Kaznodziejstwo w Kościołach wschodnich

Mieczysław Olszewski


Papieski Wydział Teologiczny w Warszawie - Collegium Joanneum (Polska)


Abstrakt

The above considerations demonstrate that in their preaching, the Eastern Churches wanted to spread the Gospel so that it could move the people as the Saviour’s Word. If, in many cases, the preachers were monks, their preaching was very spiritual and ascetic. The preachings considered the political and social situation of the members of individual Eastern Churches. The churches were, to much extent, located on Muslim territories where they were persecuted. The preaching took this difficult situation of eastern christians into consideration as well. Now, the majority of the Eastern Churches are persecuted by Muslims or limited, as in Russia. This situation is a demonstration of the martyrdom of the Eastern Christians.


Słowa kluczowe:

Kościoły wschodnie, kaznodziejstwo, homiletyka, Słowo Boże

Artamonow, J. A. (2014). Kiriłł. W: Prawosławnaja Encikłopedija. Tom XXXIV. Moskwa. Babura, W. (1903). Pastyrskoje obrazovanije v sviazi s voprosom o propoviedniczestvie. Strannik ( 44).
  Google Scholar

Bednarek, A., Pałubska, Z. (1997). Jaworski Stefan. W: Encyklopedia Katolicka. Tom VII.
  Google Scholar

Berndt, M. (1975). Die Predigt Dimitrij Tuptalos. Studien zur ukrainischen und russischen Barockpredigt. Bern–Frankfurt.
  Google Scholar

Bober, A. (1973). Afraat. W: Encyklopedia Katolicka. Tom I.
  Google Scholar

Bolszaja Encikłopedija. (1904a). Tom XIV. S. Pieterburg [Hasło: Nil Sorskij].
  Google Scholar

Bolszaja Encikłopedija. (1904b). Tom XVII. S. Pieterburg [Hasło: Dimitryj Tuptało]. Bułgakow, G. (1909). Russkaja gomileticzeskaja chrestomatia. Kursk.
  Google Scholar

Cerulli, E. (1968). Storia della letteratura etiopica. Florencja–Mediolan.
  Google Scholar

Długosz, M., Scholz, P. (2010a). Ormiański Kościół. W: Encyklopedia Katolicka. Tom XIV.
  Google Scholar

Długosz, M., Scholz, P. (2010b). Ormiański Kościół Katolicki. W: Encyklopedia Katolicka. Tom XIV.
  Google Scholar

Drączkowski, F. (1983). Efrem święty. W: Encyklopedia Katolicka. Tom IV.
  Google Scholar

Drączkowski, F. (1989). German I św. W: Encyklopedia Katolicka. Tom V.
  Google Scholar

Eingorn, W. (1895). Rieczi proizniesiennyja Joannikijem Galjatowskim w Moskwie w 1670 godach. Cztienija Obszczej Istorii i Drewniej Rossii.
  Google Scholar

E. P. R. (2008). Epifanij (Sławinieckij). W: Prawosławnaja Encikłopedija. Tom XVIII. Moskwa
  Google Scholar

E. R. I. (2009), Iłłarion (†1054/55). W: Prawosławnaja Encikłopedija. Tom XXII. Moskwa.
  Google Scholar

Fałczyk, B. (1993). Grzegorz Oświeciciel. W: Encyklopedia Katolicka. Tom VI.
  Google Scholar

Fiedotowa, M. A. (2007). Dimitrij Sawicz Tuptało, śv. W: Prawosławnaja Enciklopedija. Moskwa.
  Google Scholar

Figiel, J. (2008). Mesrop. W: Encyklopedia Katolicka. Tom XII.
  Google Scholar

Filewskij, J. (1906). O priczinach upadka sovremiennoj propoviedi. Cerkovnyj Viestnik (32).
  Google Scholar

Gigilewicz, E. (red.). (1973–2014). Encyklopedia Katolicka. Tom I–XX. Lublin: Towarzystwo Naukowe Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego Jana Pawła II (dalej: Encyklopedia Katolicka).
  Google Scholar

Grzywaczewski, J. (1997). Jan z Damaszku św. W: Encyklopedia Katolicka. Tom VII.
  Google Scholar

Hryniewicz, W. (1989). Focjusz, W: EK. Tom V.
  Google Scholar

Izwiekow, D. G. (1871). Propowiedniczeskaja, protivo-protestanckaja litieratura na Rusi w piervoj połovinie XVIII stoletija. Prawosławnoje Obozrenije (1).
  Google Scholar

Janowski, P. (2009). Nestoriański Kościół. W: Encyklopedia Katolicka. Tom XIII.
  Google Scholar

Kashchuk, O. (2013). Teodor Studyta św. W: Encyklopedia Katolicka. Tom XIX.
  Google Scholar

Kumor, B. (1983). Etiopski Kościół. W: Encyklopedia Katolicka. Tom IV.
  Google Scholar

Langsch, J. (1940/1942). Zur Charakteristik Simeon Polockijs als Prediger. Kyrios (5). Litwinowa, Ł. W. (2009). Innokientij Borisow. W: Prawosławnaja Enciklopedija. Tom XXII. Moskwa.
  Google Scholar

Markowskij, M. (1894). Antonij Radziwiłłowskij, jużno-russkij propowiednik XVII wieka. Kijów.
  Google Scholar

Milewski, I. (2012). Problematyka społeczna w mowach Jana Mandakuniego. Vox Patrum, 57 (nr 32).
  Google Scholar

Modzelewska, B. (1989). Galatowski Joannicjusz. W: Encyklopedia Katolicka. Tom V.
  Google Scholar

