IL Messia fa discepoli: luce che sorge per Israele e per le Nazioni. Analisi della composizione retorico-biblica di Mt 4,12-25


Abstrakt

The sub-sequence of Mt 4:12-25 concludes the first literary section of the Gospel of Matthew and introduces the Sermon on the Mount (Mt 5–7) and the narrative about the messianic works of Jesus (Mt 7–8). The exegetes recognize at least three episodes in this pericope (vv. 12-17; vv. 18-22; vv. 23-25), without considering, however, the possibility of reading them as a whole. The analysis by means of biblical and Semitic rhetoric (RBS) takes into consideration the composition of larger units of biblical text. As a result, it demonstrates that the literary unit in question and its three episodes serve as a mediator of a message for the entire dimension of Matthew’s Gospel.


Słowa kluczowe

Wybranie; Sługa Pański; uczniowie; Galilea pogan; retoryka biblijna; dwu ogniowa kompozycja

Allison, D. C. J., Davies, W. D. (1988). A Critical and Exegetical Commentary on the Gospel According to Saint Matthew. I. Introduction and Commentary on Matthew 1–7. Edinburgh: T & T Clark.

Bonnard, P. E. (2002). L’Évangile selon saint Matthieu (2e éd., revue et augmentée). Genève: Labor et Fides.

Fabris, R. (1996). Matteo. Traduzione e commento (2a ed. riveduta e aggiornata). Roma: Borla.

France, R. T. (2007). The Gospel of Matthew. Grand Rapids, MI: Eerdmans.

Graziano, F. (2020). La composizione letteraria del Vangelo di Matteo. Leuven: Peeters.

Hagner, D. A. (1993) Matthew 1–13. Dallas, TX: Word Books.

Keener, C. S. (2009) The Gospel of Matthew: A Socio-Rhetorical Commentary.

Grand Rapids, MI; Cambridge, U.K.: Eerdmans.

Kingsbury, J. D. (1975). Matthew: Structure, Christology, Kingdom. Minneapolis: Fortress Press

Krentz, E. (1964). Extent of Matthew’s Prologue: Toward the Structure of the First

Gospel. Journal of Biblical Literature 83, 409-414.

Luz, U. (2006). Vangelo di Matteo. I. Introduzione e Commento ai capp. 1–7. Brescia: Paideia.

Mello, A. (1995). Evangelo secondo Matteo: Commento midrashico e narrativo.

Magnano, BI: Qiqajon.

Meynet, R. (1988). L’Évangile selon saint Luc. Analyse rhétorique. I. Planches; II. Commentaire. Paris: Les Éditions du Cerf.

Meynet, R. (1994). Un nuovo metodo per comprendere la Bibbia: l’analisi retorica. La Civiltà Cattolica III, 121-134; Anche estratto (in 8 lingue tra cui il polacco) da: https://www.retoricabiblicaesemitica.org/arb_articolo_it.html

Meynet, R. (2008). Trattato di retorica biblica. Bologna: Edizioni Dehoniane.

Meynet, R. (2019). Une nouvelle figure: la composition à double foyer. In: F. Graziano, R. Meynet (ed.), Studi sul sesto convegno RBS. International Studies on

Biblical & Semitic Rhetoric (325-349). Leuven: Peeters.

Nolland, J. (2005). The Gospel of Matthew: A Commentary on the Greek Text. Grand Rapids, MI; Carlisle: Eerdmans.

Oniszczuk, J. (2013). L’analisi retorica biblica e semitica. Gregorianum 93 (3), 479-501.

Radermakers, J. (1974). Lettura pastorale del Vangelo di Matteo. Bologna: Edizioni Dehoniane.


Opublikowane : 2020-12-05


Graziano, F. (2020). IL Messia fa discepoli: luce che sorge per Israele e per le Nazioni. Analisi della composizione retorico-biblica di Mt 4,12-25 . Warszawskie Studia Teologiczne, 33(2), 184-213. https://doi.org/10.30439/WST.2020.2.10

Fracesco Graziano 
Pontificia Università Gregoriana, Roma  Włochy

Dr Francesco Graziano — wykładowca teologii biblijnej na Papieskim Uniwersytecie Gregoriańskim w Rzymie. Oprócz artykułów na temat pierwszej Ewangelii synoptycznej opublikował w serii Rhetorica Biblica et Semitica studium o kompozycji literackiej Ewangelii Mateusza.






Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.

Czasopismo jest bezpłatne i udostępniane na zasadach otwartego dostępu (w formacie pdf na stronie internetowej). Od autorów artykułów nie są pobierane żadne opłaty. „Warszawskie Studia Teologiczne” ukazują się na licencji według standardów Creative Commons: CC BY-ND 4.0 (Uznanie autorstwa - Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe) i nie prowadzą skonkretyzowanej polityki dotyczącej danych badawczych. Autorzy zachowują prawa autorskie.