Reflection on the Meaning of Humanum as Wojtyla’s Answer to the Challenge of Technological Age

Łukasz Duda


The Catholic Academy in Warsaw, Poland (Polska)
https://orcid.org/0009-0001-3087-349X

Abstrakt

Artykuł ten ma na celu pokazanie znaczenia refleksji Wojtyły na temat człowieka jako odpowiedzi na pytanie o mentalność technologiczną. Podczas gdy myślenie technologiczne osłabia lub nawet eliminuje związek między etyką a antropologią, podejście Wojtyły do kwestii moralnych zasadniczo je łączy. Krytyczna analiza tekstów Wojtyły pokaże, że stawką w decyzji o osłabieniu lub wyeliminowaniu tego związku jest sama idea człowieczeństwa.

 


Słowa kluczowe:

ludzkość, technologia, etyka, antropologia, antykoncepcja

Bacon, F. (2000). The New Organon, New York: Cambridge University Press.
  Google Scholar

Congregation for the Doctrine of Faith. (1987). Donum Vitae. https://www.vatican.va/roman_curia/congregations/cfaith/documents/rc_con_cfaith_doc_19870222_respect-for-human-life_en.html (3.03.2025).
  Google Scholar

Congregation for the Doctrine of Faith. (2008) Dignitas Personae. https://www.vatican.va/roman_curia/congregations/cfaith/documents/rc_con_cfaith_doc_20081208_dignitas-personae_en.html (3.03.2025).
  Google Scholar

Descartes, R. (2003). Discourse on Method. In: S. Haldane, G. R. T. Ross (trans.) Discourse on Method and Meditations (1-44). New York: Dover Publications.
  Google Scholar

Francis. Laudato Si. (2015). https://www.vatican.va/content/francesco/en/encyclicals/documents/papa-francesco_20150524_enciclica-laudato-si.html (3.03.2025).
  Google Scholar

Hanby, M. (2019). Humanae vitae and the Technological Conquest of Humanity. In: T. Notare (ed.), Humanae Vitae, 50 Years Late: Embracing God’s Vision for Marriage, Love, and Life (43-64). Washington D.C.: The Catholic University of America Press.
  Google Scholar

Heidegger, M. (1977). The Question Concerning Technology. In: W. Lovitt (trans.) The Question Concerning Technology and Other Essays. New York: Granland Publishing Inc.
  Google Scholar

John Paul II. (1979). Redemptor Hominis. https://www.vatican.va/content/john-paul-ii/en/encyclicals/documents/hf_jp-ii_enc_04031979_redemptor-hominis.html (3.03.2025).
  Google Scholar

John Paul II. (1993). Veritatis Splendor. https://www.vatican.va/content/john-paul-ii/en/encyclicals/documents/hf_jp-ii_enc_06081993_veritatis-splendor.html (3.03.2025).
  Google Scholar

John Paul II. (1995). Evangelium Vitae. https://www.vatican.va/content/john-paul-ii/en/encyclicals/documents/hf_jp-ii_enc_25031995_evangelium-vitae.html (3.03.2025).
  Google Scholar

John Paul II. (1996) Message to the Pontifical Academy of Sciences: On Evolution. October 22, 1996. https://humanorigins.si.edu/sites/default/files/MESSAGE%20TO%20THE%20PONTIFICAL%20ACADEMY%20OF%20SCIENCES%20(Pope%20John%20Paul%20II).pdf (3.03.2025).
  Google Scholar

John Paul II. (1998). Fides et Ratio. https://www.vatican.va/content/john-paul-ii/en/encyclicals/documents/hf_jp-ii_enc_14091998_fides-et-ratio.html (3.03.2025).
  Google Scholar

John Paul II.(2006). Man and Woman He Created Them: A Theology of the Body. Boston: Pauline Books & Media.
  Google Scholar

Jonas, H. (1984). The Imperative of Responsibility. In Search of Ethics for the Technological Age. Chicago: The University of Chicago Press.
  Google Scholar

