Teologiczne znaczenie osoby i natury w świetle chrystologii Soboru Chalcedońskiego

Giacomo Calore


PAPIESKI WYDZIAŁ TEOLOGICZNY W WARSZAWIE COLLEGIUM JOANNEUM (Polska)

Abstrakt

Council of Chalcedon is an actual closing point for Christology and a starting point for anthropology. Behind the teachings of the Council of Chalcedon,
together with later clarifications added by the Second and the Third Councils of Constantinople, there were centuries of dispute between the School of Alexandria and the School of Antioch about the person and natures of Christ (4th/5th – 7th centuries). Therefore the light shed on the man by patristic Christology concerns understanding of his being a person and his nature. The analysis of the Council’s teachings of faith shows that these two concepts belong to two different areas which means that every man, following the man Jesus, is a person whose dignity is on a different level than his natural features (mind, will, consciousness, etc.) – in other words, it originates from transcendence. Simultaneously, person is a relational reality because it puts a man in a relation with God in which the nature can be improved, the nature whose essence – since it was adopted by Logos – is to be capax Dei, or ability to grow in following Christ.


Słowa kluczowe:

osoba, natura, relacja, capax Dei, Antiochia, Aleksandria, Sobór Chalcedoński, Sobór Watykański II

Amato, A. (2003). Gesù il Signore. Saggio di cristologia. Wyd. 6. Bologna: Edizioni Dehoniane.
  Google Scholar

Balthasar, H. U. von. (2001). Massimo il Confessore. Liturgia cosmica [Kosmische Liturgie. Maximus der Bekenner]. Tłum. na włoski L. Tosi. Wyd. 2. Milano: Jaca Book.
  Google Scholar

Bardy, G., Tricot, A. (red.). (1960). Enciclopedia Cristologica. Alba: Edizioni Paoline.
  Google Scholar

Bartnik, C. S. (1979). Ku integralnej chrystologii – Leon Wielki. Ateneum Kapłańskie, 71, (3), 439–451.
  Google Scholar

Cyryl Aleksandryjski. (2007). Drugi list Cyryla do Nestoriusza (Sobór Efeski). Tłum. A. Baron i in. W: A. Baron, H. Pietras (oprac.), Dokumenty Soborów Powszechnych. Tekst grecki, łaciński, polski (t. 1, s. 109–119). Kraków: Wydawnictwo WAM.
  Google Scholar

De Angelis, B. (2001). Natura, persona, libertà. L’antropologia di Massimo il Confessore. Roma: Armando Editore.
  Google Scholar

Degórski, B. (2001). Sformułowanie wiary w Trójjedynego Boga w latach 360–380.
  Google Scholar

Formuła dogmatyczna mi,a ouvsi,a – treƭj u`posta,seij. Vox Patrum, (21), 227–235.
  Google Scholar

Epifaniusz z Salaminy. Ancoratus. PG 43, 11–236.
  Google Scholar

Forte, B. (2003). Gesù di Nazaret, storia di Dio, Dio della storia. Saggio di una cristologia come storia. Wyd. 9. Cisinello Balsamo (Milano): Edizioni San Paolo.
  Google Scholar

Galot, J. (1984). Chi sei tu o Cristo? Firenze: Libreria editrice fiorentina.
  Google Scholar

Góźdź, K. (2009). Chrystologia wosobienia – inpersonalizatio. W: tenże (red.), In persona Christi (t. 2, s. 507–518). Lublin: KUL.
  Google Scholar

Granat, W. (1959). Chrystus Bóg-Człowiek. W: Dogmatyka Katolicka. T. 3. Lublin: TN KUL.
  Google Scholar

Grillmeier, A. (1982). Gesù il Cristo nella fede della Chiesa. Dall’età apostolica al Concilio di Calcedonia (451) [Jesus der Christus im Glauben der Kirche. Von der Apostolischen Zeit bis zum Konzil von Chalcedon]. Tłum. na włoski E. Norelli, S. Olivieri. T. I/1-2. Brescia: Paideia Editrice.
  Google Scholar

Grillmeier, A. (1985). Ermeneutica moderna e cristologia antica. La discussione attuale sulla cristologia calcedonese [Die altkirchliche Christologie und die moderne Hermeneutik]. Tłum. na włoski M. Angilletta, G. Gaeta, L. Perrone. Wyd. 2. Brescia: Queriniana.
  Google Scholar

Halder, A. Person (I. Philosophisch). W: LThK2 VIII, 287–290.
  Google Scholar

Healy, N. J. (2004). The Eschatology of Hans Urs von Balthasar. Being as Communion. Oxford: Oxford University Press.
  Google Scholar

Huculak, B. (2015). Zarys antropologii Kościoła greckiego. W: A. Proniewski (red.), Człowiek istota (po)znana. Antropologia teologiczna wobec potrzeb i wyzwań współczesności (t. 1, s. 88–108). Białystok: Wyd. Uniwersytetu w Białymstoku.
  Google Scholar

