„Wtedy zaczęto wzywać imienia JHWH” (Rdz 4,26). Imię Boga jedyną nadzieją dla ludzkości – znaczenie imienia Bożego w tekstach Rdz 4, 26 i Wj 3,14-15

Adam Gorlewski


Papieski Wydział Teologiczny w Warszawie - Collegium Joanneum (Polska)


Abstrakt

The syntagma „began to call on the name of the Lord” is an important excerpt in the Primeval history. This expression is connected to Enosh, who developes worship and brings hope that mankind which is constantly distancing from God, will be salvaged. However, most frequently we connect the acquaintance of the God’s name with telling about the call of Moses and God self-presentation in a burning bush, translated usually as a: „I Am who I Am” (Exod 3,14-15). Although these above fragments seem to be in a contrary, consist their reciprocal theological coherence. Basing on historical-critical methods of working on biblical text Gen 4,26 and Exod 3,14-15 the article collates the results of analysis of excerpts. It allows to understand the God’s identity and significance of His name more profoundly. Enosh didn’t need to know the name YHWH in order to praise the Lord. „Later on”, God reveals His name to Moses bringing also salvage for sons of Israel. God gives the possibility to be saved, to be salvaged in Him, in a relationship with Him through human worship .


Słowa kluczowe:

wzywać imienia JHWH, Enosz, imię Boże, Jestem który Jestem, powołanie Mojżesza, prehistoria biblijna, kult

Bartoszek, A. (1994a). Znaczenie imienia na starożytnym Bliskim Wschodzie. ComP 14, (1), 15–24.
  Google Scholar

Bartoszek, A. (1994b). Imię Jahwe w Izraelu. ComP 14, (1), 36–48.
  Google Scholar

Biblia Jerozolimska (2006). Poznań.
  Google Scholar

Brown, R.E., Fitzmyer, J.A., Murphy, R.E. (red.) (2013). Katolicki komentarz biblijny. PSB. Wyd. 3. Warszawa: Vocatio.
  Google Scholar

Carreira das Neves, J. (1994). Jakie jest twoje imię? Egzegeza Wj 3,14. ComP 14, (1), 25–35.
  Google Scholar

Childs, B. S. (1995). Il Libro dell’Esodo: Commentario critico-teologico. Casale Monferrato.
  Google Scholar

Dozeman, T. B. (2009). Commentary on Exodus. W: D. N. Freedman (red.), The Eerdmans critical commentary. Michigan.
  Google Scholar

Fabris, R. (red.) (1994). Introduzione generale alla Bibbia. Logos – Corso di studi biblici. Tom 1. Torino.
  Google Scholar

Farmer, W. R. (2001). Międzynarodowy komentarz do Pisma Świętego. Komentarz katolicki i ekumeniczny na XXI wiek. Wyd. 2. Warszawa: Vocatio.
  Google Scholar

Ferrada Moreira, A. (2008). Verdad absoluta desde el libro del Éxodo: el nombre divino. TYV (49), 143–156.
  Google Scholar

Franciszek. (2013). Encyklika Lumen fidei. Wrocław.
  Google Scholar

Fretheim, T. E. (2004). Esodo. Strumenti commentari. Torino.
  Google Scholar

Goitein, S. A. YHWH the Passionate – the Monothestic Meaning and Origin of the name YHWH. Za: Rabiej, S. (1997). Bóg w Chrystusie: historiozbawcze znaczenie imienia Bożego „Ja jestem”, Opolska Biblioteka Teologiczna. Tom 23. Opole.
  Google Scholar

Guthire, D., Motyer, J. A.(red.). (1973). Commentario biblico. Tom 1: Articoli introduttivi Genesi – Ester. Modena.
  Google Scholar

Hamilton, V. P. (1990). The Book of Genesis. Chapters 1–17, The New International Commentary on the Old Testament. Grand Rapids.
  Google Scholar

