Nietzsche i teologia
Michał Paluch
Papieski Wydział Teologiczny w Warszawie - Collegium Joanneum (Polska)
Abstrakt
The paper attempts to propose a Christian reaction to the philosophy of Friedrich Nietzsche. The first part is a concise reconstruction of his anthropological project, undertaken on the basis of his later works. The second part presents the main reasons for the attractiveness of his work and the context in which it was written. In the last part, partly with some reference to Max Scheler’s Ressentiment and Christian Morality, the author sketches the framework of the Christian answer. (1) Placing of the idea of the fullness of new life in the center of Christian soteriology, (2) recognizing the merciful love of God to human beings as an expression of the divine perfection and power and (3) looking for new convincing descriptions of the ways to the divine transcendence against a background of the experiences of self-transcendence (eros and thanatos) are the main elements of the adequate Christian reaction to the proposal of the German philosopher.
Słowa kluczowe:
Nietzsche, teologia, soteriologia, śmierć Boga, resentyment, nadczłowiekBibliografia
Deleuze, G. (2000). Nietzsche. Tłumaczenie B. Banasiak. Warszawa: Wydawnictwo KR.
Google Scholar
Jaspers, K. (1997). Nietzsche. Wprowadzenie do rozumienia jego filozofii. Tłumaczenie
Google Scholar
D. Stroińska. Warszawa: Wydawnictwo KR.
Google Scholar
Ledure, Y. (1984). Lectures “chrétiennes” de Nietzsche: Maurras, Papini, Scheler, de Lubac, Marcel, Mounier. Paris: Cerf.
Google Scholar
Michalski, K. (2007). Płomień wieczności. Eseje o myślach Fryderyka Nietzschego, Kraków: Znak.
Google Scholar
Napiwodzki, P. (2009). Parę myśli o kontestacji Bożej wszechmocy. Przegląd Tomistyczny, 15, 281–290.
Google Scholar
Nietzsche, F. (1999). To rzekł Zaratustra. Książka dola wszystkich i dla nikogo. Tłumaczenie S. Lisiecka, Z. Jaskuła. Warszawa: PIW.
Google Scholar
Nietzsche, F. (2003a). Antychryst. Próba krytyki chrześcijaństwa. Tłumaczenie L. Staff. Kraków: Wydawnictwo Zielona Sowa.
Google Scholar
Nietzsche, F. (2003b). Wiedza radosna. Tłumaczenie L. Staff. Kraków: Wydawnictwo Zielona Sowa.
Google Scholar
Paluch, M. (2006). Traktat o zbawieniu. W: Dogmatyka. Tom. 3. Warszawa: Biblioteka „Więzi”.
Google Scholar
Paluch, M. (2012). Jak myśleć o trascendencji? W: tenże, Dlaczego Tomasz (s. 61–82). Teksty i Studia 5. Warszawa: Instytut Tomistyczny.
Google Scholar
Przanowski, M. (2009). „Bóg potrzebujący” (Deus indigens) – ślepa uliczka teologii. Przegląd Tomistyczny, 15, 291–300.
Google Scholar
Scheler, M. (1997). Resentyment a moralność. Tłumaczenie J. Garewicz. Wyd. 2. Warszawa: Czytelnik.
Google Scholar
Zagajewski, A. (1983). Cienka kreska. Kraków: Społeczny Instytut Wydawniczy Znak.
Google Scholar
Autorzy
Michał PaluchPapieski Wydział Teologiczny w Warszawie - Collegium Joanneum Polska
O. dr hab. Michał PALUCH – dominikanin, doktor teologii Uniwersytetu Fryburskiego (2001), doktor habilitowany nauk humanistycznych w zakresie filozofii Instytutu Filozofii i Socjologii PAN (2013), wykładowca PWTW i Kolegium Filozoficzno-Teologicznego Polskiej Prowincji Dominikanów w Krakowie. W latach 2002-2010 był dyrektorem Instytutu Tomistycznego w Warszawie, w latach 2010-2013 rektorem Kolegium Dominikanów w Krakowie. Autor kilku książek: La profondeur de l’amour divin. La prédestination dans l’œuvre de saint Thomas d’Aquin (2004); Traktat o zbawieniu (2006); Dlaczego Tomasz (2012).
Statystyki
Abstract views: 139PDF downloads: 79
Licencja
Czasopismo jest bezpłatne i udostępniane na zasadach otwartego dostępu (w formacie pdf na stronie internetowej). Od autorów artykułów nie są pobierane żadne opłaty. „Warszawskie Studia Teologiczne” ukazują się na licencji według standardów Creative Commons: CC BY-ND 4.0 (Uznanie autorstwa - Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe) i nie prowadzą skonkretyzowanej polityki dotyczącej danych badawczych. Autorzy zachowują prawa autorskie.