Sørena Kierkegaarda koncepcja grzechu i winy
Abstrakt
The aim of this work is to analyze the concept of sin in the works of Søren Kierkegaard. A sensible analyze can't ignore what Kierkegaard wrote about sin primarily in: The Concept of Anxiety, The Sickness Unto Death, Philosophical Fragments and Concluding Unscientific Postscript to Philosophical Fragments. Therefore: the discussion of the concept of sin will begin with a review of the traditional concept of Original Sin. Subsequently, the concept of First Sin will be presented, and then further specified by its juxtaposition with the concept of guilt. The study will be closed with a discussion of the analysis of Johannes Climacus from Concluding Unscientific Postscript to Philosophical Fragments – capturing the categories of guilt and sin in the context of the concept of truth.
Słowa kluczowe:
Søren Kierkegaard, egzystencja, grzech, wina, prawda, wolnośćBibliografia
Augustyn z Hippony (2002). Państwo Boże, tłum. ks. W. Kubicki, Kęty: Wydawnictwo Marek Derewiecki.
Google Scholar
Breviarium fidei – wybór doktrynalnych wypowiedzi Kościoła (1998) Poznań: Wydawnictwo św. Wojciecha.
Google Scholar
Formuła Zgody z 1577 roku. W: Księga wyznaniowa Kościoła luterańskiego (1999). Bielsko-Biała: Wydawnictwo Augustana.
Google Scholar
Ireneusz z Lyonu (1969). Adversus haereses V, red. A. Rousseau, L. Doutreleau, Ch. Mercier. Paris: Cerf.
Google Scholar
Iwaszkiewicz, J., (1966). Od tłumacza, [w:] S. Kierkegaard, Bojaźń i drżenie. Choroba na śmierć, tłum. J. Iwaszkiewicz, Warszawa: PWN.
Google Scholar
Justyn Męczennik (1929). Dialog z Żydem Tryfonem, tłum. ks. A. Lisiecki. Poznań: Fiszer i Majewski Księgarnia Uniwersytecka.
Google Scholar
Kierkegaard, S. (1966). Bojaźń i drżenie. Choroba na śmierć, tłum. J. Iwaszkiewicz, Warszawa: PWN.
Google Scholar
Kierkegaard, S. (1982). Albo-Albo, tłum. J. Iwaszkiewicz, K. Toeplitz. Warszawa: PWN.
Google Scholar
Kierkegaard, S. (1988). Okruchy filozoficzne. Chwila, tłum. K. Toeplitz. Warszawa: PWN.
Google Scholar
Kierkegaard, S. (1996). Pojęcie lęku, tłum. A. Djakowska, Warszawa: Fundacja Aletheia.
Google Scholar
Kierkegaard, S. (2000a). Dzienniki, tłum. A. Szwed, Lublin: Towarzystwo Naukowe KUL.
Google Scholar
Kierkegaard, S. (2000b). Pojęcie lęku, tłum. A. Szwed. Kęty: Wydawnictwo Marek Derewiecki.
Google Scholar
Kierkegaard, S. (2000c). Powtórzenie. Przedmowy, tłum. B. Świderski. Warszawa: WAB.
Google Scholar
Kierkegaard, S. (2011). Nienaukowe zamykające „post scriptum” do „Okruchów filozoficznych”, tłum. K. Toeplitz. Kęty: Wydawnictwo Marek Derewiecki.
Google Scholar
Kierkegaard, S. (2016). Aneks. „Pojedynczy”. Dwie „noty” dotyczące mojej działalności jako pisarza, [w:] Kierkegaard S., Pisma późne, tłum. K. Toeplitz. Kęty: Wydawnictwo Marek Derewiecki.
Google Scholar
Krawerenda-Wajda, K. (2014). Problem komunikacji pośredniej u Sørena Kierkegaarda. Poznanie a samopoznanie, „Tekstualia”, t. 38.
Google Scholar
Ksenofont (1967). Pisma Sokratyczne (Obrona Sokratesa, Wspomnienia o Sokratesie, Uczta), tłum. L. Joachimowicz. Warszawa: PWN.
Google Scholar
Kunka, S. (2009). Do kogo należy grzech pierworodny? Teologia w Polsce, 3 (2), s. 229-243.
DOI: https://doi.org/10.31743/twp.2009.3.2.02
Google Scholar
Kupś, T. (2003). Grzech i wina w koncepcji egzystencji Sørena Kierkegaarda. Filo-Sofija, 1(3), s. 97-116.
Google Scholar
Morawski, M. (2014). Dogmat łaski – 19 wykładów o porządku nadprzyrodzonym, Kraków: Ultra Montes.
Google Scholar
Pismo Święte Nowego i Starego Testamentu (2003) (Biblia Tysiąclecia). Poznań: Pallottinum.
Google Scholar
Platon (1988). Eutyfron, tłum. W. Witwicki, Warszawa: PWN.
Google Scholar
Słowikowski, A. (2010). Egzystencjalne znaczenie lęku – Kierkegaard, Pilich, Balthassar Nowa Krytyka, 24-25, s. 169-192.
Google Scholar
Szestow, L. (1995). Sola fide, tłum. C. Wodziński, Warszawa: PWN.
Google Scholar
Szestow, L. (2013). Kierkegaard i filozofia egzystencjalna, tłum. J. A. Prokopski, Kęty: Wydawnictwo Marek Derewiecki.
Google Scholar
Szwed, A. (2014a). Dlaczego świadomość grzechu jest warunkiem koniecznym egzystencjalnego chrześcijaństwa, [w:] A. Szwed, Szkice o Kierkegaardzie i nie tylko. Kęty: Wydawnictwo Marek Derewiecki.
Google Scholar
Szwed A. (2014b) Filozoficzne konsekwencje grzechu pierworodnego u Hegla i Kierkegaarda, [w:] A. Szwed, Szkice o Kierkegaardzie i nie tylko. Kęty: Wydawnictwo Marek Derewiecki.
Google Scholar
Tomasz z Akwinu (1962). Summa Teologiczna, red. ks. S. Bełch, Londyn: Oficyna Wydawnicza „Veritas”.
Google Scholar
Wilczyński, A. (2014). Grzech pierworodny w nauczaniu Św. Augustyna i Św. Grzegorza Wielkiego. Kieleckie Studia Teologiczne, 13, s. 135-149.
Google Scholar
Autorzy
Paweł GazdaUniwersytet Jagielloński w Krakowie Polska
https://orcid.org/0000-0001-8991-5722
Paweł Gazda — mgr filozofii (Uniwersytet Jagielloński), obecnie przygotowuje pracę doktorską. Interesuje się myślą Sørena Kierkegaarda, filozofią starożytną, filozofią kultury, antropologią filozoficzną i psychologią.
Statystyki
Abstract views: 358PDF downloads: 163
Licencja
Czasopismo jest bezpłatne i udostępniane na zasadach otwartego dostępu (w formacie pdf na stronie internetowej). Od autorów artykułów nie są pobierane żadne opłaty. „Warszawskie Studia Teologiczne” ukazują się na licencji według standardów Creative Commons: CC BY-ND 4.0 (Uznanie autorstwa - Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe) i nie prowadzą skonkretyzowanej polityki dotyczącej danych badawczych. Autorzy zachowują prawa autorskie.