Etyka „otwarta” na religię. Krytyka założeń teorii sekularyzacji opartej na koncepcji José Luis López Arangurena
Jarosław Charchuła
Akademia Ignatianum w Krakowie Wydział Pedagogiczny (Polska)
https://orcid.org/0000-0002-8470-7374
Abstrakt
The article presents assumptions of the concept of “open” ethics to religion. It is a model of the relationship between ethics and religion developed by José Luis López Aranguren. The presented justification reveals the shortcomings of the theory of secularization. For Aranguren, the postulate of openness of ethics to religion is a logical consequence, a proper recognition of the subject of ethics and its
methodology. In this way, the Spanish thinker justifies the fact that the postulate he promotes is not a theoretical construct but stems from an adequate recognition of the limits that ethics holds.
Słowa kluczowe:
sekularyzacja, etyka, religia, wolność, José Luis López ArangurenBibliografia
Aranguren, J. L. (1994a). Filosofía y religión. W: Obras completes. T. 1. Madrid: Trotta.
Google Scholar
Aranguren, J. L. (1994b). Ética. W: Obras completes. T. 2. Madrid: Trotta.
Google Scholar
Aranguren, J. L. (1995). Ética y sociedad. W: Obras completes. T. 3. Madrid: Trotta.
Google Scholar
Aranguren, J. L. (1996a). Moral, sociología y política. W: Obras completes. T. 4. Madrid: Trotta.
Google Scholar
Aranguren, J. L. (1996b). Moral, sociología y política. W: Obras completes. T. 5. Madrid: Trotta.
Google Scholar
Aranguren, J. L. (1997). Estudios literarios y autobiográficos. W: Obras completes. T. 6. Madrid: Trotta.
Google Scholar
Aszyk, P. (1998). Konflikty moralne a etyka. Kraków: Wydawnictwo WAM.
Google Scholar
Balthasar, H. U. (1998). Prawda jest symfoniczna. Aspekty chrześcijańskiego pluralizmu. Tłumaczenie I. Bokwa. Poznań: W drodze.
Google Scholar
Berger, P. (2005). Święty baldachim. Elementy socjologicznej teorii religii. Tłumaczenie W. Kurdziel. Kraków: Zakład Wydawniczy Nomos.
Google Scholar
Blazquez, F. (1994). José Luis L. Aranguren: medio siglo de la historia de España. Madrid: Ethos.
Google Scholar
Blaza, M. (2006). Co to jest Kościół katolicki? Przegląd Powszechny (6), 25–39.
Google Scholar
Bonete, E. (1989). Aranguren: la ética entre la religión y la política. Madrid: Tecnos.
Google Scholar
Carpintero, H. (1967). Cinco aventuras espanolas. Madrid: Revista de Occidente.
Google Scholar
Castillo, J. M. (2014). La laicidad del Evangelio. Bilbao: Desclée De Brouwer.
Google Scholar
Cifuentes, L. M. (2005). ¿Qué es el laicismo? Madrid: Ediciones del Laberinto.
Google Scholar
Cortina, A. (2002). Ética civil y religión. Madrid: PPC.
Google Scholar
Diaz-Salazar, R. (2008). España laica: ciudadanía plural y convivencia nacional. Madrid: Espasa Calpe.
Google Scholar
Ferrara, A. (2014). La separación de religión y política en una Sociedad postsecular. W: D. Gamper (red.). La fe en la ciudad secular. Laicidad y democracia (s. 139–154). Madrid: Trotta.
Google Scholar
Fraijo, M. (1997). Del catolicismo al cristianismo. Reflexión sobre el itinerario religioso de José L. L. Aranguren. Isegoría (15), 157–179.
Google Scholar
Golka, M. (2012). Cywilizacja współczesna i globalne problemy. Warszawa: Wydawnictwo Oficyna Naukowa.
Google Scholar
Gomez, C. J. (2007). El enigma y el Misterio: una filosofía de la religión. Madrid: Trotta.
Google Scholar
Krąpiec, M. A. (1959). Realizm ludzkiego poznania. Poznań: Pallotinum.
Google Scholar
Kuhn, T. (2009). Struktura rewolucji naukowych. Tłumaczenie H. Ostromęcka. Warszawa: Wydawnictwo Aletheia.
Google Scholar
Kutyło, Ł. (2012). Teorie socjologiczne a religia. Miedzy sekularyzacją a desekularyzacją. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
Google Scholar
Mariański, J. (2014). Moralność w kontekście społecznym. Kraków: Wydawnictwo Nomos.
Google Scholar
Martinez, J. L. (2012). Religión en público: debate con los liberales. Madrid: Ediciones Encuentro-Universidad Pontificia de Comillas.
Google Scholar
Strzeszewski, Cz. (1994). Katolicka Nauka Społeczna. Lublin: RW KUL.
Google Scholar
Swieżawski, S. (1960). Rozum i tajemnica. Kraków: Znak.
Google Scholar
Weber, M. (2006). Socjologia religii. Dzieła zebrane. Etyka gospodarcza religii światowych. Tłumaczenie T. Zatorski, G. Sowiński, D. Motak. Kraków: Zakład Wydawniczy Nomos.
DOI: https://doi.org/10.14375/NP.9782080801418
Google Scholar
Zdybicka, Z. (1993). Człowiek i religia. Zarys filozofii religii. Lublin: TW KUL.
Google Scholar
Zielińska, K. (2009). Spory wokół teorii sekularyzacji. Kraków: Zakład Wydawniczy Nomos.
Google Scholar
Zubiri, X. (1999). El problema teologal del hombre: cristianismo. Madrid: Alianza Editorial.
Google Scholar
Autorzy
Jarosław CharchułaAkademia Ignatianum w Krakowie Wydział Pedagogiczny Polska
https://orcid.org/0000-0002-8470-7374
O. dr Jarosław CHARCHUŁA SJ – jezuita, socjolog. Absolwent Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego Jana Pawła II a także Papieskiego Wydziału Teologicznego Collegium Bobolanum w Warszawie. Uczestnik programów stypendialnych, m.in. na Uniwersytecie Papieskim Comillas w Madrycie. W latach 2004-2011 aktywnie zaangażowany we współpracę ze społecznością Romską na obszarze Małopolski. W latach 2012-2015 współpracował ze Schroniskiem dla Nieletnich Dziewcząt i Zakładem Poprawczym w Warszawie-Falenicy i z Policyjną Izbą Dziecka. Obecnie wykładowca Akademii Ignatianum w Krakowie, gdzie pełni też funkcję
Zastępcy Dyrektora Instytutu Nauk o Wychowaniu ds. Dydaktycznych. Członek Polskiego Towarzystwa Socjologicznego oraz Zespołu Pedagogiki Chrześcijańskiej PAN jak również Towarzystwa Naukowego Franciszka Salezego.
Statystyki
Abstract views: 183PDF downloads: 73
Licencja
Czasopismo jest bezpłatne i udostępniane na zasadach otwartego dostępu (w formacie pdf na stronie internetowej). Od autorów artykułów nie są pobierane żadne opłaty. „Warszawskie Studia Teologiczne” ukazują się na licencji według standardów Creative Commons: CC BY-ND 4.0 (Uznanie autorstwa - Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe) i nie prowadzą skonkretyzowanej polityki dotyczącej danych badawczych. Autorzy zachowują prawa autorskie.