Cardinal Stefan Wyszyński’s Concept of Christians Engagement in Culture
Ryszard Ficek
Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II Polska (Polska)
https://orcid.org/0000-0001-5238-6767
Abstrakt
The Christian concept of involvement in culture, as defined by Cardinal Stefan Wyszyński, exposes man in his entire personal vocation from the perspective of all essential dimensions of his existence. In this sense, all historical-political or socio-cultural processes - affecting society as a whole - always refer to a specific human person. In the context of all these essential dimensions, man is understood as a homo artifex. Thus, the fullness of man’s personal affluence becomes the ultimate and fundamental principle, subject, and goal of culture. Therefore, the article aims to answer the question: can the personalistic concept of a human being constitute the basis for forming and influencing the culture, especially in contemporary reality? Stefan Wyszyński’s personalism treats Christian involvement in culture regarding a vocation addressed to every human being. Moreover, by emphasizing elements such as the human person, family, nation, state, the international community, culture, economy, and politics, as well as the Church proclaiming the universal message of salvation, the personalistic vision of culture emphasizes its praxeological character, rooted in a specific human existence and oriented towards the supernatural dimension. Therefore, the human person is directly involved in the stream of modern civilization and its cultural changes, as well as finds his proper place in the dynamically changing realities of the contemporary world.
Instytucje finansujące
Słowa kluczowe:
Stefan Wyszyński, personalizm, kultura, ewangelizacja, postmodernizmBibliografia
Bartnik Cz.S. (2002) Bóg i ateizm. Lublin.
Google Scholar
Bartnik Cz. S. (1993) Hemeneutyka personalistyczna. Lublin.
Google Scholar
Bartnik Cz. S. (2017) „Osoba" w filozofii i teologii. Lublin.
Google Scholar
Bartnik Cz. S. (2008) Personalizm. Lublin.
Google Scholar
Bartnik Cz.S. (1999) Teologia kultury. Lublin 1999.
Google Scholar
Bartnik Cz.S. (1981) Zarys myśli teologicznej Kardynała Wyszyńskiego. In: Ateneum Kapłańskie 97 (73/1981), 226-227.
Google Scholar
Dziuba A. F. (2013) Humanizująca funkcja kultury, Z nauczania kardynała Stefana Wyszyńskiego Prymasa Polski. Warszawa.
Google Scholar
Ficek R.1 (2020) (Post-) Modernity and Christian Culture: In the Context of the Personalism of Stefan Cardinal Wyszyński. In: Roczniki Kulturoznawcze (11/2020), 49-89.
DOI: https://doi.org/10.18290/rkult20112-3
Google Scholar
Ficek R.2 (2020) Christians in Socio-Political Life: An Applied Analysis of the Theological Anthropology of Cardinal Stefan Wyszyński, Primate of Poland. Toruń.
DOI: https://doi.org/10.15633/sts.3864
Google Scholar
Ficek R.3 Moral Renewal as a Socio-Religious Imperative and the Destructive Actions of an Oppressive Totalitarian State: in the Context of Cardinal Stefan Wyszyński’s Personalistic Concept of Social Life. In: Roczniki Teologiczne 67 (5/2020), 39-61.
DOI: https://doi.org/10.18290/rt20675-3
Google Scholar
Karczewska J. (2006) Wychowanie chrześcijańskie w ujęciu Stefana Kunowskiego. Lublin (mps pracy doktorskiej, Archiwum KUL).
Google Scholar
Kiereś H. (2016) Postmodernizm: rzeczywistość czy kreacja. In: A. Maryniarczyk, M. J. Gądek, (eds.) Poznanie bytów, czy ustalenie sensów? Zadania współczesnej metafizyki. Lublin, 175–190.
Google Scholar
Kowalczyk S. (2005) Filozofia kultury. Lublin.
Google Scholar
Kowalczyk S. (1990) Zarys filozofii człowieka. Sandomierz.
Google Scholar
Rusecki M. (1989) Istota i geneza religii. Warszawa.
Google Scholar
Wyszyński S.1 Apel Synodu w obronie praw człowieka. Po powrocie z Synodu Biskupów, Warszawa 26 I 1975. In: S. Wyszyński. (1990) Nauczanie społeczne 1946-1981. Warszawa, 619-626.
Google Scholar
Wyszyński S.2 Bóg-Człowiekiem, aby człowiek był... Bogiem. Do inteligencji katolickiej. Warszawa-Miodowa 14. 01. 1970. In: S. Wyszyński. (1973) „Idzie nowych ludzi plemię...“. Wybór przemówień i rozważań. Poznań-Warszawa, 46–50.
Google Scholar
Wyszyński S.3 Głos biskupów polskich w obronie zagrożonego bytu Narodu. Warszawa 28.01.1971. In: S. Wyszyński. (1975) Listy Pasterskie Episkopatu Polski 1945–1974, Paris, 623–628.
