Divine illumination and the mystical path in St. Augustine's theology

Robert Warchał


Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie, Polska (Polska)
https://orcid.org/0000-0002-9573-3818

Abstrakt

Artykuł analizuje epistemologiczne, ontologiczne i mistyczne aspekty myśli św. Augustyna, pokazując, w jaki sposób jego refleksja nad wiarą, doświadczeniem religijnym i poznaniem kształtuje spójną wizję ludzkiej relacji z Bogiem. Centralnym tematem jest poszukiwanie światła prawdy, które w ujęciu Augustyna obejmuje zarówno intelektualną spekulację, jak i głębokie doświadczenie duchowe. Koncepcja poznania obejmuje racjonalną analizę i wewnętrzną iluminację w przestrzeni religijności. Pobożność Augustyna wyrasta z jego osobistej drogi nawrócenia, zgodnie z maksymą: „Interior intimo meo et superior summo meo (Wyznania, III, 6, 11)”. W pismach filozofa wyłania się szczególna fenomenologia duchowości, łącząca elementy teologii św. Pawła, neoplatonizmu oraz chrześcijańskiej tradycji ascezy i kontemplacji. Centralnym jej elementem jest przykazanie miłości, które stanowi zarówno drogę do mistycznego zjednoczenia z Bogiem, jak i etyczny fundament życia duchowego. Augustyn podkreśla, że pełne poznanie Boga jest możliwe tylko dzięki łasce i wewnętrznemu oświeceniu. Artykuł bada teorię iluminacji jako kluczowy element augustyńskiej gnozeologii oraz relację między poznaniem a bytem, przedstawiając dwa główne nurty interpretacyjne: jeden podkreślający transcendentną naturę boskiej iluminacji, drugi wewnętrzne poszukiwanie prawdy jako uczestnictwo w transcendentnej rzeczywistości. Antropologiczno-poznawcza triada Augustyna, wskazująca na relację między poznaniem a bytem, jest analizowana w kontekście jego epistemologii i ontologii. Iluminacja jest przedstawiona jako świadomy proces, w którym rozum odgrywa kluczową rolę. Ostatnia sekcja przedstawia ontologiczną perspektywę Augustyna, w której jedność myśli, bytu i istnienia ujawnia związek między poznaniem a istnieniem, pozostawiając jednocześnie otwartą możliwość pełnego zrozumienia Boga w kategoriach ontologicznych. Ostatecznie, zestawienie duchowych doświadczeń Augustyna oferuje głębsze zrozumienie jego teologii jako dynamicznej syntezy życia, wiary, a także chrześcijańskiej modlitwy.


Słowa kluczowe:

św. Augustyn, ontologizm, iluminacja, mistyka, doświadczenie religijne, intuicja, duchowość

Augustinus. (1844). Confessiones. W J.-P. Migne (Ed.), Sancti Aurelii Augustini opera omnia (t. 32). Parisiis. (Patrologiae Cursus Completus. Series Latina, 32).
  Google Scholar

Augustinus. (1845). Contra Faustum manichaeum. W J.-P. Migne (Ed.), Sancti Aurelii Augustini opera omnia (t. 42). Parisiis. (Patrologiae Cursus Completus. Series Latina, 42).
  Google Scholar

Augustinus. (1845–1846). De Civitate Dei. W J.-P. Migne (Ed.), Sancti Aurelii Augustini opera omnia (t. 41–42). Parisiis. (Patrologiae Cursus Completus. Series Latina, 41–42).
  Google Scholar

Augustinus. (1845). De Duabus Animabus. W J.-P. Migne (Ed.), Sancti Aurelii Augustini opera omnia (t. 42). Parisiis. (Patrologiae Cursus Completus. Series Latina, 42).
  Google Scholar

Augustinus. (1845). De Genesi ad litteram imperfectum. W J.-P. Migne (Ed.), Sancti Aurelii Augustini opera omnia (t. 34). Parisiis. (Patrologiae Cursus Completus. Series Latina, 34).
  Google Scholar

Augustinus. (1845). De Genesi ad litteram libri duodecim. W J.-P. Migne (Ed.), Sancti Aurelii Augustini opera omnia (t. 34). Parisiis. (Patrologiae Cursus Completus. Series Latina, 34).
  Google Scholar