Modzelewska, B. (1997). Jakobicki Kościół. W: Encyklopedia Katolicka. Tom VII.
  Google Scholar

Modzelewska, B. (2008). Menologium. W: Encyklopedia Katolicka. Tom XII.
  Google Scholar

Modzelewska, B. (2009a). Nerses z Edessy. W: Encyklopedia Katolicka. Tom XIII.
  Google Scholar

Modzelewska, B. (2009b). Mohyła Piotr. W: Encyklopedia Katolicka. Tom XIII.
  Google Scholar

Modzelewska, B. (2014). Wschodnie Kościoły. W: Encyklopedia Katolicka. Tom XX.
  Google Scholar

Myszor, W. (1997). Izaak z Antiochii. W: Encyklopedia Katolicka. Tom VII.
  Google Scholar

Myszor, W. (2002). Koptyjski Kościół. W: Encyklopedia Katolicka. Tom IX.
  Google Scholar

Nadieżdin, B. F. (1859). O nieobchodimosti propowiedywat’ w nasze wremja w naszem otieczestwie. Christianskoje Cztienije, II.
  Google Scholar

Olszewski, M. (1978). Il rito della penitenza presso Pietro Moghila, Rzym [praca magisterska].
  Google Scholar

Olszewski, M. (1984). Pastoraltheologische Konzeptionen in der orthodoxen Kirche Russlands des 19. Jahrhunderts und ihre Zuordnung zur Asketik. Muenster in Westfalen.
  Google Scholar

Olszewski, M. (2002). Rosyjskie kaznodziejstwo i homiletyka na przestrzeni tysiącletnich dziejów. W: tenże, W nurcie zagadnień pastoralnych. Białystok.
  Google Scholar

Paciorek, P. (1997a). Jakub Baradeusz. W: Encyklopedia Katolicka. Tom VII.
  Google Scholar

Paciorek, P. (1997b). Jakub z Sarug. W: Encyklopedia Katolicka. Tom VII.
  Google Scholar

Pałubska, Z. (2010). Pachomiusz święty. W: Encyklopedia Katolicka. Tom XIV.
  Google Scholar

Paprocki, H. ( 1983). Drozdow Fiłaret. W: Encyklopedia Katolicka. Tom IV.
  Google Scholar

Pietrinija, O. E. (2001). Amwrosij Kljuczariew. W: Prawosławnauja Enciklopedija. Tom II. Moskwa.
  Google Scholar

Pietrow, N. I. (1866). Iż istorii gomiletiki w staroj Kijewskoj Akademii. Trudy Kijewskoj Duchownoj Akademii. Kijów.
  Google Scholar

Piewnickij, W. F. (1899). Iż istorii gomiletiki. Gomiletika w nowoje wremja posle Reformacji Ljutiera. Kijów.
  Google Scholar

Prawosławnaja Encikłopedija. (2007). Moskwa [Hasło: Vlijanije tvorczestwa Dimitrija na pravosłavnuju kulturu Vostocznoj i Jużnoj Evropy v konce XVII – XVIII vekov].
  Google Scholar

Przedchalcedońskie Kościoły. (2012). W: Encyklopedia Katolicka. Tom XVI.
  Google Scholar

Rose, K. (1954). Predigt der russisch-orthodoxen Kirche. Wesen–Gestalt–Geschichte. Berlin.
  Google Scholar

Rossołow, M. (2008). Nrawstwiennoje bogosłowije Simeona Połockogo. Oswojenije katoliczeskoj tradycii moskowskimi Niżnikami. Moskwa.
  Google Scholar

Skibiński, T. (2013). Teodor z Mopsuestii. W: Encyklopedia Katolicka. Tom XIX.
  Google Scholar

Smolitsch, I. (1964). Geschichte der russischen Kirche 1700-1917. Leiden.
  Google Scholar

Wieteska, M. (2012). Propokowicz Teofan. W: Encyklopedia Katolicka. Tom XVI.
  Google Scholar

Zalewski, J. (1973). Andrzej z Krety. W: Encyklopedia Katolicka. Tom I.
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2017-12-15

Cited By / Share

Olszewski, M. (2017). Kaznodziejstwo w Kościołach wschodnich. Warszawskie Studia Teologiczne, 30(3-4), 162–175. Pobrano z https://czasopismowst.pl/index.php/wst/article/view/65

Autorzy

Mieczysław Olszewski 

Papieski Wydział Teologiczny w Warszawie - Collegium Joanneum Polska

Ks. dr hab. Mieczysław OLSZEWSKI – pastoralista. Wykładowca na Papieskim Wydziale Teologicznym w Warszawie i Studium Teologii w Białymstoku, członek Rady Wydziału PWTW. Członek Post-Netzwerk – Stowarzyszenia Pastoralistów Europy Środkowo--Wschodniej z siedzibą w Wiedniu. Autor licznych publikacji z dziedziny teologii pastoralnej, z teologii pastoralnej Kościołów wschodnich oraz z dziedziny bibliotekoznawstwa



Statystyki

Abstract views: 119
PDF downloads: 40


Licencja

Czasopismo jest bezpłatne i udostępniane na zasadach otwartego dostępu (w formacie pdf na stronie internetowej). Od autorów artykułów nie są pobierane żadne opłaty. „Warszawskie Studia Teologiczne” ukazują się na licencji według standardów Creative Commons: CC BY-ND 4.0 (Uznanie autorstwa - Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe) i nie prowadzą skonkretyzowanej polityki dotyczącej danych badawczych. Autorzy zachowują prawa autorskie.