Human being - subjectivity – God. The signs of modern existential philosophy in St. Augustine Summary The presented article will analyze the anthropological and cognitive aspects of Augustine's doctrine in the context of existential philosophy. Augustine’
Robert Warchał
Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie (Poland)
https://orcid.org/0000-0002-9573-3818
Abstract
The presented article will analyze the anthropological and cognitive aspects of Augustine's doctrine in the context of existential philosophy. Augustine’s doctrine depicts a human being as a well-ordered structure that brings together various distinct strands. Among them, one cannot ignore the subject of bottom-up approach to anthropology, or the author's stance on transcendence. The following article is to discuss the main aspects of experience in human being, which are part of the subject of existential philosophy. Augustine’s conception could be called anthropology of the thinking subject, as all our emotions tend to be conditioned through the prism of what is happening here and now. The similarity of his views with the existential movement lies in the fact that both trends focus on an individual going through a crisis. From a philosophical point of view, Augustine concentrates on the analysis our existence in conjunction with the issues of evanescence. The relevance of his doctrine results from the fact that the author demonstrates the positive aspects of human being, which comes from metaphysical source, that is, from God who is its fullness and model in a completely unconditioned way.
Keywords:
St. Augustine, subjectivity, epistemology, God, transcendence and existenceReferences
Augustinus (1841) = Sancti Aurelii Augustini, Hipponensis Episcopi Opera Omnia. Edidit J. Migne, Seria Patrologia Latina, Paris.
Google Scholar
Augustyn (1953a). O porządku. W: Augustyn, Dialogi filozoficzne. T. 1. Warszawa: PAX.
Google Scholar
Augustyn (1953b). O wolnej woli. W: Augustyn, Dialogi filozoficzne. T. 3. Warszawa: PAX.
Google Scholar
Augustyn (1987), Wyznania. Warszawa: PAX.
Google Scholar
Augustyn (1990). O dwóch duszach. W: Pisma przeciw manichejczykom. W: Augustyn, Dialogi filozoficzne. Warszawa: Akademia Teologii Katolickiej.
Google Scholar
Augustyn (1996). O Trójcy Świętej. Kraków: Znak.
Google Scholar
Augustyn (2002). Państwo Boże. Kęty: Antyk.Biblia Tysiąclecia (2012). Poznań: Wydawnictwo Pallottinum.
Google Scholar
Blackburn, S. (2004). Oksfordzki słownik filozoficzny. Warszawa: Książka i Wiedza.
Google Scholar
Didier, J. (1992). Słownik filozofii. Katowice: Wydawnictwo Książnica.
Google Scholar
Dzidek, T., Hop E. (1998). Mistrzowie teologii: prezentacja, antologia tekstów, dyskusja. Kraków: Wydawnictwo M.
Google Scholar
Dzidek T., Kamykowski Ł, Napiórkowski O. (red.) (2004). Teologia fundamentalna, Człowiek – filozofia – Bóg. T. 1. Kraków: Wydawnictwo Papieskiej Akademii Teologicznej w Krakowie.
Google Scholar
Gilson, É. (1930). L'avenir de la métaphysique augustinienne. Revue de Philosophie, 1, 690-714.
Google Scholar
Heidegger, M. (1994). Bycie i czas. Warszawa: PWN.
Google Scholar
Heidegger, M. (2002). Fenomenologia życia religijnego. Wprowadzenie w fenomenologię religii. Wczesne wykłady fryburskie 1920–1921. Kraków: Znak.
Google Scholar
Kierkegaard, S. (1982). Albo-albo. Warszawa: PWN.
Google Scholar
Kowalczyk, S. (1987). Człowiek i Bóg w nauce Świętego Augustyna. Warszawa: Ośrodek Dokumentacji i Studiów Społecznych.
Google Scholar
May, R. (1995). O istocie człowieka. Szkice z psychologii egzystencjalnej. Poznań: Rebis.
Google Scholar
O’Collins, G., Farrugia E. (2002). Leksykon pojęć teologicznych i kościelnych z indeksem angielsko-polskim. Kraków: WAM.
Google Scholar
Palacz, R. (1987). Klasycy filozofii. Warszawa: Krajowa Agencja Wydawnicza.
Google Scholar
Sartre, J. P. ( 2007). Byt i nicość. Zarys ontologii fenomenologicznej. Kraków: Zielona Sowa.
Google Scholar
Sawicki, F. (1978). Filozofia egzystencjalna. Studia z historii filozofii, 1, s. 67-79.
DOI: https://doi.org/10.12775/szhf.2010.004
Google Scholar
Thonnard, F. J. (1954). Caractères platoniciens de l’Ontologie augustinienne. W: Augustinus Magister, Congres International Augustinien. T. I (ss. 317-327). Paris.
Google Scholar
Vaught, C. G. (2004). Encounters with God In Augustine’s Confessions. New York: State University of New York.
DOI: https://doi.org/10.1353/book4814
Google Scholar
Vaught, C. G. (2005). Access to God in Augustine’s Confessions. New York: State University of New York.
DOI: https://doi.org/10.1353/book4924
Google Scholar
Authors
Robert WarchałUniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie Poland
https://orcid.org/0000-0002-9573-3818
Robert Warchał - dr nauk humanistycznych, absolwent Uniwersytetu Papieskiego Jana Pawła II w Krakowie. Ukończył studia z teologii (studia magisterskie) oraz filozofii (studia doktoranckie).
Statistics
Abstract views: 783PDF downloads: 467