Leon Wielki. (2007). Epistula Papae Leonis ad Flavianum (Sobór Chalcedoński) 3. Tłum. T. Wnętrzak. W: A. Baron, H. Pietras (oprac.), Dokumenty Soborów Powszechnych. Tekst grecki, łaciński, polski (t. 1, s. 196–213). Kraków: Wydawnictwo WAM.
  Google Scholar

Liébaert, J. (1966). L’Incarnation – I. Des origines au Concile de Chalcédoine. Paris :Les Éditions du Cerf, Paris.
  Google Scholar

Măgdici, A. (2014). La dignità personale dell’embrione umano nella luce dell’istruzione „Dignitas personae”. Roma: Editura Serafica.
  Google Scholar

McGuckin, J. A. (2004). St. Cyril of Alexandria. The Christological Controversy: Its History, Theology, and Texts. New York: St Vladimir’s Seminary Press.
  Google Scholar

Milano, A. (1996). Persona in teologia. Alle origini del significato di persona nelcristianesimo antico. Wyd. 2. Roma: Edizioni Dehoniane.
  Google Scholar

Petriglieri, I. (2007). La Definizione Dogmatica di Calcedonia nella Cristologia Contemporanea. Roma: Editrice Pontificia Università Gregoriana.
  Google Scholar

Pietras, H. (2000). Wcielenie Słowa Bożego w teologii Apolinarego z Laodycei na tle kontrowersji ariańskiej. Vox Patrum, (20), 213–222.
  Google Scholar

Ratzinger, J. (2005). Znaczenie osoby w teologii. Tłum. z włoskiego R. Skrzypczak. Personalizm, (8), 35–48.
  Google Scholar

Schönborn, C. (2002). Bóg zesłał Syna Swego. Tłum. L. Balter. Poznań: Pallottinum.
  Google Scholar

Serenthà, M. (2005). Gesù Cristo ieri, oggi e sempre. Saggio di cristologia. Wyd. 5. Torino: Elledici.
  Google Scholar

Sesboüé, B., Wolinski, J. (1999). Bóg zbawienia. Tłum. P. Rak. W: B. Sesboüé (oprac.), Historia dogmatów. T. 1. Kraków: Wydawnictwo M.
  Google Scholar

Sobór Chalcedoński. (2007). Definitio Fidei. Tłum. T. Wnętrzak. W: A. Baron, H. Pietras (oprac.), Dokumenty Soborów Powszechnych. Tekst grecki, łaciński, polski (t. 1, s. 214–225). Kraków: Wydawnictwo WAM.
  Google Scholar

Sobór Watykański II. (2012). Konstytucja duszpasterska o Kościele w świecie współczesnym Gaudium et spes (1965). W: M. Przybył (red.), Sobór Watykański II. Konstytucje. Dekrety. Deklaracje. Tekst polski – nowe tłumaczenie (526–606). Poznań: Pallottinum.
  Google Scholar

Tenace, M. (2005). Dire l’uomo, II: Dall’immagine di Dio alla somiglianza – La salvezza come divinizzazione. Wyd. 2. Roma: Lipa.
  Google Scholar

Weinandy, T. G. (2003). Czy Bóg cierpi? Tłum. J. Majewski. Poznań: W drodze.
  Google Scholar

Widok, N. (2003). Stanowisko Grzegorza z Nazjanzu wobec formuły trynitarnej: mi,a ouvsi,a – treƭj u`po,staseij. Vox Patrum, (23), 221–233.
  Google Scholar

Wojtasik, W. (1936). Nauka św. Leona I papieża o Słowie Wcielonym. Warszawskie Studia Teologiczne. Warszawa.
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2018-12-02

Cited By / Share

Calore, G. . (2018). Teologiczne znaczenie osoby i natury w świetle chrystologii Soboru Chalcedońskiego. Warszawskie Studia Teologiczne, 31(4), 146–165. https://doi.org/10.30439/WST.2018.4.9

Autorzy

Giacomo Calore 

PAPIESKI WYDZIAŁ TEOLOGICZNY W WARSZAWIE COLLEGIUM JOANNEUM Polska

Ks. mgr Giacomo CALORE – kapłan Archidiecezji Warszawskiej, absolwent Archidiecezjalnego Seminarium Misyjnego „Redemptoris Mater”. W 2018 r. uzyskał tytuł magistra teologii w Papieskim Wydziale Teologicznym w Warszawie. Pełni posługę duszpasterską jako wikariusz w parafii św. Franciszka z Asyżu w Warszawie.



Statystyki

Abstract views: 495
PDF downloads: 102


Licencja

Czasopismo jest bezpłatne i udostępniane na zasadach otwartego dostępu (w formacie pdf na stronie internetowej). Od autorów artykułów nie są pobierane żadne opłaty. „Warszawskie Studia Teologiczne” ukazują się na licencji według standardów Creative Commons: CC BY-ND 4.0 (Uznanie autorstwa - Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe) i nie prowadzą skonkretyzowanej polityki dotyczącej danych badawczych. Autorzy zachowują prawa autorskie.