Moralność w okresie wczesnej dorosłości – koncepcja inteligencji moralnej
Sebastian Śmiałek
Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II (Polska)
https://orcid.org/0009-0002-1623-7726
Abstrakt
Morality is an issue that, both on the theoretical side and on the practical side, functions in many areas of human activity. Adequately defining morality allows us to understand what it is and how it affects the decisions or moral choices made by individuals. The concept functions mainly on the level of ethics and moral theology, but it is also dealt with in psychology. A psychological attempt to understand morality makes it possible to relate it to the way an individual functions, based on various concepts. One of these is the conception of moral intelligence. The acquisition of moral skills and the development of moral intelligence are carried out at various stages of a person's life. This article presents the characteristics of morality in early adulthood. A theoretical analysis of the processes that occur in the moral sphere during early adulthood allows us to see how they can affect the individual and social functioning of young adults.
Słowa kluczowe:
moralność, inteligencja moralna, wczesna dorosłośćBibliografia
Bee, H. (2004). Psychologia rozwoju człowieka. Gdańsk: Wydawnictwo Zysk i S-ka.
Google Scholar
Biesaga, T. (1998). Spór o normę moralności. Kraków: Wydawnictwo Naukowe Papieskiej Akademii Teologicznej.
Google Scholar
Blasi, A. (1999). Emotion and moral motivation. Journal for the Theory of Social Behaviour, 29 (1), 1-19.
DOI: https://doi.org/10.1111/1468-5914.00088
Google Scholar
Borba, M. (2002). Building Moral Intelligence: The Seven Essential Virtues that Teach Kids to Do the Right Thing. San Francisco: Jossey-Bass Publishers.
Google Scholar
Brzezińska, A. I. (red.), (2005). Psychologiczne portrety człowieka. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Google Scholar
Erikson, E. (1968). Identity, youth, and crisis. New York: Norton.
Google Scholar
Dziewiecki, M. (2006). Inteligencja moralna. Studia nad Rodziną, 1-2 (18-19), 189-194.
Google Scholar
Gardner, H. (2002). Inteligencje wielorakie. Teoria w praktyce. Przeł. A. Jankowski. Poznań: Media Rodzina.
Google Scholar
Gurba, E. (2000). Wczesna dorosłość. W: B. Harwas-Napierała i J. Trempała (red.), Psychologia rozwoju człowieka. Charakterystyka okresów życia człowieka. T. 2. (s. 202-233). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Google Scholar
Jan Paweł II. Encyklika Veritatis Splendor (1993, 6 sierpnia). W: (2011). Encykliki Ojca Świętego bł. Jana Pawła II (s. 455-541). Kraków: Wydawnictwo AA.
Google Scholar
Kisiel, P. (2006). „Normy moralne” Marii Ossowskiej a zasady życia naukowego. Principia, 45-46, 187-198.
Google Scholar
Kornas-Biela, D. (2020). Kształtowanie inteligencji moralnej dzieci jako zadanie wychowawcze rodziców. W: L. Bakiera (red.), Rodzicielstwo. Ujęcie interdyscyplinarne (s. 99-117). Poznań: Wydawnictwo Uniwersytetu Adama Mickiewicza.
Google Scholar
Levinson, D. J. (1990). A theory of life structure development in adulthood. W: C. N. Alexander i E. J. Langer (red.), Higher stages of human development: Perspectives on adult growth (s. 35–53). Oxford University Press.
Google Scholar
Liberska, H. i Malina, A. (2011). Wybrane osobowościowe determinanty wartościowania zadań związanych z małżeństwem i rodziną we wczesnej dorosłości. W: H. Liberska i A. Malina (red.), Wybrane problemy współczesnych małżeństw i rodzin (s. 97-119). Bydgoszcz: Repozytorium Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego.
Google Scholar
Matuszewska, M. (1997). Zmiany rozwojowe wczesnej dorosłości. Forum Psychologiczne, 2 (1), 31-44.
