The impact of the Apostolic constitution ‘Veritatis gaudium’ on the concept of Quality in ecclesiastical higher education Institutions
Riccardo Cinquegrani
Pontificia Università Gregoriana, Rzym, Włochy Avepro, Watykan (Poland)
Abstract
The paper analyzes the impact on the concept of Quality attributable to the innovations introduced by the Apostolic constitution Veritatis gaudium. The document offers not only operational indications but outlines the objectives that the academic community is invited to take up.
Three distinct levels of challenges are highlighted: the role of academic institutions and the need to innovate learning systems; the relationship between higher education centres and the whole society; interdisciplinarity and multidisciplinarity as levers to support knowledge. The article concludes with an invitation to reflect on how to initiate the profound reform process to which higher education institutions are called by Veritatis Gaudium.
Keywords:
Veritatis gaudium, zapewnianie jakości, interdyscyplinarność, tworzenie sieciReferences
Brunet R. (1996). L’Europa delle reti. In: G. Dematteis, E. Dansero (ed.), Regioni e reti nello spazio unificato europeo, Memorie Geografiche, N.2. Firenze.
Google Scholar
D’Agostino S. (2018). Veritatis gaudium un rischioso processo di apertura e dialogo. In: La Gregoriana Anno XXIII, n. 53. Roma.
Google Scholar
European Commission (2008). Green Paper. Fostering and Measuring Third Mission in Higher Education Institutions. Brussels.
Google Scholar
European Commission (2020). Europa 2020. Una strategia per una crescita intelligente, sostenibile e inclusiva, Brussels.
Google Scholar
Francis (2015). Encyclical Letter Laudato Si’. Rome.
Google Scholar
Francis (2017). Veritatis gaudium. Rome.
Google Scholar
Francis (2018). Address of His Holiness, Pastoral Visit to Loppiano, Parvis of the Mary Theotokos Shrine, Loppiano (Florence), 10 May 2018. available at: https://w2.vatican.va/content/francesco/en/speeches/2018/may/documents/papa-francesco_20180510_visita-loppiano-focolari.html
Google Scholar
John Paul II (1998). Fides et Ratio. Rome.
Google Scholar
Klijn E-H., Steijn B., Edelenbos J. (2010). The Impact of Network Management on Outcomes in Governance Networks. Public Administration, Vol. 88, No. 4.
Google Scholar
Middlehurst R. (1995). Changing Leadership in Universities. In: T. Schuller (ed.) The Changing University?. SRHE-Open University Press. Buckingham.
Google Scholar
Paul VI (1967). Encyclical Populorum Progressio. Rome.
Google Scholar
Sanna I., Toniolo A. (2017). Quale Teologia per quale Chiesa. EDB, Bologna.
Google Scholar
Authors
Riccardo CinquegraniPontificia Università Gregoriana, Rzym, Włochy Avepro, Watykan Poland
Dr Riccardo Cinquegrani – od marca 2010 r. jest dyrektorem Agencji ds. Oceny i Promocji Jakości na uniwersytetach i wydziałach kościelnych (AVEPRO) przy Stolicy Apostolskiej. Jest również wykładowcą na Wydziale Nauk Społecznych Pontificia Università Gregoriana. Ukończył z wyróżnieniem Politologię na Uniwersytecie we Florencji (1996), uzyskał tytuł magistra stosunków międzynarodowych na Uniwersytecie w Bolonii (1998), tytuł magistra nauk europejskich na Uniwersytecie we Florencji (1999) i otrzymał tytuł doktora Pontificia Università Gregoriana w 2002 roku. Współpracował z kilkoma instytutami badawczymi i uniwersytetami (VTT Finland, Seoul University, Bocconi University) i jest autorem różnych artykułów i publikacji naukowych z zakresu szkolnictwa wyższego i jakości, trzeciej misji uniwersytetów i rozwoju lokalnego, prognozowania regionalnego i tworzenia scenariuszy.
Statistics
Abstract views: 272PDF downloads: 87