Song of Songs and the charism of Mother Theresa of Calcutta (Cant 1:5-2:17)
Krzysztof Bardski
Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w WarszawieWydział Teologiczny (Polska)
https://orcid.org/0000-0002-8340-3993
Abstrakt
The ancient Christian tradition considered the allegorical interpretation of the Bible as an important mean of spiritual formation in the life of the Church. This approach to the Biblical text has been neglected in modern times due to the use of historical-critical methods in the Biblical exegesis. However, it seems that the intuitions of the Fathers of the Church may still be inspiring, especially for certain spiritual actualizations of the Scripture. In some contexts of the life of the Church, e.g. spiritual retreats, the symbolical and allegorical reading of the Bible can be still fruitful, especially in connection with new spiritualties emerging in modern times. Even more, the access to critical editions of patristic works and the semiotic approach to the Biblical text make possible new understandings that may enrich the living tradition of Biblical interpretation.
Słowa kluczowe:
Biblia, Pieśń nad Pieśniami, Matka Teresa z Kalkuty, Ojcowie Kościoła, interpretacja alegoryczna, aktualizacjaBibliografia
Ambrosius Mediolanensis, in: Guillelmus Abbas S. Theodorici, Commento Ambrosiano al Cantico dei Cantici, G. Banterle, Opera omnia di Sant’Ambrogio 27, Milano-Roma 1993.
Google Scholar
Bardski K. (2007), Song of Songs: from the Fathers of the Church to Mother Theresa of Calcutta, Warszawskie Studia Teologiczne. Miscellanea Partistica M. Starowieyski oblata, 20/2, 17-22.
Google Scholar
Francis, Pope, Evangelii Gaudium.
Google Scholar
Gregorius Iliberritanus, Tractatus de Epithalamio, CCL 69 (J. Fraipont, 1969).
Google Scholar
Hippolitus Romanus, Sur le Cantique des Cantiques, version géorgienne trad. G. Garitte, CSCO 264, Louvain 1965.
Google Scholar
Holy Bible containing the Old and New Testaments, Revised Standard Version Catholic Edition, Ignatius press: San Francisco 1966.
Google Scholar
Justus Urgellensis, Explicatio in Canticum Canticorum, PL 67.
Google Scholar
New American Bible, translated from the Original Languages with Critical Use of All the Ancient Sources by members of the Catholic Biblical Association of
Google Scholar
America, Thomas Nelson Publishers: Nashville, Camden, New York 1983.
Google Scholar
Nilus Ancyrensis, Commentaire sur le Cantique des Cantiques, SCh 403 (M.-G. Guérard, 1994).
Google Scholar
Origen, Commentario al Cantico dei Cantici, Testi in lingua greca, M.A. Barbara, Biblioteca Patristica, Bologna 2005.
Google Scholar
Origen, Commentaire sur le Cantique des Cantiques; SCh 375 (L. B. Brésard, H. Crouzel, 1991)
Google Scholar
Philo Carpasii, Commento al Cantico dei Cantici nell’antica versione di Epifanio
Google Scholar
Scolastico, A. Ceresa-Gastalgo, Corona Patrum 6, Torino 1979.
Google Scholar
Theresa of Calcutta, Mother, Constitutions of the Missionaries of Charity, Calcutta, no date.
Google Scholar
Theresa of Calcutta, Mother, Spiritual Directory of the Missionaries of Charity, Calcutta, no date.
Google Scholar
Vatican II, Lumen Gentium.
Google Scholar
Vatican II, Perfectae Caritatis.
Google Scholar
Autorzy
Krzysztof BardskiUniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w WarszawieWydział Teologiczny Polska
https://orcid.org/0000-0002-8340-3993
Ks. prof. dr hab. Krzysztof Bardski – kapłan Archidiecezji Warszawskiej, wykładowca na UKSW i PWTW, doktor nauk biblijnych Papieskiego Instytutu Biblijnego w Rzymie, tłumacz i redaktor Biblii Ekumenicznej oraz Biblii Edycji św. Pawła, autor książek o tematyce biblijnej i patrystycznej oraz kilkudziesięciu artykułów naukowych i popularnych. Specjalizuje się w zakresie hermeneutyki i filologii biblijnej, historii interpretacji Biblii w tradycji chrześcijańskiej i żydowskiej.
Statystyki
Abstract views: 295PDF downloads: 66
Licencja
Czasopismo jest bezpłatne i udostępniane na zasadach otwartego dostępu (w formacie pdf na stronie internetowej). Od autorów artykułów nie są pobierane żadne opłaty. „Warszawskie Studia Teologiczne” ukazują się na licencji według standardów Creative Commons: CC BY-ND 4.0 (Uznanie autorstwa - Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe) i nie prowadzą skonkretyzowanej polityki dotyczącej danych badawczych. Autorzy zachowują prawa autorskie.