Google Scholar
Wyszyński S.,4 Kamienie węgielne budowane na górach świętych. Na Jasnej Górze po powrocie z uwięzienia (2.11.1956). In: S. Wyszyński. (1990) Nauczanie społeczne 1946-1981. Warszawa, 62-67.
Google Scholar
Wyszyński S.5 Konstytucja Pastoralna o obecności Kościoła w świecie współczesnym. Warszawa - bazylika św. Jana 20. 03. 1966. In: S. Wyszyński. Kazania i przemówienia autoryzowane 1956-1981. (Vol. I-LXVII. Archiwum Instytutu Prymasowskiego w Warszawie) Vol. LX, 103-124.
Google Scholar
Wyszyński S.6 Kościół wspólnototwórczy. Warszawa-Miodowa 4.08.1970. In: S. Wyszyński. Kazania i przemówienia autoryzowane 1956-1981. (Vol. I-LXVII. Archiwum Instytutu Prymasowskiego w Warszawie) Vol. XXXIV, 145–156.
Google Scholar
Wyszyński S.7 Najważniejszą wartością na świecie jest człowiek, Do delegacji NSZZ „Solidarność” Region Mazowsze 19.10.1980. In: S. Wyszyński. (1990) Nauczanie społeczne 1946-1981. Warszawa, 960–965.
Google Scholar
Wyszyński S.8 Nie oczekujemy życia łatwego, Podczas ingresu do katedry lubelskiej 26.05.1946. In: S. Wyszyński. (1990) Nauczanie społeczne 1946-1981. Warszawa, 9–13.
Google Scholar
Wyszyński S.9 O katolickiej woli życia. List pasterski na Wielkanoc 1947. In: S. Wyszyński. (1990) Nauczanie społeczne 1946-1981. Warszawa, 29-40.
Google Scholar
Wyszyński S.10 O zagrożeniu moralności narodu. List pasterski na wielki post 1968. In: S. Wyszyński. (1990) Nauczanie społeczne 1946-1981. Warszawa, 343-344.
Google Scholar
Wyszyński S.11 Problemy życia społecznego w Polsce. Do duszpasterzy młodzieży męskiej 29 XII 1975. In: S. Wyszyński. (1990) Nauczanie społeczne 1946-1981. Warszawa, 669-672.
Google Scholar
Wyszyński S.12 «Res sacra homo». Podczas jubileuszu świętego Wincentego á Paulo w Krakowie 27. 09. 1960. In: S. Wyszyński. (1990) Nauczanie społeczne 1946-1981. Warszawa, 150-156.
Google Scholar
Wyszyński S.13 Społeczność przyrodzona i nadprzyrodzona. II Konferencja Akademicka. Warszawa - kościół św. Anny 16. 02. 1957. In: S. Wyszyński. Kazania i przemówienia autoryzowane 1956-1981. (Vol. I-LXVII. Archiwum Instytutu Prymasowskiego w Warszawie) Vol. II, 57-79.
Google Scholar
Wyszyński S.14 (1981) Sumienie prawe u podstaw odnowy życia narodowego. Poznań.
Google Scholar
Wyszyński S.15 Zadania i środki oddziaływania Kościoła w Polsce w zakresie kształtowania kultury społeczno-katolickiej. Warszawa - kościół św. Anny 15. 01. 1971. In: S. Wyszyński. Kazania i przemówienia autoryzowane 1956-1981. (Vol. I-LXVII. Archiwum Instytutu Prymasowskiego w Warszawie) Vol. XXXVI, 56-71.
Google Scholar
Autorzy
Ryszard FicekKatolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II Polska Polska
https://orcid.org/0000-0001-5238-6767
Ks. Ryszard Ficek — ksiądz pracujący w diecezji Rockville Center/NY, dr w zakresie teologii moralnej oraz nauk politycznych (stosunki międzynarodowe). Wieloletni wykładowca teologii moralnej, katolickiej nauki społecznej oraz nauk politycznych w Jordan University College/Tanzania. Zainteresowania badawcze: teologia moralna, antropologia kulturowa, stosunki międzynarodowe.
Statystyki
Abstract views: 300PDF downloads: 90
Licencja
Czasopismo jest bezpłatne i udostępniane na zasadach otwartego dostępu (w formacie pdf na stronie internetowej). Od autorów artykułów nie są pobierane żadne opłaty. „Warszawskie Studia Teologiczne” ukazują się na licencji według standardów Creative Commons: CC BY-ND 4.0 (Uznanie autorstwa - Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe) i nie prowadzą skonkretyzowanej polityki dotyczącej danych badawczych. Autorzy zachowują prawa autorskie.