Antropologiczny fundament wartości moralnych
Marek Filipczuk
Papieski Wydział Teologiczny w Warszawie, Collegium Joanneum (Polska)
Abstrakt
The argument which is now going on in Europe and which concerns Christian values and the concept of social life is nothing else, but the argument (although sometimes veiled) which regards man himself It is not true that it focuses only on the role of religion and position of the Church in a democratic state. The essential issue, in fact, is the full truth about man. No one who is ready to take up responsibility for the shape of human life - whether in individual or social context - can pretend that he does not understand the crucial idea of this argument.Truth is the boundary of freedom and beyond this boundary there is no more freedom, but destructive arbitrariness alone. Breaking the bond between freedom and truth, the bond which makes a human person even more himself, is equivalent to questioning the wisdom of the drama of Redemption. The Ethos of Redemption is the meeting of truth and freedom in a man. Divine friendship towards people consists in God's introducing us into the sphere of confidence, the sphere of confidence being truth. Christ did all to convince us about the importance of the answer which man should give in the conditions of inner freedom. Only then can we speak about 'veritatis splendor' which is so essential for human dignity.
Słowa kluczowe:
antropologia chrześcijańska, Jezus Chrystus, wychowanie moralne, wartości moralne, prawda, wolnośćBibliografia
Arystoteles (1983). Metafizyka. Warszawa.
Google Scholar
Bizjak, J. (2000). Owoce prawdy. Communio, 20 (1), 125–137.
Google Scholar
Blau, P.M. (1964). Exchange and Power in Social Life. New York.
Google Scholar
Brezinka, W. (2005). W dobie przemian kulturowych. Kraków.
Google Scholar
Dziekoński, S. (2000). Potrzeba i realizacja wychowania ku wartościom w katechezie a program nauczania religii w gimnazjum. Studia Teologiczne Białystok–Drohiczyn–Łomża, 18, 199–211.
Google Scholar
Gajda, J. (1995). Wychowanie do prawdy. Lublin.
Google Scholar
Góralczyk, P. (1987). Wartość prawdy. Communio, 7 (4), 126–131.
Google Scholar
Góralczyk, P. (2000). Sumienie a prawda i wolność. Communio, 20 (1), 95–107.
Google Scholar
Homans, G.C. (1992). Podstawowe procesy społeczne. W: M. Kempny, J. Szmatka (wybór), Współczesne teorie wymiany społecznej. Zbiór tekstów, (218–226). Warszawa.
Google Scholar
Jan Paweł II. (1979). Redemptor hominis. Watykan.
Google Scholar
Jan Paweł II. (1988). Christilideles laici. Watykan.
Google Scholar
Jan Paweł II. (1991a). Centesimus annus. Watykan.
Google Scholar
Jan Paweł II. (1994). Przekroczyć próg nadziei. Watykan.
Google Scholar
Jan Paweł II. (1993). Veritatis splendor. Watykan.
Google Scholar
Jan Paweł II. (1998). Fides et ratio. Watykan.
Google Scholar
Kaczmarek, L. (1972). Człowiek współczesny i asceza. W: Ku odnowie życia wewnętrznego (9–26). Poznań–Warszawa.
Google Scholar
Kupczak, J. (1999). W stronę wolności. Szkice o antropologii Karola Wojtyły. Kraków.
Google Scholar
Lena, M. (1987). Wychowanie w duchu prawdy – podstawa i punkt wyjścia całego życia moralnego. Communio, 7 (4), 26–40.
Google Scholar
Lustiger, J.M. (1998). Bądźcie godni swego człowieczeństwa. Warszawa.
Google Scholar
Meighan, R. (1993). Socjologia edukacji. Toruń.
Google Scholar
Otowicz, R. (1994). „Veritatis splendor” w świetle Katechizmu Kościoła Katolickiego. W: E. Janiak (red.), W prawdzie ku wolności. W kręgu encykliki „Veritatis splendor” (223–233). Wrocław.
Google Scholar
Pinckaers, S. (1994). Sumienie a błąd. Communio, 14 (5), 60–72.
Google Scholar
Ratzinger, J. (1999). Nowa pieśń dla Pana. Kraków.
Google Scholar
Ratzinger, J. (2001). Prawda w teologii. Kraków.
Google Scholar
Rosik, S. (1997). Sumienie między wolnością a prawdą. W: J. Nagórny, A. Derdziuk (red.), Człowiek, sumienie, wartości (103–118). Lublin.
Google Scholar
Tischner, J. (1998). Przedmowa. W: J.M. Lustiger, Bądźcie godni swego człowieczeństwa (15–17). Warszawa.
Google Scholar
Turner, J.H. (1985). Struktura teorii socjologicznej. Warszawa.
Google Scholar
Witek, S. (1983). Chrześcijańska wizja moralności. Poznań.
Google Scholar
Wojtyła, K. (1969). Osoba i czyn. Kraków.
Google Scholar
Autorzy
Marek FilipczukPapieski Wydział Teologiczny w Warszawie, Collegium Joanneum Polska
Ks. dr Marek FILIPCZUK – kapłan Diecezji Warszawsko-Praskiej, teolog moralista, doktor nauk teologicznych w zakresie teologii moralnej, wykładowca teologii moralnej na Wydziale Teologicznym Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.
Statystyki
Abstract views: 169PDF downloads: 80
Licencja
Czasopismo jest bezpłatne i udostępniane na zasadach otwartego dostępu (w formacie pdf na stronie internetowej). Od autorów artykułów nie są pobierane żadne opłaty. „Warszawskie Studia Teologiczne” ukazują się na licencji według standardów Creative Commons: CC BY-ND 4.0 (Uznanie autorstwa - Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe) i nie prowadzą skonkretyzowanej polityki dotyczącej danych badawczych. Autorzy zachowują prawa autorskie.