Hrozny, B. Les Fouilles de Kultege. Za: Rabiej, S. (1997). Bóg w Chrystusie: historiozbawcze znaczenie imienia Bożego „Ja jestem”, Opolska Biblioteka Teologiczna. Tom 23. Opole.
  Google Scholar

Joüon, P., Muraoka, S. T. (2006). A grammar of Biblical Hebrew. SubBi 27. Roma.
  Google Scholar

Katechizm Kościoła Katolickiego. (1994). Poznań.
  Google Scholar

Lemański, J. (2007). JHWH – Bóg, który pozostaje wierny swoim obietnicom. SKK (12), 129–146.
  Google Scholar

Lemański, J. (2009). Księga Wyjścia: wstęp, przekład z oryginału, komentarz. Nowy komentarz Biblijny. Stary Testament. Tom 2. Edycja Św. Pawła: Częstochowa.
  Google Scholar

Lemański, J. (2013). Księga Rodzaju, rozdziały 1–11: wstęp, przekład z oryginału, komentarz. Nowy Komentarz Biblijny. Stary Testament. Tom I. Część 1. Edycja Św. Pawła: Częstochowa.
  Google Scholar

Leon-Dufour, X. (red.). (1994). Słownik teologii biblijnej. Tłumaczenie K. Romaniuk. Wyd. 4. Poznań–Warszawa.
  Google Scholar

Lombaard, C. (2006). Genealogies and spiritualites in Genesis 4:17-22, 4:25-26, 5:1-32. Acta Theologica Suplementum (8).
  Google Scholar

Łach, S. (1964a). Księga Rodzaju – wstęp, przekład z oryginału, komentarz. Pismo Święte Starego Testamentu. Poznań: Pallottinum.
  Google Scholar

Łach, S. (1964b). Księga Wyjścia – wstęp, przekład z oryginału, komentarz. Pismo Święte Starego Testamentu. Poznań: Pallottinum.
  Google Scholar

Mathews, K. A. (2001). Genesis 1-11:26. The New American Commentary 1A. Nashville: Broadman & Holman Publishers.
  Google Scholar

Nawrot, J. (2002). Misja i Imię. Mojżesz w obliczu objawienia się Boga (Wj 3,13-18). PzST (12), 33–58.
  Google Scholar

Noth, M. (1977). Esodo. W: A. Weiser (red.), Antico Testamento. Brescia.
  Google Scholar

Pecaric, S. (red.). (2001). Chamisza Chumsze Tora. Chumasz Pardes Lauder. Księga Pierwsza Bereszit. Kraków: Edycja Pardes Lauder.
  Google Scholar

Propp, W. H. C. (1999). Exodus 1–18. W: W. F. Albright, D. N. Freedman (red.), A new translation with introduction and commentary. The Anchor Bible. New York.
  Google Scholar

Rabiej, S. (1997). Bóg w Chrystusie: historiozbawcze znaczenie imienia Bożego „Ja jestem”, Opolska Biblioteka Teologiczna. Tom 23. Opole.
  Google Scholar

Ratzinger, J. (2006). Wprowadzenie w chrześcijaństwo. Tłumaczenie Z. Włodkowa. Kraków.
  Google Scholar

Ratzinger, J. (2007). Jezus z Nazaretu. Część 1: Od Chrztu w Jordanie do Przemienienia. Tłumaczenie W. Szymona, Kraków.
  Google Scholar

Ratzinger, J. (2012). Jezus z Nazaretu – Dzieciństwo. Tłumaczenie W. Szymona. Kraków.
  Google Scholar

Rusecki, M. (1994). Imię Boga „Ja jestem”, ComP, 14 (1), 4.
  Google Scholar

Sachs, G. (2010). Ehyeh-asher-Ehyeh. JBQ, 38 (4),244–246.
  Google Scholar

Schedl, C. (1959). Storia del Vecchio Testamento. Tom 1: Dalle origini all’epoca dei giudici. Roma.
  Google Scholar

