he usage of performative language function in public discourse illustrated with the example of the dispute over legalisation of registered partnership
Joanna Bartoszewicz
Wydział Filozofii Chrześcijańskiej UKSW (Poland)
Abstract
Language has a creative role, which establishes new language quality and through its performative function it influences the creation of reality, relations and public mood and, as a consequence, also legislative processes. In this article I assume that language does not solely play the role of an information transmitter. Thanks to its performative function it also influences human behaviour. In the article, on the basis of discourse analysis concerning the registered partnerships legalisation, I will outline the issue of discourse participants’ language behaviours as well as the means of commenting on a given event. I will also present language features characteristic for a given group participating in a communication process.
Keywords:
performance studies, language, newspapers, partnershipsReferences
Barabasz, A. (2007). Mężczyzna metroseksualny i mężczyzna ber seksualny – czyli jaki?!
Google Scholar
Internetowe wzorce męskości - próba analizy socjologicznej. W: K. Piątek (red.), Męskość
Google Scholar
(nie)męska – współczesny mężczyzna w zmieniającej się rzeczywistości społecznej. Bielsko
Google Scholar
Biała: Wydawnictwo Akademii Techniczno-Humanistycznej.
Google Scholar
Butler, J. (2008). Uwikłani w płeć. Warszawa: Wydawnictwo Krytyki Politycznej.
Google Scholar
Butler, J. (2010). Walczące słowa. Mowa nienawiści i polityka performatywu. Warszawa:
Google Scholar
Wydawnictwo Krytyki Politycznej.
Google Scholar
Bohner, G., Wanke, M. (2004). Postawy i zmiana postaw. Gdańsk: GWP.
Google Scholar
Dąbrowska-Cendrowska, O. (2009). Niemieckie koncerny prasowe w Polsce w latach 1989-2008.
Google Scholar
Działalność wydawnicza – upowszechniane treści – sposoby oddziaływania na czytelników.
Google Scholar
Warszawa: WUW.
Google Scholar
Fiske, J. (1997). Postmodernizm i telewizja. W: A. Gwóźdź (red.), Pejzaże audiowizualne.
Google Scholar
Telewizja, wideo, komputer. Kraków: UNIVERSITAS.
Google Scholar
Fiske, J. (1998). Wprowadzenie do badań nad komunikowaniem. Wrocław: ASTRUM.
Google Scholar
Głębocka, A. (2005). Treści związane z wizerunkiem ciała w przekazach prasowych na przykładzie miesięczników „Playboy” i „Twój Styl”. W: A. Barska, E. Mandal (red.), Tożsamość społeczno- kulturowa płci. Opole: WUO.
Google Scholar
Goban-Klas, T. (2000). Dziennikarstwo i świat mediów. Kraków: Universitas.
Google Scholar
Goban-Klas, T. (2009). Media i komunikowanie masowe. Teorie i analizy prasy, radia, telewizji i
Google Scholar
Internetu. Warszawa: Znak.
Google Scholar
Goddy, J., Watt, I. (2007). Almanach antropologiczny. Oralność/Piśmienność. Tom 2. Warszawa: WUW.
Google Scholar
Izdebski, M. (2006). Reklama społeczna. Kreacja a skuteczność. Warszawa.
Google Scholar
Kim, R. (2013). Awantura o związki partnerskie. Newsweek Polska (7), 17.
Google Scholar
Kwiatkowski, S. (1974). Słowa i emocje w propagandzie, Warszawa: KiW.
Google Scholar
Lis, T. (2013a). Słowa. Newsweek Polska (18), 2.
Google Scholar
Lis, T. (2013b).W tęczę Rosji. Newsweek Polska (35), 2.
Google Scholar
Lis, T. (2013c). Ludzie uciekajta, Pedały. Newsweek Polska (14), 3.
Google Scholar
Lis, T. (2013d). Trans-formacja. Newsweek Polska (6), 2.
Google Scholar
Malinowski, B. (1987). Język magii i ogrodnictwa. Warszawa: PWN.
Google Scholar
McLuhan, M. (2004). Zrozumieć media: przedłużenia człowieka. Warszawa: WNT.
Google Scholar
Mikułowski-Pomorski, J. (1974). Wybrane problemy skuteczności oddziaływania prasy i innych
Google Scholar
środków masowego komunikowania w Polsce. Kraków: Ośrodek Badań Prasoznawczych RSW.
Google Scholar
Nowak, S. (2004). Teorie postaw. Warszawa: PWN.
Google Scholar
Nowicki, M. (2013). Gej, Wróg Francji. Newsweek Polska (23), 58.
Google Scholar
Pisarek, W. (1983). Analiza zawartości prasy. Kraków: Ośrodek Badań Prasoznawczych.
Google Scholar
Postman, N. (2002). Zabawić się na śmierć. Dyskurs publiczny w epoce show-businessu.
Google Scholar
Warszawa: Muza.
Google Scholar
Sypniewski, Z. (2004). Homofobia po polsku. Warszawa: SIC.
Google Scholar
Święchowicz, M. (2013). Łzy same się leją. Newsweek Polska (6), 15.
Google Scholar
Wasilewski, P. (2007). Szlachetna propaganda dobroci, czyli drugi tom o reklamie społecznej.
Google Scholar
Kraków: Agencja Wasilewski.
Google Scholar
Gazeta Wyborcza. (2015). Związki partnerskie – jak głosowali posłowie? Pobrano z: http://wyborcza.pl/1,76842,13296531,Zwiazki_partnerskie___Jak_glosowali_poslowie_.html.
Google Scholar
Wypowiedzi na posiedzeniach Sejmu. (2015). Pobrano z: http://www.sejm.gov.pl/sejm7.nsf/wypowiedzi.xsp?view=1&page=3.
Google Scholar
Newsweek. (2015). Pobrano z: http://natemat.pl/53007,”Newsweek”-znow-bedzie-ukazywac-sie-drukiem-ale-tylko-w-europie.
Google Scholar
Komunikat z badań CBOS, Stosunek do praw gejów i lesbijek oraz związków partnerskich. (2013). BS/24/2013. Warszawa.
Google Scholar
Authors
Joanna BartoszewiczWydział Filozofii Chrześcijańskiej UKSW Poland
Mgr Joanna BARTOSZEWICZ – doktorantka na Wydziale Filozofii Chrześcijańskiej UKSW w Warszawie. Studia magisterskie odbyła na Wydziale Historycznym UW oraz Wydziale Filozofii Chrześcijańskiej UKSW. Interesuje się performatyką, antropologią filozoficzną oraz etyką.
Statistics
Abstract views: 141PDF downloads: 64