O haniebnej śmierci Ariusza
Magdalena Niewiadomska
Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie (Polska)
https://orcid.org/0000-0002-0097-1080
Abstrakt
The oldest description of Arius’s death can be found in two letters of Athanasius of Alexandria which both were written 20 years after that event. Athanasiuspresented the circumstances of heresiarch’s death and gave them particular moraldimension. Many of futher Christian sources iterated actually the elements presented by Athanasius: the parallel with death of Judas Iscariot, the indication of God’s intervention at the moment of the return of Arius to the church’s community. Notwithstanding they added some drastic descriptions regarding physiology which created the power of expression. The absence of Arian sources makes comparative analysis impossible. In the description of Arius’s death there are the elements typical for the death of a persecutor of Christians. They can be seen from otherdescriptions where there are some common elements: the celerity and pain of death and many disgusting details. They indicate not only the typical character of such a description but also impose moral judgment on readers.
Słowa kluczowe:
śmierć Ariusza, śmierć prześladowcy Kościoła, AriuszBibliografia
Ambroży z Mediolanu (1970), O wierze, tłum. I. Bogaszewicz, Warszawa: Instytut Wydawninczy Pax.
Google Scholar
Ariès P. (2011), Człowiek i śmierć, tłum. E. Bąkowska, Warszawa: Wydawnictwo Aletheia.
Google Scholar
Atanazy, Epistula ad episcopos Aegypti et Libyae, PG 25.
Google Scholar
Atanazy, Epistula ad Serapionem de morte Arii, PG 25.
Google Scholar
Aureliusz Wiktor (2010), Księga o cezarach, tłum. P. Nehring, B. Bibik. W: Brewiaria dziejów rzymskich, Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego.
Google Scholar
Bober A. (1965), Antologia patrystyczna, Warszawa: Wydawnictwo WAM.
Google Scholar
Drączkowski F. (1995), Patrologia, Pelplin-Lublin: Bernardinum.
Google Scholar
Euzebiusz z Cezarei (2013), Historia Kościelna, tłum. A. Caba, Kraków: Wydawnictwo WAM.
Google Scholar
Ewagriusz Scholastyk (1990), Historia Kościelna, Warszawa: Instytut Wydawniczy Pax.
Google Scholar
Faustinus et Marcellinus, Libellus precum ad imperatores Valentinianum, Theodosium et Arcadium, PL 13,85 A-B.
Google Scholar
Flawiusz J. (1993), Dawne dzieje Izraela, tłum. Z. Kubiak, J. Radożycki, Warszawa: Oficyna Wydawnicza Rytm.
Google Scholar
Grzegorz z Nazjanzu (1965), Mowa na cześć Herona filozofa, czyli Maksyma Cynika. W: J. M. Szymusiak, Grzegorz Teolog, Poznań: Księgarnia św. Wojciecha.
Google Scholar
Herodot (2002), Dzieje, tłum. S. Hammer, Warszawa: Czytelnik.
Google Scholar
Iwańska J. (2004), De mortibus persecutorum Laktancjusza. Próba interpretacji. Seminare. Poszukiwania Naukowe 20 (441-452).
Google Scholar
Jan Moschos (2013), Łąka duchowa, tłum. J. Brylowski, Warszawa: Wydawnictwo Sióstr Loretanek.
Google Scholar
Kosiński R. (2008), Dzieje Nestoriusza, biskupa Konstantynopola w latach 428-431. W: P. Janiszewski, E. Wipszycka, R. Wiśniewski (red.), U schyłku starożytności. Studia źródłoznawcze VII (31-63), Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego.
Google Scholar
Laktancjusz (2013), Pisma wybrane, tłum. J. Czuj, Poznań: Pisma Ojców Kościoła.
Google Scholar
Leroy-Molinghen A. (1968), La mort d’Arius. Byzantion 38 (105-111).
Google Scholar
Lorek P. (2009), Retoryka opisów śmieci Heroda Agryppy I. Scripta Biblica et orientalia 1, (245-258).
Google Scholar
Mróz P. (2009), Zła śmierć w polskim społeczeństwie średniowiecznym, Forum Medycyny Rodzinnej 3, 3 (186-198).
Google Scholar
Nuffelen van P. (2002), Gélase de Césarée, un compilateur du cinquième siècle. Byzantinische Zeitschrift 95 (621-639).
Google Scholar
Autorzy
Magdalena NiewiadomskaUniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie Polska
https://orcid.org/0000-0002-0097-1080
Mgr Magdalena Niewiadomska — absolwentka filologii klasycznej na Uniwersytecie Warszawskim. Obecnie przygotowuje rozprawę doktorską pod kierunkiem ks. prof. Józefa Naumowicza w Instytucie Historii UKSW na temat Historii Kościelnej Rufina z Akwilei.
Statystyki
Abstract views: 346PDF downloads: 363
Licencja
Prawa autorskie (c) 2021 Warszawskie Studia Teologiczne
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Czasopismo jest bezpłatne i udostępniane na zasadach otwartego dostępu (w formacie pdf na stronie internetowej). Od autorów artykułów nie są pobierane żadne opłaty. „Warszawskie Studia Teologiczne” ukazują się na licencji według standardów Creative Commons: CC BY-ND 4.0 (Uznanie autorstwa - Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe) i nie prowadzą skonkretyzowanej polityki dotyczącej danych badawczych. Autorzy zachowują prawa autorskie.