he usage of performative language function in public discourse illustrated with the example of the dispute over legalisation of registered partnership

Joanna Bartoszewicz


Wydział Filozofii Chrześcijańskiej UKSW (Poland)


Abstract

Language has a creative role, which establishes new language quality and through its performative function it influences the creation of reality, relations and public mood and, as a consequence, also legislative processes. In this article I assume that language does not solely play the role of an information transmitter. Thanks to its performative function it also influences human behaviour. In the article, on the basis of discourse analysis concerning the registered partnerships legalisation, I will outline the issue of discourse participants’ language behaviours as well as the means of commenting on a given event. I will also present language features characteristic for a given group participating in a communication process.


Keywords:

performance studies, language, newspapers, partnerships

Barabasz, A. (2007). Mężczyzna metroseksualny i mężczyzna ber seksualny – czyli jaki?!
  Google Scholar

Internetowe wzorce męskości - próba analizy socjologicznej. W: K. Piątek (red.), Męskość
  Google Scholar

(nie)męska – współczesny mężczyzna w zmieniającej się rzeczywistości społecznej. Bielsko
  Google Scholar

Biała: Wydawnictwo Akademii Techniczno-Humanistycznej.
  Google Scholar

Butler, J. (2008). Uwikłani w płeć. Warszawa: Wydawnictwo Krytyki Politycznej.
  Google Scholar

Butler, J. (2010). Walczące słowa. Mowa nienawiści i polityka performatywu. Warszawa:
  Google Scholar

Wydawnictwo Krytyki Politycznej.
  Google Scholar

Bohner, G., Wanke, M. (2004). Postawy i zmiana postaw. Gdańsk: GWP.
  Google Scholar

Dąbrowska-Cendrowska, O. (2009). Niemieckie koncerny prasowe w Polsce w latach 1989-2008.
  Google Scholar

Działalność wydawnicza – upowszechniane treści – sposoby oddziaływania na czytelników.
  Google Scholar

Warszawa: WUW.
  Google Scholar

Fiske, J. (1997). Postmodernizm i telewizja. W: A. Gwóźdź (red.), Pejzaże audiowizualne.
  Google Scholar

Telewizja, wideo, komputer. Kraków: UNIVERSITAS.
  Google Scholar

Fiske, J. (1998). Wprowadzenie do badań nad komunikowaniem. Wrocław: ASTRUM.
  Google Scholar

Głębocka, A. (2005). Treści związane z wizerunkiem ciała w przekazach prasowych na przykładzie miesięczników „Playboy” i „Twój Styl”. W: A. Barska, E. Mandal (red.), Tożsamość społeczno- kulturowa płci. Opole: WUO.
  Google Scholar

Goban-Klas, T. (2000). Dziennikarstwo i świat mediów. Kraków: Universitas.
  Google Scholar

Goban-Klas, T. (2009). Media i komunikowanie masowe. Teorie i analizy prasy, radia, telewizji i
  Google Scholar

Internetu. Warszawa: Znak.
  Google Scholar

Goddy, J., Watt, I. (2007). Almanach antropologiczny. Oralność/Piśmienność. Tom 2. Warszawa: WUW.
  Google Scholar

Izdebski, M. (2006). Reklama społeczna. Kreacja a skuteczność. Warszawa.
  Google Scholar

Kim, R. (2013). Awantura o związki partnerskie. Newsweek Polska (7), 17.
  Google Scholar

Kwiatkowski, S. (1974). Słowa i emocje w propagandzie, Warszawa: KiW.
  Google Scholar

Lis, T. (2013a). Słowa. Newsweek Polska (18), 2.
  Google Scholar

Lis, T. (2013b).W tęczę Rosji. Newsweek Polska (35), 2.
  Google Scholar

Lis, T. (2013c). Ludzie uciekajta, Pedały. Newsweek Polska (14), 3.
  Google Scholar

Lis, T. (2013d). Trans-formacja. Newsweek Polska (6), 2.
  Google Scholar

Malinowski, B. (1987). Język magii i ogrodnictwa. Warszawa: PWN.
  Google Scholar

McLuhan, M. (2004). Zrozumieć media: przedłużenia człowieka. Warszawa: WNT.
  Google Scholar

Mikułowski-Pomorski, J. (1974). Wybrane problemy skuteczności oddziaływania prasy i innych
  Google Scholar

środków masowego komunikowania w Polsce. Kraków: Ośrodek Badań Prasoznawczych RSW.
  Google Scholar

Nowak, S. (2004). Teorie postaw. Warszawa: PWN.
  Google Scholar

Nowicki, M. (2013). Gej, Wróg Francji. Newsweek Polska (23), 58.
  Google Scholar

Pisarek, W. (1983). Analiza zawartości prasy. Kraków: Ośrodek Badań Prasoznawczych.
  Google Scholar

Postman, N. (2002). Zabawić się na śmierć. Dyskurs publiczny w epoce show-businessu.
  Google Scholar

Warszawa: Muza.
  Google Scholar

Sypniewski, Z. (2004). Homofobia po polsku. Warszawa: SIC.
  Google Scholar

Święchowicz, M. (2013). Łzy same się leją. Newsweek Polska (6), 15.
  Google Scholar

Wasilewski, P. (2007). Szlachetna propaganda dobroci, czyli drugi tom o reklamie społecznej.
  Google Scholar

Kraków: Agencja Wasilewski.
  Google Scholar

Gazeta Wyborcza. (2015). Związki partnerskie – jak głosowali posłowie? Pobrano z: http://wyborcza.pl/1,76842,13296531,Zwiazki_partnerskie___Jak_glosowali_poslowie_.html.
  Google Scholar

Wypowiedzi na posiedzeniach Sejmu. (2015). Pobrano z: http://www.sejm.gov.pl/sejm7.nsf/wypowiedzi.xsp?view=1&page=3.
  Google Scholar

Newsweek. (2015). Pobrano z: http://natemat.pl/53007,”Newsweek”-znow-bedzie-ukazywac-sie-drukiem-ale-tylko-w-europie.
  Google Scholar

Komunikat z badań CBOS, Stosunek do praw gejów i lesbijek oraz związków partnerskich. (2013). BS/24/2013. Warszawa.
  Google Scholar


Published
2017-06-30

Cited by

Bartoszewicz, J. (2017). he usage of performative language function in public discourse illustrated with the example of the dispute over legalisation of registered partnership. Warsaw Theological Studies, 30(2), 204–219. Retrieved from https://czasopismowst.pl/index.php/wst/article/view/78

Authors

Joanna Bartoszewicz 

Wydział Filozofii Chrześcijańskiej UKSW Poland

Mgr Joanna BARTOSZEWICZ – doktorantka na Wydziale Filozofii Chrześcijańskiej UKSW w Warszawie. Studia magisterskie odbyła na Wydziale Historycznym UW oraz Wydziale Filozofii Chrześcijańskiej UKSW. Interesuje się performatyką, antropologią filozoficzną oraz etyką.



Statistics

Abstract views: 123
PDF downloads: 53


License

The journal is available free-of-charge and according to the Open Access regulations (as a PDF file on the website). The authors do not incur any costs related to publication. The journal is published in accordance with the Creative Commons license standard:  CC BY-ND 4.0 (Attribution – NoDerivatives 4.0 International)  and does not follow a concrete policy of conducting research. By submitting the article, the author gives the consent to such a form of sharing the text. The authors of the published articles retain their copyrights.