Reflection on the Meaning of Humanum as Wojtyla’s Answer to the Challenge of Technological Age
Abstrakt
Artykuł ten ma na celu pokazanie znaczenia refleksji Wojtyły na temat człowieka jako odpowiedzi na pytanie o mentalność technologiczną. Podczas gdy myślenie technologiczne osłabia lub nawet eliminuje związek między etyką a antropologią, podejście Wojtyły do kwestii moralnych zasadniczo je łączy. Krytyczna analiza tekstów Wojtyły pokaże, że stawką w decyzji o osłabieniu lub wyeliminowaniu tego związku jest sama idea człowieczeństwa.
Słowa kluczowe:
ludzkość, technologia, etyka, antropologia, antykoncepcjaBibliografia
Bacon, F. (2000). The New Organon, New York: Cambridge University Press.
Google Scholar
Congregation for the Doctrine of Faith. (1987). Donum Vitae. https://www.vatican.va/roman_curia/congregations/cfaith/documents/rc_con_cfaith_doc_19870222_respect-for-human-life_en.html (3.03.2025).
Google Scholar
Congregation for the Doctrine of Faith. (2008) Dignitas Personae. https://www.vatican.va/roman_curia/congregations/cfaith/documents/rc_con_cfaith_doc_20081208_dignitas-personae_en.html (3.03.2025).
Google Scholar
Descartes, R. (2003). Discourse on Method. In: S. Haldane, G. R. T. Ross (trans.) Discourse on Method and Meditations (1-44). New York: Dover Publications.
Google Scholar
Francis. Laudato Si. (2015). https://www.vatican.va/content/francesco/en/encyclicals/documents/papa-francesco_20150524_enciclica-laudato-si.html (3.03.2025).
Google Scholar
Hanby, M. (2019). Humanae vitae and the Technological Conquest of Humanity. In: T. Notare (ed.), Humanae Vitae, 50 Years Late: Embracing God’s Vision for Marriage, Love, and Life (43-64). Washington D.C.: The Catholic University of America Press.
Google Scholar
Heidegger, M. (1977). The Question Concerning Technology. In: W. Lovitt (trans.) The Question Concerning Technology and Other Essays. New York: Granland Publishing Inc.
Google Scholar
John Paul II. (1979). Redemptor Hominis. https://www.vatican.va/content/john-paul-ii/en/encyclicals/documents/hf_jp-ii_enc_04031979_redemptor-hominis.html (3.03.2025).
Google Scholar
John Paul II. (1993). Veritatis Splendor. https://www.vatican.va/content/john-paul-ii/en/encyclicals/documents/hf_jp-ii_enc_06081993_veritatis-splendor.html (3.03.2025).
Google Scholar
John Paul II. (1995). Evangelium Vitae. https://www.vatican.va/content/john-paul-ii/en/encyclicals/documents/hf_jp-ii_enc_25031995_evangelium-vitae.html (3.03.2025).
Google Scholar
John Paul II. (1996) Message to the Pontifical Academy of Sciences: On Evolution. October 22, 1996. https://humanorigins.si.edu/sites/default/files/MESSAGE%20TO%20THE%20PONTIFICAL%20ACADEMY%20OF%20SCIENCES%20(Pope%20John%20Paul%20II).pdf (3.03.2025).
Google Scholar
John Paul II. (1998). Fides et Ratio. https://www.vatican.va/content/john-paul-ii/en/encyclicals/documents/hf_jp-ii_enc_14091998_fides-et-ratio.html (3.03.2025).
Google Scholar
John Paul II.(2006). Man and Woman He Created Them: A Theology of the Body. Boston: Pauline Books & Media.
Google Scholar
Jonas, H. (1984). The Imperative of Responsibility. In Search of Ethics for the Technological Age. Chicago: The University of Chicago Press.
Google Scholar
Jonas, H. (2001). The Practical Uses of Theory. In: The Phenomenon of Life. Toward a Philosophical Biology (188-210). Evanston: Northwestern University Press.
Google Scholar
Kass, L. R. (1999). The Hungry Soul: Eating and the Perfecting of Our Nature. Chicago: The Free Press.
Google Scholar
Kass, L. R. (2017) Science, Religion and the Human Future. In: Leading a Worthy Life. Finding Meaning in Modern Times (294-322). New York: Encounter Books.
Google Scholar
Paul VI. (1968). Humanae Vitae. https://www.vatican.va/content/paul-vi/en/encyclicals/documents/hf_p-vi_enc_25071968_humanae-vitae.html (3.03.2025).
Google Scholar
Styczeń, T. (2006). Antropologiczne podstawy etyki czy etyczne podstawy antropologii?. In: C. Ritter (ed.), Objawić Osobę. Lublin: Towarzystwo Naukowe KUL.
Google Scholar
Styczeń, T. (2006). Człowiek jako podmiot daru z samego siebie: Antropologia adhortacji Familiaris consortio. In: C. Ritter (ed.), Człowiek Darem, Lublin: Towarzystwo Naukowe KUL.
Google Scholar
Vatican Council II. (1965). Pastoral Constitution on the Church in the Modern World: Gaudium et Spes. https://www.vatican.va/archive/hist_councils/ii_vatican_council/documents/vat-ii_const_19651207_gaudium-et-spes_en.html (3.03.2025).
Google Scholar
Wojtyla, K. (1969). Paweł VI, Encyklika Humanae vitae oraz komentarz teologów moralistów środowiska krakowskiego pod kierunkiem Karola kardynała Wojtyly. Cracov: Notificationes e curia Metropolitana Cracoviensi.
Google Scholar
Wojtyla, K. (1980) Sources of Renewal: the Implementation of the Second Vatican Council. San Francisco: Harper & Row.
Google Scholar
Wojtyla, K. (2009) The Anthropological Vision of Humanae Vitae, Nova et Vetera, 7(3), p. 731-750.
Google Scholar
Wojtyla, K. (2013) Love and Responsibility, Boston: Pauline Books&Media.
Google Scholar
Wojtyla, K. (2013). Love and Responsibility. Boston: Pauline Books&Media.
Google Scholar
Wojtyla, K. (2021). Person and Act and Related Essays. Washington D.C.: The Catholic University of America Press.
Google Scholar
Autorzy
Łukasz DudaThe Catholic Academy in Warsaw, Poland Polska
https://orcid.org/0009-0001-3087-349X
Dr Łukasz Duda, adiunkt Akademii Katolickiej w Warszawie (ul. Dewajtis 3, 01-815 Warszawa). Absolwent Uniwersytetu Nawarry i Instytutu JP2 w Waszyngtonie. Zainteresowania naukowe: bioetyka, teologia ciała, sakrament małżeństwa, teoria ludzkiego działania, e-mail: lduda@akademiakatolicka.pl
Statystyki
Abstract views: 12PDF downloads: 3
Licencja
Prawa autorskie (c) 2025 Martín Carbajo-Núñez

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Czasopismo jest bezpłatne i udostępniane na zasadach otwartego dostępu (w formacie pdf na stronie internetowej). Od autorów artykułów nie są pobierane żadne opłaty. „Warszawskie Studia Teologiczne” ukazują się na licencji według standardów Creative Commons: CC BY-ND 4.0 (Uznanie autorstwa - Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe) i nie prowadzą skonkretyzowanej polityki dotyczącej danych badawczych. Autorzy zachowują prawa autorskie.