Validity of Pedagogical and Formational Suggestions In Vita Consecrata Exhortation No 70
Anna Maria Pudełko
Papieski Wydział Teologiczny w Warszawie - Collegium Joanneum (Poland)
Abstract
No 70 of post-synodal exhortation Vita Consecrata by John Paul II (1996) under the characteristic title In a constant search for faithfulness distinguishes itself against the background of other Church’s Magisterium documents on con-tinuing formation by offering more integral and comprehensive vision of develop-ment stages of an adult person called to a consecrated life. It also presents, in an innovative way, a possibility to experience a vocational crisis as a significant part of the formation process as well as suggests specific ways to help a person in crisis and provides development guidelines. While comparing suggestions offered by No 70 of Vita Consecrata post-synodal exhortation to contemporary theories of development psychology and andragogy concerning the development in subsequent stages of adult life and development opportunities offered by development and situaltional crises, one may conclude that Vita Consecrata suggestions are indeed valid and integral ones. They are definitely worth both further theoretical studies and putting them into practice in formation processes of religious congregations and training cours-es organized for directors of formation of religious communities in charge of both initial and continuing formation.
Keywords:
vocation, faithfulness, development, life stages, crisis, accompanimentReferences
Brzezińska, A., Trempała, J. (2002). Wprowadzenie do psychologii rozwoju. W: J. Strelau, (red.), Psychologia. Podręcznik akademicki. Tom 1 (s. 229–283). Gdańsk: GWP.
Google Scholar
Brzezińska, A., Appelt, K., Ziółkowska, B. (2016). Psychologia rozwoju człowieka. Sopot: GWP.
Google Scholar
Carballo, R. (2017). „L’Osservatore Romano” – Abp Carballo o zebraniu plenarnym Kongregacji ds. życia konsekrowanego. Pobrane z: http://www.zyciezakonne.pl/wiadomosci/swiat/rozmowa-abp-carballo-temat-zebrania-plenarnego-dykasterii-ds-zycia-konsekrowanego-66429/.
Google Scholar
Cencini, A. (1995). Nell’amore. Liberta’ e maturita’ affettiva nel celibato consacrato. Bologna: EDB.
Google Scholar
Citrini, T. (2002). Vocazione (teologia della). W: Centro Internazionale Vocazionale Rogate (red.), Dizionario di Pastorale Vocazionale (s. 1283–1295). Roma: Rogate.
Google Scholar
Cieślak, G. (2014). Teoria dezintegracji pozytywnej w formacji kapłańskiej. Studia Loviciensia. Łowickie Studia Teologiczne, (16), 129–137.
Google Scholar
Congregazione per gli Istituti di Vita Consacrata e le Societa’ di vita Apostolica. (2017). Per vino nuovo otri nuovi. Dal Concilio Vaticano II la vita consacrata e le sfide ancora aperte. Orientamenti, Watykan.
Google Scholar
Dąbrowski, K. (1984). Funkcje i struktura emocjonalna osobowości. Lublin: Polskie Towarzystwo Higieny Psychicznej.
Google Scholar
Dąbrowski, K. (1986). Elementy filozofii rozwoju, Warszawa: Polskie Towarzystwo Higieny Psychicznej.
Google Scholar
Dubas, E. (2015). Przygotowanie do dorosłości – być i stawać się dorosłym. Edukacja dorosłych, (72), 9–20.
Google Scholar
Franciszek. (2017). Discorso del Santo Padre Francesco ai partecipanti alla Plenaria della Congregazione per gli Istituti di Vita Consacrata e le Società di Vita Apostolica. Pobrane z: https://w2.vatican.va/content/francesco/it/speeches/2017/january/documents/papa-francesco_20170128_plenaria-civcsva.html .
Google Scholar
Goya, B. (1997). Formazione integrale alla vita consacrata alla luce della esortazione post-sinodale. Bologna: EDB.
Google Scholar
Gambino, V. (1997). Vocazione. W: J.M. Prelezzo, C. Nanni, G. Malizia (red.), Dizionario di scenze dell’educazione (s. 1174–1177). Leuman (Torino): Elle Di Ci/Las/Sei.
Google Scholar
Gurba, E. (2000). Wczesna dorosłość. W: B Harwas-Napierała, J. Trempała (red.), Psychologia rozwoju człowieka. Charakterystyka okresów życia człowieka. Tom 2 (s. 202–230). Warszawa: PWN.
Google Scholar
Gurba, E. (2011). Wczesna dorosłość. W: J. Trempała (red.), Psychologia rozwoju człowieka (s. 287–311). Warszawa: PWN.
Google Scholar
Jacyniak, A. (2010). Kryzysy w życiu seminaryjnym i kapłańskim. W: J. Augustyn (red.), Sztuka bycia księdzem (s. 279–288). Kraków: WAM.
Google Scholar
Jan Paweł II. (1996). Vita Consacrata. Posynodalna Adhortacja Apostolska. Poznań: Pallottinum.
Google Scholar
Kielar-Turska, M. (2002). Rozwój człowieka dorosłego w pełnym cyklu życia. W: J. Strelau (red.), Psychologia. Podręcznik akademicki. Tom 1 (s. 317–327). Gdańsk: GWP.
