Nietzsche i teologia

Michał Paluch


Papieski Wydział Teologiczny w Warszawie - Collegium Joanneum (Polska)


Abstrakt

The paper attempts to propose a Christian reaction to the philosophy of Friedrich Nietzsche. The first part is a concise reconstruction of his anthropological project, undertaken on the basis of his later works. The second part presents the main reasons for the attractiveness of his work and the context in which it was written. In the last part, partly with some reference to Max Scheler’s Ressentiment and Christian Morality, the author sketches the framework of the Christian answer. (1) Placing of the idea of the fullness of new life in the center of Christian soteriology, (2) recognizing the merciful love of God to human beings as an expression of the divine perfection and power and (3) looking for new convincing descriptions of the ways to the divine transcendence against a background of the experiences of self-transcendence (eros and thanatos) are the main elements of the adequate Christian reaction to the proposal of the German philosopher.


Słowa kluczowe:

Nietzsche, teologia, soteriologia, śmierć Boga, resentyment, nadczłowiek

Deleuze, G. (2000). Nietzsche. Tłumaczenie B. Banasiak. Warszawa: Wydawnictwo KR.
  Google Scholar

Jaspers, K. (1997). Nietzsche. Wprowadzenie do rozumienia jego filozofii. Tłumaczenie
  Google Scholar

D. Stroińska. Warszawa: Wydawnictwo KR.
  Google Scholar

Ledure, Y. (1984). Lectures “chrétiennes” de Nietzsche: Maurras, Papini, Scheler, de Lubac, Marcel, Mounier. Paris: Cerf.
  Google Scholar

Michalski, K. (2007). Płomień wieczności. Eseje o myślach Fryderyka Nietzschego, Kraków: Znak.
  Google Scholar

Napiwodzki, P. (2009). Parę myśli o kontestacji Bożej wszechmocy. Przegląd Tomistyczny, 15, 281–290.
  Google Scholar

Nietzsche, F. (1999). To rzekł Zaratustra. Książka dola wszystkich i dla nikogo. Tłumaczenie S. Lisiecka, Z. Jaskuła. Warszawa: PIW.
  Google Scholar

Nietzsche, F. (2003a). Antychryst. Próba krytyki chrześcijaństwa. Tłumaczenie L. Staff. Kraków: Wydawnictwo Zielona Sowa.
  Google Scholar

Nietzsche, F. (2003b). Wiedza radosna. Tłumaczenie L. Staff. Kraków: Wydawnictwo Zielona Sowa.
  Google Scholar

Paluch, M. (2006). Traktat o zbawieniu. W: Dogmatyka. Tom. 3. Warszawa: Biblioteka „Więzi”.
  Google Scholar

Paluch, M. (2012). Jak myśleć o trascendencji? W: tenże, Dlaczego Tomasz (s. 61–82). Teksty i Studia 5. Warszawa: Instytut Tomistyczny.
  Google Scholar

Przanowski, M. (2009). „Bóg potrzebujący” (Deus indigens) – ślepa uliczka teologii. Przegląd Tomistyczny, 15, 291–300.
  Google Scholar

Scheler, M. (1997). Resentyment a moralność. Tłumaczenie J. Garewicz. Wyd. 2. Warszawa: Czytelnik.
  Google Scholar

Zagajewski, A. (1983). Cienka kreska. Kraków: Społeczny Instytut Wydawniczy Znak.
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2017-06-30

Cited By / Share

Paluch, M. (2017). Nietzsche i teologia. Warszawskie Studia Teologiczne, 30(2), 142–160. Pobrano z https://czasopismowst.pl/index.php/wst/article/view/75

Autorzy

Michał Paluch 

Papieski Wydział Teologiczny w Warszawie - Collegium Joanneum Polska

O. dr hab. Michał PALUCH – dominikanin, doktor teologii Uniwersytetu Fryburskiego (2001), doktor habilitowany nauk humanistycznych w zakresie filozofii Instytutu Filozofii i Socjologii PAN (2013), wykładowca PWTW i Kolegium Filozoficzno-Teologicznego Polskiej Prowincji Dominikanów w Krakowie. W latach 2002-2010 był dyrektorem Instytutu Tomistycznego w Warszawie, w latach 2010-2013 rektorem Kolegium Dominikanów w Krakowie. Autor kilku książek: La profondeur de l’amour divin. La prédestination dans l’œuvre de saint Thomas d’Aquin (2004); Traktat o zbawieniu (2006); Dlaczego Tomasz (2012).



Statystyki

Abstract views: 139
PDF downloads: 79


Licencja

Czasopismo jest bezpłatne i udostępniane na zasadach otwartego dostępu (w formacie pdf na stronie internetowej). Od autorów artykułów nie są pobierane żadne opłaty. „Warszawskie Studia Teologiczne” ukazują się na licencji według standardów Creative Commons: CC BY-ND 4.0 (Uznanie autorstwa - Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe) i nie prowadzą skonkretyzowanej polityki dotyczącej danych badawczych. Autorzy zachowują prawa autorskie.