Jonas, H. (2001). The Practical Uses of Theory. In: The Phenomenon of Life. Toward a Philosophical Biology (188-210). Evanston: Northwestern University Press.
  Google Scholar

Kass, L. R. (1999). The Hungry Soul: Eating and the Perfecting of Our Nature. Chicago: The Free Press.
  Google Scholar

Kass, L. R. (2017) Science, Religion and the Human Future. In: Leading a Worthy Life. Finding Meaning in Modern Times (294-322). New York: Encounter Books.
  Google Scholar

Paul VI. (1968). Humanae Vitae. https://www.vatican.va/content/paul-vi/en/encyclicals/documents/hf_p-vi_enc_25071968_humanae-vitae.html (3.03.2025).
  Google Scholar

Styczeń, T. (2006). Antropologiczne podstawy etyki czy etyczne podstawy antropologii?. In: C. Ritter (ed.), Objawić Osobę. Lublin: Towarzystwo Naukowe KUL.
  Google Scholar

Styczeń, T. (2006). Człowiek jako podmiot daru z samego siebie: Antropologia adhortacji Familiaris consortio. In: C. Ritter (ed.), Człowiek Darem, Lublin: Towarzystwo Naukowe KUL.
  Google Scholar

Vatican Council II. (1965). Pastoral Constitution on the Church in the Modern World: Gaudium et Spes. https://www.vatican.va/archive/hist_councils/ii_vatican_council/documents/vat-ii_const_19651207_gaudium-et-spes_en.html (3.03.2025).
  Google Scholar

Wojtyla, K. (1969). Paweł VI, Encyklika Humanae vitae oraz komentarz teologów moralistów środowiska krakowskiego pod kierunkiem Karola kardynała Wojtyly. Cracov: Notificationes e curia Metropolitana Cracoviensi.
  Google Scholar

Wojtyla, K. (1980) Sources of Renewal: the Implementation of the Second Vatican Council. San Francisco: Harper & Row.
  Google Scholar

Wojtyla, K. (2009) The Anthropological Vision of Humanae Vitae, Nova et Vetera, 7(3), p. 731-750.
  Google Scholar

Wojtyla, K. (2013) Love and Responsibility, Boston: Pauline Books&Media.
  Google Scholar

Wojtyla, K. (2013). Love and Responsibility. Boston: Pauline Books&Media.
  Google Scholar

Wojtyla, K. (2021). Person and Act and Related Essays. Washington D.C.: The Catholic University of America Press.
  Google Scholar


Opublikowane
2025-08-14

Cited By / Share

Duda, Łukasz. (2025). Reflection on the Meaning of Humanum as Wojtyla’s Answer to the Challenge of Technological Age. Warszawskie Studia Teologiczne, 38(1), 28–46. https://doi.org/10.30439/WST.2025.1.2

Autorzy

Łukasz Duda 

The Catholic Academy in Warsaw, Poland Polska
https://orcid.org/0009-0001-3087-349X

Dr Łukasz Duda, adiunkt Akademii Katolickiej w Warszawie (ul. Dewajtis 3, 01-815 Warszawa). Absolwent Uniwersytetu Nawarry i Instytutu JP2 w Waszyngtonie. Zainteresowania naukowe: bioetyka, teologia ciała, sakrament małżeństwa, teoria ludzkiego działania, e-mail: lduda@akademiakatolicka.pl



Statystyki

Abstract views: 12
PDF downloads: 3


Licencja

Prawa autorskie (c) 2025 Martín Carbajo-Núñez

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.

Czasopismo jest bezpłatne i udostępniane na zasadach otwartego dostępu (w formacie pdf na stronie internetowej). Od autorów artykułów nie są pobierane żadne opłaty. „Warszawskie Studia Teologiczne” ukazują się na licencji według standardów Creative Commons: CC BY-ND 4.0 (Uznanie autorstwa - Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe) i nie prowadzą skonkretyzowanej polityki dotyczącej danych badawczych. Autorzy zachowują prawa autorskie.