Po drugiej stronie słowa: granice języka, który nie jest granicą świata
Abstrakt
The presented text examines the limits and possibilities of the linguistic expression of the Inexpressible Being, i.e. Transcendence. The understanding of words, especially poetic ones, but also of all artistic forms, is conditioned by a specific system of language in which not only syntagmatic-declension relations are defined but also those that constitute the semantics itself. Meanwhile, on the example of Homeric poetry and the songs of Psalm 29, we examine how the word can be at the service of being. The author proves that such use of words not only disentangles them from the traditionally understood communication function but above all refers to the old oral traditions. He points to research on the origin of poetry in pre-literate cultures, where oral transmission was primary, and the poetic record was secondary - because it served only as a way of remembering the text and thus served a mnemonic function.
Słowa kluczowe:
system języka, słowo poetyckie i słowo filozoficzne, transcendencja, pustka i milczenieBibliografia
Apel, K. O. (1987). Współczesne typy racjonalności: continuum rozumu pomiędzy nauką a etyką. Półrocznik Filozoficzny Młodych, 1, s. 40-48.
Google Scholar
Arystoteles (1989). Poetyka. Wrocław: Ossolineum.
Google Scholar
Gunkel H. (1926). Die Psalmen ubersetzt und erkleart. Goettingen: Vandenboeck und Ruprecht.
Google Scholar
Gunkel, H. (2020). Introduction to Psalms. The Genres of the Religious Lyric of Israel. New York: Wipf and Stocks.
Google Scholar
Horacy (1951). List do Pizonów. W: T. Sinko (przeł. i opr.) Trzy poetyki klasyczne. Wrocław: Ossolineum.
Google Scholar
Jasiński, B. (1997a). Tezy o ethosofii/Theses on ethosophy. Warszawa: Ethos.
Google Scholar
Jasiński, B. (1997b). Dwie fenomenologie: Husserl i Heidegger. Warszawa: Ethos.
Google Scholar
Jasiński, B. (2010). Sztuka? - Tylko wtedy kiedy jestem. Szkice o tajemnicy istnienia, twórczości i kulturze czynnej. Warszawa: Ethos.
Google Scholar
Jung, C. G. (1995). Odpowiedź Hiobowi. Warszawa: Ethos.
Google Scholar
de Saussure, F. (1961). Kurs językoznawstwa ogólnego. Warszawa: PWN.
Google Scholar
Schoekel, L. A. (1983). Słowo natchnione. Kraków: Polskie Towarzystwo Teologiczne.
Google Scholar
Schoekel, L. A. (1982). Trenta Saalmli: Poesia e preghiera, Bologna: Edizioni Dehoniane.
Google Scholar
Wolf, F, A. (2014). Get access. Cambridge: Cambridge University Press.
Google Scholar
Autorzy
Bogusław JasińskiAkademia Teatralna w Warszawie Polska
https://orcid.org/0000-0001-5912-8867
Bogusław Jasiński – absolwent filologii polskiej, filozofii a także Wydziału Reżyserii Dramatu Akademii Teatralnej w Warszawie. Wykładowca na wielu uczelniach w kraju i za granicą. Autor kilkunastu książek z zakresu filozofii i estetyki, z których najważniejsze to: Twórczość a sztuka. Wprowadzenie do estetyki procesów twórczych, Myślenie Heidegggerem, Tezy o ethosofii, Zagubiony ethos, Dwie fenomenologie: Husserl i Heidegger, Droga myśli, Estetyka po estetyce. Prolegomena do ontologii procesu twórczego. Laureat nagrody ministerialnej I-go stopnia im. St. Wyspiańskiego, członek kilku stowarzyszeń naukowych i artystycznych w kraju i za granicą. Twórca i artystyczny lider grupy „Pracownia Teatru”, członek „Sztuki i Teorii”, jeden z animatorów ruchu awangardy. Opublikował zbiór opowiadań Dalej, inaczej… oraz powieść Życie i cierpienie młodego W. Pisze także dramaty i poezje.
Statystyki
Abstract views: 76PDF downloads: 104
Licencja
Czasopismo jest bezpłatne i udostępniane na zasadach otwartego dostępu (w formacie pdf na stronie internetowej). Od autorów artykułów nie są pobierane żadne opłaty. „Warszawskie Studia Teologiczne” ukazują się na licencji według standardów Creative Commons: CC BY-ND 4.0 (Uznanie autorstwa - Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe) i nie prowadzą skonkretyzowanej polityki dotyczącej danych badawczych. Autorzy zachowują prawa autorskie.