Google Scholar
Kongregacja dla Zakonów i Instytutów Świeckich. (1969). Instrukcja o odnowie formacji zakonnej „Renovationis causa” AAS 61, 103–120. Pobrane z: http://www.zyciezakonne.pl/dokumenty/kosciol/kongregacja-instytutow-zycia-konsekrowanego-i-stowarzyszen-zycia-apostolskiego/dekrety-instrukcje-wskazania/instrukcja-o-odnowie-formacji-zakonnej-renovationis-causam-1969-r-20112/.
Google Scholar
Kongregacja Instytutów Życia Konsekrowanego i Stowarzyszeń Życia Apostolskiego. (1990). Potissimum Institutioni Instrukcja - Wskazania dotyczące Formacji w Instytutach zakonnych (PI), AAS 82, 470-532 Pobrane z: http://www.zyciezakonne.pl/dokumenty/kosciol/kongregacja-instytutow-zycia-konsekrowanego-i-stowarzyszen-zycia-apostolskiego/dekrety-instrukcje-wskazania/1990-02-02-instrukcja-wskazania-dotyczace-formacji-w-instytutach-zakonnych-%C2%ABpotissimum-institutioni%C2%BB-20913/.
Google Scholar
Kongregacja Instytutów Życia Konsekrowanego i Stowarzyszeń Życia Apostolskiego. (2002). Rozpocząć na nowo od Chrystusa. Odnowione zaangażowanie życia konsekrowanego w trzecim tysiącleciu. Instrukcja. Watykan.
Google Scholar
Kongregacja Instytutów Życia Konsekrowanego i Stowarzyszeń Życia Apostolskiego. (2015). Tożsamość i misja brata zakonnego Pobrane z: http://www.zyciezakonne.pl/dokumenty/kosciol/kongregacja-instytutow-zycia-konsekrowanego-i-stowarzyszen-zycia-apostolskiego/2015-10-04-watykan-tozsamosc-misja-brata-zakonnego-70180/ .
Google Scholar
Olejnik, M. (2000). Średnia dorosłość. Wiek średni. W: B Harwas-Napierała, J. Trempała (red.), Psychologia rozwoju człowieka Charakterystyka okresów życia człowieka. Tom 2 (s. 234–258). Warszawa: PWN.
Google Scholar
Olejnik M. (2011). Średnia dorosłość. W: B Harwas-Napierała, J. Trempała (red.), Psychologia rozwoju człowieka. Charakterystyka okresów życia człowiek. Tom 2 (s. 312–325). Warszawa: PWN.
Google Scholar
Pietrasiński, Z. (1990). Rozwój człowieka dorosłego. Warszawa: Wiedza Powszechna.
Google Scholar
Płużek, Z., Jacyniak, A. (2006). Świat ludzkich kryzysów. Kraków: WAM.
Google Scholar
Przetacznik-Gierkowska, M. (2000), Zasady i prawidłowości psychicznego rozwoju człowieka. W: M. Przetacznik-Gierkowska, M. Tyszkowa (red.), Psychologia rozwoju człowieka. Zagadnienia ogólne t. 1 (29-44). Warszawa: PWN.
Google Scholar
Sobór Watykański II. (1965a). Konstytucja Duszpasterska o Kościele w świecie współczesnym (KDK). W: Sobór Watykański II (s. 521–620). Poznań: Pallottinum.
Google Scholar
Sobór Watykański II. (1965b). Dekret o przystosowanej odnowie życia konsekrowanego (PC). W: Sobór Watykański II (s. 264–275). Poznań: Pallottinum.
Google Scholar
Straś-Romanowska, M. (2000). Późna dorosłość. Wiek starzenia się. W: B Harwas-Napierała, J. Trempała (red.), Psychologia rozwoju człowieka. Charakterystyka okresów życia człowieka. Tom 2 (s. 263–288). Warszawa: PWN.
Google Scholar
Straś-Romanowska, M. (2011). Późna dorosłość. W: J. Trempała (red.), Psychologia rozwoju człowieka (s. 326–350) Warszawa: PWN.
Google Scholar
Świtalski, W. (2015). Przygotowanie do dorosłości, jako wciąż aktualny problem andragogiki, Edukacja dorosłych, (72), 117–125.
Google Scholar
Trempała, J. (2002). Koncepcje rozwoju człowieka. W: J. Strelau (red.), Psychologia. Podręcznik akademicki. Tom 1 (s. 256–283). Gdańsk: GWP.
Google Scholar
Tyszkowska, M. (1996). Przedmiot, problemy i zadania współczesnej psychologii rozwoju człowieka. W: M. Przetacznik Gierkowska, M. Tyszowska
Google Scholar
Authors
Anna Maria PudełkoPapieski Wydział Teologiczny w Warszawie - Collegium Joanneum Poland
S. mgr Anna Maria PUDEŁKO – członkini Instytutu Królowej Apostołów dla Powołań (Siostry Apostolinki). Absolwentka Pedagogiki Powołaniowej na Salezjańskim Uniwersytecie Papieskim w Rzymie (2002) i Podyplomowych Studiów z Antropologii, Psychologii i Pedagogiki chrześcijańskiej na Akademii Ignatianum w Krakowie (2011). Od 2009 r. wykłada Wprowadzenie w chrześcijaństwo w Wyższym Seminarium Duchownym w Łowiczu. Współpracuje ze Szkołą Formatorek Zakonnych i Junioratów CDF w Trzebini.
Statistics
Abstract views: 148PDF downloads: 51