Google Scholar
Napiórkowski, A. (2016). Teologie XX i XXI wieku. Kraków: Wydawnictwo WAM.
Google Scholar
Ossowska, M. (1994). Podstawy nauki o moralności. Wrocław, Warszawa, Kraków: Zakład Narodowy imienia Ossolińskich.
Google Scholar
Ossowska, M. (2000). Normy moralne. Próba systematyzacji. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Google Scholar
Pawlica, J. (1992). Moralność i etyka – czyli ustalenie pojęć. W: J. Pawlica (red.), Etyka (s. 6-19). Kraków: Uniwersytet Jagielloński.
Google Scholar
Rahimi, G. R. (2011). The implication of moral intelligence and effectiveness in organization. Are they interrelated?. International Journal of Marketing and Technology, 1(4), 62- 76.
Google Scholar
Sobór Watykański II, Deklaracja o wolności religijnej (1965, 7 grudnia). W: M. Przybył (red.), (2002). Sobór Watykański II: Konstytucje, dekrety, deklaracje: tekst polski. (s. 410-421). Poznań: Wydawnictwo Pallottinum.
Google Scholar
Spławska, J. (2008). Poziom rozwoju rozumowania moralnego w świetle badań metodą Lawrence’a Kohlberga. Przegląd Pedagogiczny, (2), 107-120.
Google Scholar
Strus, W. (2012). Dojrzałość emocjonalna a funkcjonowanie moralne – dysertacje. Warszawa: Wydawnictwo Liberi Libri.
Google Scholar
Trempała, J. i Czyżowska, D. (2003). Rozwój moralny. W: B. Harwas-Napierała i J. Trempała (red.), Psychologia rozwoju człowieka. T. 3 (s. 106-130). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Google Scholar
Trempała, J. (red.), (2011). Psychologia rozwoju człowieka. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Google Scholar
Watt, M. C., Frausin, S., Dixon, J., i Nimmo, S. (2000). Moral Intelligence in a Sample of Incarcerated Females. Criminal Justice and Behavior, 27 (3), 330-355.
DOI: https://doi.org/10.1177/0093854800027003004
Google Scholar
Wicher, W. (1969). Podstawy teologii moralnej. Poznań: Wydawnictwo św. Wojciecha.
Google Scholar
Wichrowicz, C. (2002). Zarys teologii moralnej w ujęciu tomistycznym, Kraków: Wydawnictwo „M”.
Google Scholar
Zakrzewski, J. (1984). O moralnej regulacji zachowania. Psychologia Wychowawcza, 27 (1), 1-16.
Google Scholar
Żylicz, P. O. (1996). Samoaktualizacja a integracja moralna. Warszawa: Fundacja ATK.
Google Scholar
Autorzy
Sebastian ŚmiałekKatolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II Polska
https://orcid.org/0009-0002-1623-7726
Sebastian Śmiałek – ksiądz diecezji tarnowskiej, ukończył studia teologiczne w UPJPII w Krakowie, sekcja w Tarnowie, student psychologii i teologii – duszpasterstwo rodzin w Katolickim Uniwersytecie Lubelskim Jana Pawła II (Al. Racławickie 14, 20-950 Lublin, Polska).
Statystyki
Abstract views: 384PDF downloads: 331
Licencja
Prawa autorskie (c) 2023 Warszawskie Studia Teologiczne
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Czasopismo jest bezpłatne i udostępniane na zasadach otwartego dostępu (w formacie pdf na stronie internetowej). Od autorów artykułów nie są pobierane żadne opłaty. „Warszawskie Studia Teologiczne” ukazują się na licencji według standardów Creative Commons: CC BY-ND 4.0 (Uznanie autorstwa - Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe) i nie prowadzą skonkretyzowanej polityki dotyczącej danych badawczych. Autorzy zachowują prawa autorskie.