Augustinus. (1844). De libero arbitrio. W J.-P. Migne (Ed.), Sancti Aurelii Augustini opera omnia (t. 32). Parisiis. (Patrologiae Cursus Completus. Series Latina, 32).
  Google Scholar

Augustinus. (1844). De magistro. W J.-P. Migne (Ed.), Sancti Aurelii Augustini opera omnia (t. 32). Parisiis. (Patrologiae Cursus Completus. Series Latina, 32).
  Google Scholar

Augustinus. (1844). De musica. W J.-P. Migne (Ed.), Sancti Aurelii Augustini opera omnia (t. 32). Parisiis. (Patrologiae Cursus Completus. Series Latina, 32).
  Google Scholar

Augustinus. (1844). De ordine. W J.-P. Migne (Ed.), Sancti Aurelii Augustini opera omnia (t. 32). Parisiis. (Patrologiae Cursus Completus. Series Latina, 32).
  Google Scholar

Augustinus. (1844). De quantitate animae. W J.-P. Migne (Ed.), Sancti Aurelii Augustini opera omnia (t. 32). Parisiis. (Patrologiae Cursus Completus. Series Latina, 32).
  Google Scholar

Augustinus. (1846). De Trinitate. W J.-P. Migne (Ed.), Sancti Aurelii Augustini opera omnia (t. 42). Parisiis. (Patrologiae Cursus Completus. Series Latina, 42).
  Google Scholar

Augustinus. (1845). De vera religione. W J.-P. Migne (Ed.), Sancti Aurelii Augustini opera omnia (t. 34). Parisiis. (Patrologiae Cursus Completus. Series Latina, 34).
  Google Scholar

Augustinus. (1844). De beata vita. W J.-P. Migne (Ed.), Sancti Aurelii Augustini opera omnia (t. 32). Parisiis. (Patrologiae Cursus Completus. Series Latina, 32).
  Google Scholar

Augustinus. (1849–1850). Enarrationes in Psalmos. W J.-P. Migne (Ed.), Sancti Aurelii Augustini opera omnia (t. 36–37). Parisiis. (Patrologiae Cursus Completus. Series Latina, 36–37).
  Google Scholar

Augustinus. (1844). Soliloquiorum. W J.-P. Migne (Ed.), Sancti Aurelii Augustini opera omnia (t. 32). Parisiis. (Patrologiae Cursus Completus. Series Latina, 32).
  Google Scholar

Augustinus. (1845). De diversis quaestionibus octoginta tribus. W J.-P. Migne (Ed.), Sancti Aurelii Augustini opera omnia (t. 40). Parisiis. (Patrologiae Cursus Completus. Series Latina, 40).
  Google Scholar

Cayré, F. (1947). Initiation à la philosophie de saint Augustin. Études Augustiniennes, Paris.
  Google Scholar

Conybeare, C. (2006). The irrational Augustine. In G. Clark & A. Louth (Eds.), Oxford.
  Google Scholar

Gaworek, S. (2011). Dotknięcie Boga w doświadczeniu mistycznym według św. Augustyna. Warszawskie Studia Teologiczne, XXIV/2.
  Google Scholar

Gioberti, V. (1939). Introduzione allo studio della filosofia. Edizione nazionale delle opere edite e inedite di Vincenzo Gioberti. Fratelli Bocca, Milano.
  Google Scholar

Gilson, É. (1943). Introduction à l'étude de saint Augustin. J. Vrin, Paris.
  Google Scholar

Gilson, É. (1953). Wprowadzenie do nauki świętego Augustyna (Z. Jakimiak, Trans.). PAX, Warszawa.
  Google Scholar

Henry, P. (1962). Die Vision zu Ostia. W C. Andresen (Ed.), Zum Augustinus – Gespräch der Gegenwart, Darmstadt.
  Google Scholar

Hessen, J. (1931). Augustins Metaphysik der Erkenntnis. Berlin.
  Google Scholar

Hessen, J. (1947). Lehrbuch der Philosophie, Bd. 1: Wissenschaftslehre. München.
  Google Scholar

Ivańka, E. von. (1936). Die unmittelbare Gotteserkenntnis, Vom Platonismus zur Theorie der Mystik. Scholastik. Vierteljahresschrift für Theologie und Philosophie, 11.
  Google Scholar

Kita, M. (2012). Logos większy niż ratio, dwa świadectwa chrześcijańskiego modelu racjonalności u progu epoki współczesnej. Wydawnictwo WAM, Kraków.
  Google Scholar