Ska, J.-L. (2006). La vocazione di Mosè, Esodo 3,1 – 4,18. Roma (msp).
  Google Scholar

Stachowiak, L. (red.). (1990). Wstęp do Starego Testamentu, Poznań.
  Google Scholar

Stanek, T. (2002). Jahwe a bogowie ludów: idee religijne wczesnego Izraela na tle wierzeń ludów Egiptu, Mezopotamii i Kanaanu. Biblioteka Pomocy Naukowych. Tom 23. Poznań.
  Google Scholar

Stinissen, W. (2001). Bóg objawia swoje Imię. Tłumaczenie J. Iwaszkiewicz. WDr (3), 32–36.
  Google Scholar

Świderkówna, A. (1994). Bóg trójjedyny w życiu człowieka. CPŚ 8. Kraków.
  Google Scholar

Vaux de, R. (2004). Instytucje Starego Testamentu. Tłumaczenie T. Brzegowy. Tom 1-2. Poznań.
  Google Scholar

Von Rad, G. (1986). Teologia Starego Testamentu. Tłumaczenie B. Widła. Warszawa.
  Google Scholar

Walker, M. Writing of the Divine Name in Aquila and the Ben Asher Text. Za: Rabiej, S. (1997). Bóg w Chrystusie: historiozbawcze znaczenie imienia Bożego „Ja jestem”, Opolska Biblioteka Teologiczna. Tom 23. Opole.
  Google Scholar

Warzecha, J. (1993). Funkcja formuły wysłania w Wj 3,1 – 4,17; przyczynek do odpowiedzi na pytanie – kim jest Mojżesz? CT, 63 (3), 85–88.
  Google Scholar

Wróbel, M. S. (2014). Biblia Aramejska Targum Neofiti 1 Księga Rodzaju. Tom 1. Lublin: Gaudium.
  Google Scholar

Wenhan, G. J. (2002). Genesis 1–15. WBC 1. Dallas.
  Google Scholar

Zawiszewski, E. (1985). Zagadnienia wybrane do wstępu szczegółowego i egzegezy Starego Testamentu. Część V: Księga Rodzaju 1,1 – 11,9, Pelplin.
  Google Scholar

Ziółkowski, Z. (1989). Najtrudniejsze stronice Biblii. Warszawa.
  Google Scholar

Zuberbier, A. (red.). (1998). Słownik Teologiczny. Wyd. 2. Katowice.
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2017-06-30

Cited By / Share

Gorlewski, A. (2017). „Wtedy zaczęto wzywać imienia JHWH” (Rdz 4,26). Imię Boga jedyną nadzieją dla ludzkości – znaczenie imienia Bożego w tekstach Rdz 4, 26 i Wj 3,14-15. Warszawskie Studia Teologiczne, 30(2), 100–125. Pobrano z https://czasopismowst.pl/index.php/wst/article/view/73

Autorzy

Adam Gorlewski 

Papieski Wydział Teologiczny w Warszawie - Collegium Joanneum Polska

Ks. mgr lic. Adam GORLEWSKI – kapłan Archidiecezji Warszawskiej, absolwent Archidiecezjalnego Seminarium Misynego Redemptoris Mater. W 2014 r. uzyskał tytuł magistra teologii w Papieskim Wydziale Teologicznym w Warszawie. Pełni posługę duszpasterską jako wikariusz w parafii Św. Augustyna w Warszawie.



Statystyki

Abstract views: 183
PDF downloads: 131


Licencja

Czasopismo jest bezpłatne i udostępniane na zasadach otwartego dostępu (w formacie pdf na stronie internetowej). Od autorów artykułów nie są pobierane żadne opłaty. „Warszawskie Studia Teologiczne” ukazują się na licencji według standardów Creative Commons: CC BY-ND 4.0 (Uznanie autorstwa - Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe) i nie prowadzą skonkretyzowanej polityki dotyczącej danych badawczych. Autorzy zachowują prawa autorskie.