O haniebnej śmierci Ariusza

Magdalena Niewiadomska


Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie (Polska)
https://orcid.org/0000-0002-0097-1080

Abstrakt

The oldest description of Arius’s death can be found in two letters of Athanasius of Alexandria which both were written 20 years after that event. Athanasiuspresented the circumstances of heresiarch’s death and gave them particular moraldimension. Many of futher Christian sources iterated actually the elements presented by Athanasius: the parallel with death of Judas Iscariot, the indication of God’s intervention at the moment of the return of Arius to the church’s community. Notwithstanding they added some drastic descriptions regarding physiology which created the power of expression. The absence of Arian sources makes comparative analysis impossible. In the description of Arius’s death there are the elements typical for the death of a persecutor of Christians. They can be seen from otherdescriptions where there are some common elements: the celerity and pain of death and many disgusting details. They indicate not only the typical character of such a description but also impose moral judgment on readers.


Słowa kluczowe:

śmierć Ariusza, śmierć prześladowcy Kościoła, Ariusz

Ambroży z Mediolanu (1970), O wierze, tłum. I. Bogaszewicz, Warszawa: Instytut Wydawninczy Pax.
  Google Scholar

Ariès P. (2011), Człowiek i śmierć, tłum. E. Bąkowska, Warszawa: Wydawnictwo Aletheia.
  Google Scholar

Atanazy, Epistula ad episcopos Aegypti et Libyae, PG 25.
  Google Scholar

Atanazy, Epistula ad Serapionem de morte Arii, PG 25.
  Google Scholar

Aureliusz Wiktor (2010), Księga o cezarach, tłum. P. Nehring, B. Bibik. W: Brewiaria dziejów rzymskich, Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego.
  Google Scholar

Bober A. (1965), Antologia patrystyczna, Warszawa: Wydawnictwo WAM.
  Google Scholar

Drączkowski F. (1995), Patrologia, Pelplin-Lublin: Bernardinum.
  Google Scholar

Euzebiusz z Cezarei (2013), Historia Kościelna, tłum. A. Caba, Kraków: Wydawnictwo WAM.
  Google Scholar

Ewagriusz Scholastyk (1990), Historia Kościelna, Warszawa: Instytut Wydawniczy Pax.
  Google Scholar

Faustinus et Marcellinus, Libellus precum ad imperatores Valentinianum, Theodosium et Arcadium, PL 13,85 A-B.
  Google Scholar

Flawiusz J. (1993), Dawne dzieje Izraela, tłum. Z. Kubiak, J. Radożycki, Warszawa: Oficyna Wydawnicza Rytm.
  Google Scholar

Grzegorz z Nazjanzu (1965), Mowa na cześć Herona filozofa, czyli Maksyma Cynika. W: J. M. Szymusiak, Grzegorz Teolog, Poznań: Księgarnia św. Wojciecha.
  Google Scholar

Herodot (2002), Dzieje, tłum. S. Hammer, Warszawa: Czytelnik.
  Google Scholar

Iwańska J. (2004), De mortibus persecutorum Laktancjusza. Próba interpretacji. Seminare. Poszukiwania Naukowe 20 (441-452).
  Google Scholar

Jan Moschos (2013), Łąka duchowa, tłum. J. Brylowski, Warszawa: Wydawnictwo Sióstr Loretanek.
  Google Scholar

Kosiński R. (2008), Dzieje Nestoriusza, biskupa Konstantynopola w latach 428-431. W: P. Janiszewski, E. Wipszycka, R. Wiśniewski (red.), U schyłku starożytności. Studia źródłoznawcze VII (31-63), Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego.
  Google Scholar

Laktancjusz (2013), Pisma wybrane, tłum. J. Czuj, Poznań: Pisma Ojców Kościoła.
  Google Scholar

Leroy-Molinghen A. (1968), La mort d’Arius. Byzantion 38 (105-111).
  Google Scholar

Lorek P. (2009), Retoryka opisów śmieci Heroda Agryppy I. Scripta Biblica et orientalia 1, (245-258).
  Google Scholar

Mróz P. (2009), Zła śmierć w polskim społeczeństwie średniowiecznym, Forum Medycyny Rodzinnej 3, 3 (186-198).
  Google Scholar

Nuffelen van P. (2002), Gélase de Césarée, un compilateur du cinquième siècle. Byzantinische Zeitschrift 95 (621-639).
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2020-12-05

Cited By / Share

Niewiadomska, M. . (2020). O haniebnej śmierci Ariusza. Warszawskie Studia Teologiczne, 33(2), 232–249. https://doi.org/10.30439/WST.2020.2.12

Autorzy

Magdalena Niewiadomska 

Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie Polska
https://orcid.org/0000-0002-0097-1080

Mgr Magdalena Niewiadomska — absolwentka filologii klasycznej na Uniwersytecie Warszawskim. Obecnie przygotowuje rozprawę doktorską pod kierunkiem ks. prof. Józefa Naumowicza w Instytucie Historii UKSW na temat Historii Kościelnej Rufina z Akwilei.



Statystyki

Abstract views: 265
PDF downloads: 299


Licencja

Prawa autorskie (c) 2021 Warszawskie Studia Teologiczne

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.

Czasopismo jest bezpłatne i udostępniane na zasadach otwartego dostępu (w formacie pdf na stronie internetowej). Od autorów artykułów nie są pobierane żadne opłaty. „Warszawskie Studia Teologiczne” ukazują się na licencji według standardów Creative Commons: CC BY-ND 4.0 (Uznanie autorstwa - Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe) i nie prowadzą skonkretyzowanej polityki dotyczącej danych badawczych. Autorzy zachowują prawa autorskie.