Klenk, G. Fr. (1942). Wert, Sein, Gott, Ihre Beziehungen wertphilosphisch und neuscholastisch geschaut. Roma.
  Google Scholar

Kowalczyk, S. (1987). Człowiek i Bóg w nauce św. Augustyna. Ośrodek Dokumentacji i Studiów Społecznych, Warszawa.
  Google Scholar

Lebreton, J. (1938). Sainte Monique et saint Augustin. La vision d’Ostie. Recherches de science religieuse, 28.
  Google Scholar

O’Collins, G., & Farrugia, E. G. (2002). Leksykon duchowości katolickiej. Wydawnictwo „M”, Lublin-Kraków.
  Google Scholar

Pałucki, J. (2002). Ojcowie Kościoła. W M. Rusecki (ed.), Leksykon Teologii Fundamentalnej. Lublin-Kraków.
  Google Scholar

Piemontese, F. (1963). La Veritas agostiniana e l’agostinismo perenne. Milano.
  Google Scholar

Rahner, K., & Vorgrimler, H. (1987). Mały słownik teologiczny (T. Mieszkowski & P. Pachciarek, Trans.). Instytut Wydawniczy PAX, Warszawa.
  Google Scholar

Ratzinger, J. (1970). Der Weg der religiösen Erkenntnis nach dem hl. Augustinus. In: Kyriakon. Festschrift Johannes Quasten. Münster.
  Google Scholar

Sciacca, M. F. (1951). L’existence de Dieu (R. Jolivet, trans.). Paris: Aubier.
  Google Scholar

Sciacca, M. F. (1971). Interpretazioni rosminiane (Vol. 3). Opere complete. Milano.
  Google Scholar

The International Bible Society. Accessed August 26, 2024.
  Google Scholar

Warchał, R. (2019). Czy niektóre aspekty nauczania św. Augustyna mogą być ex post nazwane ontologizmem? Kwartalnik Filozoficzny, XLVII(3-4). Polska Akademia Umiejętności, Uniwersytet Jagielloński, Kraków.
  Google Scholar

Zabielski, S. (2003). Święty Augustyn i fenomenologia. Historycznofilozoficzna analiza stanowiska Jana Hessena w kwestii intuicji augustyńskiej. Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej.
  Google Scholar


Opublikowane
2025-08-14

Cited By / Share

Warchał, R. (2025). Divine illumination and the mystical path in St. Augustine’s theology. Warszawskie Studia Teologiczne, 38(1), 200–222. https://doi.org/10.30439/WST.2025.1.11

Autorzy

Robert Warchał 

Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie, Polska Polska
https://orcid.org/0000-0002-9573-3818

Robert Warchał jest doktorem nauk humanistycznych, absolwentem Uniwersytetu Papieskiego Jana Pawła II w Krakowie (ul. Kanonicza 9/305, 31-002 Kraków), gdzie ukończył studia magisterskie z teologii oraz studia doktoranckie z filozofii. Jest nauczycielem filozofii, religii i etyki w XLIII Liceum Ogólnokształcącym im. Zofii Chrzanowskiej w Krakowie oraz w Zespole Szkół im. ks. kard. A.S. Sapiehy MIRiP w Krakowie. Jego najnowsze publikacje obejmują literaturę piękną, jak “Opus Incarnatum” (2024), oraz artykuły naukowe, takie jak “The concept of freedom in the thought of St. Augustine,” opublikowany w “Logos i Ethos” (2023), oraz “Unraveling immortality and the genesis of human soul in St. Augustine’s selected works,” opublikowany w “Humaniorze” (2023). Doktor Warchał bada głównie filozofię Plotyna oraz św. Augustyna, koncentrując się na tematach wolności, duchowości i ontologii.



Statystyki

Abstract views: 3
PDF downloads: 3


Licencja

Prawa autorskie (c) 2025 Robert Warchał

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.

Czasopismo jest bezpłatne i udostępniane na zasadach otwartego dostępu (w formacie pdf na stronie internetowej). Od autorów artykułów nie są pobierane żadne opłaty. „Warszawskie Studia Teologiczne” ukazują się na licencji według standardów Creative Commons: CC BY-ND 4.0 (Uznanie autorstwa - Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe) i nie prowadzą skonkretyzowanej polityki dotyczącej danych badawczych. Autorzy zachowują prawa autorskie.