Arystoteles czy św. Tomasz z Akwinu? Głębsze rozumienie intelektu

Mariusz Zaorski


Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego, Wydział Teologiczny (Polska)

Abstrakt

The presented concept of intellect shows the size and innovation of St. Thomas Aquinas. As opposed to Aristotle, St. Thomas explains the nature of intellect more precisely. Aristotle used only one concept in describing form and matter. However, this was not enough to show the existence of intellect a<er de-ath. Only the new idea describing the combination of essence and act of existence discovered by St. Thomas allowed one to understand that intellect and soul do not cease to exist even a<er separating the soul from the body. Furthermore, thanks to St. Thomas Aquinas’ insight Aristotle’s theory of two intellects: form and matter was interpreted correctly. Using the understanding of intellect as an example, we can conclude, the philosophy of Aquinas is more complex. Thomistic philosophy turns out to be crucial in the understanding of Christian anthropology and in its apologetics. The defense of intellect and immortality of the soul based on solid foundations is ne-eded especially today, in the times of moral relativism and the relativism of faith.


Słowa kluczowe:

św. Tomasz z Akwinu, Arystoteles, intelekt, dusza, nieśmiertelność

Arystoteles. (1988). O duszy. Tłum. P. Siwek. Warszawa.
  Google Scholar

Gogacz, M. (1965). Tomaszowa teoria intelektu i jej filozoficzne konsekwencje. Roczniki Filozoficzne, XIII (1). Lublin.
  Google Scholar

Gogacz, M. (1969). Obrona intelektu. Warszawa.
  Google Scholar

Jan Paweł II. (1998). Fides et ratio. Kraków.
  Google Scholar

Kenny, A. (1999). Tomasz z Akwinu. Tłum. R. Piotrowski. Warszawa.
  Google Scholar

Krąpiec, M. A. (1959). Realizm ludzkiego poznania. Poznań.
  Google Scholar

Krąpiec, M. A. (1979). Ja – człowiek. Zarys antropologii filozoficznej. Lublin.
  Google Scholar

Krąpiec, M. A. (1995). Metafizyka. Lublin.
  Google Scholar

Maryniarczyk, A. (2001). Tomizm. Dla – czego?. Lublin.
  Google Scholar

Mazur, P. S. (2003). Intelekt. W: A. Maryniarczyk (red.), Powszechna Encyklopedia Filozofii. T. 4. Lublin.
  Google Scholar

Reale, G. (1996). Historia filozofii starożytnej. T. II. Tłum. E. I. Zieliński. Lublin.
  Google Scholar

Siwek, P. (1988).Wstęp. W: Arystoteles, O duszy. Warszawa.
  Google Scholar

Stępień, T. (2003). Podstawy tomistycznego rozumienia człowieka. Warszawa.
  Google Scholar

Stróżewski, W. (2003). Ontologia. Kraków.
  Google Scholar

Swieżawski, S. (1998). Objaśnienia i Wstępy do kwestii 75–89. W: Św. Tomasz z Akwinu, Summa teologiczna (Traktat o człowieku), I, q. 75–89. Kęty.
  Google Scholar

Swieżawski, S. (2000). Dzieje europejskiej filozofii klasycznej. Warszawa–Wrocław.
  Google Scholar

Swieżawski, S. (2002). Święty Tomasz na nowo odczytany. Poznań.
  Google Scholar

Tomasz z Akwinu. (1998). Summa theologiae (Traktat o człowieku), I, q. 75–89. Tłum. i oprac. S. Swieżawski. Kęty.
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2018-10-03

Cited By / Share

Zaorski, M. (2018). Arystoteles czy św. Tomasz z Akwinu? Głębsze rozumienie intelektu. Warszawskie Studia Teologiczne, 31(3), 80–90. https://doi.org/10.30439/WST.2018.3.5

Autorzy

Mariusz Zaorski 

Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego, Wydział Teologiczny Polska

Ks. mgr lic. Mariusz ZAORSKI – kapłan Archidiecezji Warszawskiej. W 2006 r. przyjął święcenia kapłańskie i uzyskał tytuł magistra teologii na Papieskim Wydziale Teologicznym w Warszawie. W tym samym roku rozpoczął pracę duszpasterską. Stopień licencjacki uzyskał w 2017 r. na Wydziale Teologicznym Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie. Obecnie jest doktorantem tego wydziału.



Statystyki

Abstract views: 212
PDF downloads: 69


Licencja

Czasopismo jest bezpłatne i udostępniane na zasadach otwartego dostępu (w formacie pdf na stronie internetowej). Od autorów artykułów nie są pobierane żadne opłaty. „Warszawskie Studia Teologiczne” ukazują się na licencji według standardów Creative Commons: CC BY-ND 4.0 (Uznanie autorstwa - Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe) i nie prowadzą skonkretyzowanej polityki dotyczącej danych badawczych. Autorzy zachowują prawa autorskie.