciński, polski. T. 1 – Nicea I, Konstantynopol I, Efez, Chalcedon, Konstantynopol II, Konstantynopol III, Nicea II (325–787). Wydawnictwo WAM.
  Google Scholar

Bartnik, C.S. (1999). Dogmatyka katolicka. Wydawnictwo KUL.
  Google Scholar

Bendowska, M., Żebrowski, R. (b.d). Hal(l)el. https://delet.jhi.pl/pl/psj/article/14119/hallel?_locale=pl.
  Google Scholar

Beyga, P. (2016). Dogmat jako przestrzeń uwielbienia Boga w liturgii na przykładzie prefacji o Trójcy Świętej. Teologia w Polsce, 16 (1), 177–187.
DOI: https://doi.org/10.31743/twp.2016.10.1.13   Google Scholar

Breviarium Fidei. (2007). Wydawnictwo Księgarnia Świętego Wojciecha.
  Google Scholar

Chachulski T. (2005). Wprowadzenie do lektury. W: J. Snopek, T. Chachulski, A. Karpiński, A. Masłowska-Nowak (red.), Franciszek Karpiński. Wiersze zebrane, cz. 1. (5–28). Wydawnictwo IBL PAN.
  Google Scholar

Chwolik, D. (2014). Historia zwłok Łazarza – wskrzeszenie dzieła literackiego. Śląskie Studia Polonistyczne, 1+2 (5), 87–99.
  Google Scholar

Dopart, B. (2021). Poezja i pobożność. O Pieśni porannej Franciszka Karpińskiego. Rocznik Filozoficzny Ignatianum, 27 (1). DOI: 10.35765/rfi.2021.2701.11.
DOI: https://doi.org/10.35765/rfi.2021.2701.11   Google Scholar

Jagodziński, H. (2012). Religijne pieśni Franciszka Karpińskiego. Kieleckie Studia Teologiczne, 11, 63–75.
  Google Scholar

Jaskóła, P. (2018). Bóg rzekł i stało się. Zarys protologii. Wydawnictwo Uniwersytet Opolski.
  Google Scholar

Judycki, S. (2009). Wszechmoc i istnienie. Diametros, 21, 30–62.
  Google Scholar

Karpiński, A. Pieśni nabożne. W drukarni J. K. Mći: XX. Bazylianów.
  Google Scholar

Kowalczyk, M. (2002). Opatrzność Boża w ujęciu personalistycznym. Communio, 6 (132), 117–129.
  Google Scholar

Lis, M. (2012). Loci theologici w literaturze i sztuce. Teologia w Polsce, 6 (1).
  Google Scholar

Masarczyk, R. (b.d.). Bóg jest niezmierzony. https://m.katolik.pl/bog–jest–niezmierzony––wszecho¬becny–,146,416,cz.html.
  Google Scholar

Nawracała, T. (2021). Dogmat o zmartwychwstaniu ciała z perspektywy chrześcijaństwa i transhumanizmu. Studia Gdańskie, tom FELIX, 38–54.
  Google Scholar

Ozorowski, M. (2011). Bóg a stworzenie w teologii katolickiej. Pedagogia Christiana, 2 (28).
DOI: https://doi.org/10.12775/PCh.2011.004   Google Scholar

Pabjan, T. (2017). IDE Bożej Wszechmocy a problem zła. Tarnowskie Studia Teologiczne, 23 (2), 23–41.
DOI: https://doi.org/10.15633/tst.2613   Google Scholar

Platon (wyd. 2003). Państwo, przeł. W. Witwicki. Wydawnictwo Marek Derewiecki.
  Google Scholar

Reginek, A. (2009). „Pieśni nabożne” Franciszka Karpińskiego: „Pieśń poranna” i „Pieśń wieczorna” – świadectwo ponadczasowej żywotności. W: K. Turek, B. Mika (red.), Muzyka religijna – między epokami i kulturami, t. 2, 55–70. Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.
  Google Scholar

Ricoeur, P. (1989). Język, tekst, interpretacja: Wybór pism. Biblioteka myśli współczesnej. Państwowy Instytut Wydawniczy.
  Google Scholar

Salij, J. (2011). Opatrzność Boża w świecie, w którym dzieje się zło. Studia Theologica Varsaviensia, 48 (2), 21–29.
  Google Scholar

Salij, J. (2024). Dogmaty wiary są po to, by je kontemplować. https://opoka.org.pl/biblioteka/P/PR/Salij/dogmaty–wiary–są–po–to–by–je–kontemplowac–i–nimi–zyc.
  Google Scholar

Stróżyńska, A. (2024). Pieśń poranna – interpretacja. https://poezja.org/wz/interpretacja/3079/Piesn_poranna.
  Google Scholar

Szulczewska, J. (2007). Franciszek Karpiński. https://culture.pl/pl/tworca/Franciszek–nadskarpi.
  Google Scholar

Strumiłowski, J. (2017). Dogmat – depozyt, kontemplacja czy hermeneutyka? Analiza wewnętrznej struktury i dynamiki dogmatu. Kieleckie Studia Teologiczne, 16, 251–264.
  Google Scholar

Szymik, J. (2001). Jezus Chrystus jako epifania Bożej Opatrzności w ujęciu Wincentego Granata. Śląskie Studia Historyczno-Teologiczne, 34, 266–273.
  Google Scholar

Tomczak, R. (1993). Cuda znakiem boskiego posłannictwa Jezusa. Roczniki Teologiczne, XL (2), 53–69.
  Google Scholar

Urban, M. (2017). Hans Urs von Balthasar wobec idealizmu niemieckiego. Uniwersytet Jana Pawła II.
  Google Scholar

Vadia, M. (2012). Uwolnij swoje źródła. Wydawnictwo RHEMA.
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2024-12-31

Cited By / Share

Kupiński, K. R. (2024). Teologiczne konotacje pieśni Franciszka Karpińskiego "Kiedy ranne wstają zorze". Warszawskie Studia Teologiczne, 37(2), 124–137. https://doi.org/10.30439/WST.2024.2.6

Autorzy

Krzysztof R. Kupiński 

Wyższa Szkoła Kadr Menedżerskich w Koninie, Polska Polska
https://orcid.org/0000-0003-3885-7475

Krzysztof R. Kupiński – doktor nauk społecznych, magister filozofii, wykładowca logiki, etyki i historii filozofii w Wyższej Szkole Kadr Menedżerskich w Koninie. Jego zainteresowania badawcze obejmują zagadnienia związane z prawdą, wartościami, ideologizacją oraz historią oświaty.



Statystyki

Abstract views: 35
PDF downloads: 14


Licencja

Prawa autorskie (c) 2024 Krzysztof R. Kupiński

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.

Czasopismo jest bezpłatne i udostępniane na zasadach otwartego dostępu (w formacie pdf na stronie internetowej). Od autorów artykułów nie są pobierane żadne opłaty. „Warszawskie Studia Teologiczne” ukazują się na licencji według standardów Creative Commons: CC BY-ND 4.0 (Uznanie autorstwa - Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe) i nie prowadzą skonkretyzowanej polityki dotyczącej danych badawczych. Autorzy zachowują prawa autorskie.