Człowiek wobec sacrum, czyli próby poszukiwania drogi do Transcendencji
Piotr Kaczmarek
Papieski Wydział Teologiczny w Warszawie, Collegium Joanneum (Polska)
Abstrakt
According to various theories of religion human beings are in a specific relationship with the Absolute. A human being feels a glorious power standing in front of him. And the answer to this relationship is the adoration of God, not to es-cape, which is normal with physical fear. The Absolute is the most sacred, holy and transcendent being. The Absolute’s existence is surrounded by sacred space and sa-cred time which we call – sacrum. How to understand sanctity? There are two ways – a kind of understanding called mythos which can be compared with mythical way of exploring sacred space and the second way of understanding called logos, which is a logical view of the world. Both ways should be complementary to lead every human being straight to the truth about God. Christian theology adds that the real sanctity materialized when people start to love God and each other. Love itself is a real name of God and the real sacrum in the world and in a human's heart.
Słowa kluczowe:
sacrum, cykliczna koncepcja czasu, Numinosum, mythos, logosBibliografia
Arystoteles (1973). Analityki wtóre. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Google Scholar
Chrostowski, W. (2007). Bóg, Biblia, Mesjasz. Warszawa: Fronda.
Google Scholar
Eliade, M. (1988). Historia wierzeń i idei religijnych. Tom 1. Warszawa: Instytut Wydawniczy Pax.
Google Scholar
Heller, M. (2013). Logos wszechświata. Zarys filozofii przyrody. Kraków: Znak.
Google Scholar
Julianna z Norwich. (1997). Objawienia Bożej miłości. Myśli. Warszawa: VERBINUM Wydawnictwo Księży Werbistów.
Google Scholar
Kaczmarek, P. (2013). Intuicje mesjańskie różnych wierzeń a osoba Jezusa Chrystusa. Studia Loviciensia. Łowickie Studia Teologiczne, 15, 213–224.
Google Scholar
Kaczmarek, P. (2014a). „Ucieczka ze świata” w perspektywie teologiczno--filozoficznej. Ateneum Kapłańskie, 2/162 (630), 352–362.
Google Scholar
Kaczmarek, P. (2014b). Wieczne powroty a chrześcijańska tajemnica czasu. Studia Loviciensia. Łowickie Studia Teologiczne, 16, 169–182.
Google Scholar
Kunzler, M. (1999). Liturgia Kościoła. Poznań: Pallottinum.
Google Scholar
Lewis, C. S. (2010). Problem cierpienia. Kraków: Wydawnictwo Esprit.
Google Scholar
O’Brien, M. (2009). Ojciec Eliasz. Czas Apokalipsy. Kraków: Wydawnictwo M.
Google Scholar
Olszewski, D. (1988). Z zagadnień religioznawstwa. Łódź: Diecezjalne Wydawnictwo Łódzkie.
Google Scholar
Ratzinger, J. (2002). Duch liturgii. Poznań: Klub Książki Katolickiej CHRISTIANITAS.
Google Scholar
Ratzinger, J. (2012). Problem kierunku celebracji. W: tenże, Opera Omnia. Tom 11 (s. 434–442). Lublin: Wydawnictwo KUL.
Google Scholar
Rusiecki, M. (2000). Geneza religii. W: tenże (red.), Religia w świecie współczesnym. Studia religiologiczne 1 (s. 71–88), Lublin: Towarzystwo Naukowe Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego.
Google Scholar
Zagórska, W. (2008). Homo ludens – homo mythicus. Nowe podejście do aktywności ludycznej w dorosłości. Psychologia rozwojowa, 1 (13), 69-83.
Google Scholar
Zdybicka, Z. J. (2000). Czym jest i dlaczego istnieje religia? W: H. Zimoń (red), Religia w świecie współczesnym. Studia religiologiczne 1 (s. 53–69). Lublin: Towarzystwo Naukowe Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego.
Google Scholar
Autorzy
Piotr KaczmarekPapieski Wydział Teologiczny w Warszawie, Collegium Joanneum Polska
Ks. dr Piotr KACZMAREK – kapłan Diecezji Łowickiej. Absolwent Wyższego Seminarium Duchownego w Łowiczu. Doktorat z zakresu filozofii w Uniwersytecie Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie. Obecnie wicerektor
Wyższego Seminarium Duchownego w Łowiczu i wykładowca przedmiotów filozoficznych w tej uczelni. Adiunkt na Papieskim Wydziale Teologicznym w Warszawie. Obszar zainteresowań: filozofia, religiologia, teologia duchowości.
Statystyki
Abstract views: 169PDF downloads: 113
Licencja
Czasopismo jest bezpłatne i udostępniane na zasadach otwartego dostępu (w formacie pdf na stronie internetowej). Od autorów artykułów nie są pobierane żadne opłaty. „Warszawskie Studia Teologiczne” ukazują się na licencji według standardów Creative Commons: CC BY-ND 4.0 (Uznanie autorstwa - Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe) i nie prowadzą skonkretyzowanej polityki dotyczącej danych badawczych. Autorzy zachowują prawa autorskie.