Człowiek – subiektywność – Bóg. Zalążki współczesnej filozofii egzystencjalnej u św. Augustyna

Robert Warchał


Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie (Polska)
https://orcid.org/0000-0002-9573-3818

Abstrakt

The presented article will analyze the anthropological and cognitive aspects of Augustine's doctrine in the context of existential philosophy. Augustine’s doctrine depicts a human being as a well-ordered structure that brings together various distinct strands. Among them, one cannot ignore the subject of bottom-up approach to anthropology, or the author's stance on transcendence. The following article is to discuss the main aspects of experience in human being, which are part of the subject of existential philosophy. Augustine’s conception could be called anthropology of the thinking subject, as all our emotions tend to be conditioned through the prism of what is happening here and now. The similarity of his views with the existential movement lies in the fact that both trends focus on an individual going through a crisis. From a philosophical point of view, Augustine concentrates on the analysis our existence in conjunction with the issues of evanescence. The relevance of his doctrine results from the fact that the author demonstrates the positive aspects of human being, which comes from metaphysical source, that is, from God who is its fullness and model in a completely unconditioned way.


Słowa kluczowe:

św. Augustyn, subiektywność, poznanie, Bóg, transcendencja, egzystencjalizm

Augustinus (1841) = Sancti Aurelii Augustini, Hipponensis Episcopi Opera Omnia. Edidit J. Migne, Seria Patrologia Latina, Paris.
  Google Scholar

Augustyn (1953a). O porządku. W: Augustyn, Dialogi filozoficzne. T. 1. Warszawa: PAX.
  Google Scholar

Augustyn (1953b). O wolnej woli. W: Augustyn, Dialogi filozoficzne. T. 3. Warszawa: PAX.
  Google Scholar

Augustyn (1987), Wyznania. Warszawa: PAX.
  Google Scholar

Augustyn (1990). O dwóch duszach. W: Pisma przeciw manichejczykom. W: Augustyn, Dialogi filozoficzne. Warszawa: Akademia Teologii Katolickiej.
  Google Scholar

Augustyn (1996). O Trójcy Świętej. Kraków: Znak.
  Google Scholar

Augustyn (2002). Państwo Boże. Kęty: Antyk.Biblia Tysiąclecia (2012). Poznań: Wydawnictwo Pallottinum.
  Google Scholar

Blackburn, S. (2004). Oksfordzki słownik filozoficzny. Warszawa: Książka i Wiedza.
  Google Scholar

Didier, J. (1992). Słownik filozofii. Katowice: Wydawnictwo Książnica.
  Google Scholar

Dzidek, T., Hop E. (1998). Mistrzowie teologii: prezentacja, antologia tekstów, dyskusja. Kraków: Wydawnictwo M.
  Google Scholar

Dzidek T., Kamykowski Ł, Napiórkowski O. (red.) (2004). Teologia fundamentalna, Człowiek – filozofia – Bóg. T. 1. Kraków: Wydawnictwo Papieskiej Akademii Teologicznej w Krakowie.
  Google Scholar

Gilson, É. (1930). L'avenir de la métaphysique augustinienne. Revue de Philosophie, 1, 690-714.
  Google Scholar

Heidegger, M. (1994). Bycie i czas. Warszawa: PWN.
  Google Scholar

Heidegger, M. (2002). Fenomenologia życia religijnego. Wprowadzenie w fenomenologię religii. Wczesne wykłady fryburskie 1920–1921. Kraków: Znak.
  Google Scholar

Kierkegaard, S. (1982). Albo-albo. Warszawa: PWN.
  Google Scholar

Kowalczyk, S. (1987). Człowiek i Bóg w nauce Świętego Augustyna. Warszawa: Ośrodek Dokumentacji i Studiów Społecznych.
  Google Scholar

May, R. (1995). O istocie człowieka. Szkice z psychologii egzystencjalnej. Poznań: Rebis.
  Google Scholar

O’Collins, G., Farrugia E. (2002). Leksykon pojęć teologicznych i kościelnych z indeksem angielsko-polskim. Kraków: WAM.
  Google Scholar

Palacz, R. (1987). Klasycy filozofii. Warszawa: Krajowa Agencja Wydawnicza.
  Google Scholar

Sartre, J. P. ( 2007). Byt i nicość. Zarys ontologii fenomenologicznej. Kraków: Zielona Sowa.
  Google Scholar

Sawicki, F. (1978). Filozofia egzystencjalna. Studia z historii filozofii, 1, s. 67-79.
DOI: https://doi.org/10.12775/szhf.2010.004   Google Scholar

Thonnard, F. J. (1954). Caractères platoniciens de l’Ontologie augustinienne. W: Augustinus Magister, Congres International Augustinien. T. I (ss. 317-327). Paris.
  Google Scholar

Vaught, C. G. (2004). Encounters with God In Augustine’s Confessions. New York: State University of New York.
DOI: https://doi.org/10.1353/book4814   Google Scholar

Vaught, C. G. (2005). Access to God in Augustine’s Confessions. New York: State University of New York.
DOI: https://doi.org/10.1353/book4924   Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2022-10-06

Cited By / Share

Warchał, R. (2022). Człowiek – subiektywność – Bóg. Zalążki współczesnej filozofii egzystencjalnej u św. Augustyna. Warszawskie Studia Teologiczne, 35(1), 134–147. https://doi.org/10.30439/WST.2022.1.8

Autorzy

Robert Warchał 

Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie Polska
https://orcid.org/0000-0002-9573-3818

Robert Warchał - dr nauk humanistycznych, absolwent Uniwersytetu Papieskiego Jana Pawła II w Krakowie. Ukończył studia z teologii (studia magisterskie) oraz filozofii (studia doktoranckie).



Statystyki

Abstract views: 665
PDF downloads: 416


Licencja

Czasopismo jest bezpłatne i udostępniane na zasadach otwartego dostępu (w formacie pdf na stronie internetowej). Od autorów artykułów nie są pobierane żadne opłaty. „Warszawskie Studia Teologiczne” ukazują się na licencji według standardów Creative Commons: CC BY-ND 4.0 (Uznanie autorstwa - Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe) i nie prowadzą skonkretyzowanej polityki dotyczącej danych badawczych. Autorzy zachowują prawa autorskie.