Polskie doświadczenia ilustracją teologii narodu
Paweł Warchoł
Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego, Wydział Teologiczny, Instytut "Kolbianum" (Polska)
Abstrakt
The theology of the nation is a section of theology, that describes its histo-ry in the light of Christian faith. Its essence consists in appealing both to God and to the activity of the nation in the world as Christian witness. Theology of a na-tion grows out of the event of baptism, which influences the morality of society, politics, social issues, culture and economy. Baptism is the foundation of national identity and encourages the construction of a world in which Christian values are taken into account. Theology of the Polish nation was developed the mainly during the time of the „partitions”, when Poland ceased to exist as an independent state. In spite of this circumstance, the nation survived, thanks to its faith in God and its wil-lingness to cooperate effectively with him in order to regain his independence. The Mother of Jesus, who was named Queen of Poland, who taught Poles the love of the homeland and reconciliation of her children, was an aid to the oppressed nation.During the partitions, a valuable role in regaining the independence by Poland was played by the artists, who were interpreting the history of Poland in the light of the Bible and its message. In this way, they created a spark of hope, so that the overwhelming darkness that fell on the nation do not obscure the pursuit of freedom. In the 20th century, when the nation experienced occupation – first, German, and then Soviet – the Poles were given great spiritual leaders: Cardinal Stefan Wyszyński and John Paul II are an example of wisdom and courage in le-ading the nation towards independence.The experience of Poland confirms that in the nation the most important is the spirit that gives its inhabitants strength and power. When the nation calls on God, he will endure the most painful torments. The strength of the spirit guaran-tees the spiritual development of the community, stimulates action and releases hope for a better future. In modern times, the Polish nation finds it in the message of God's mercy.
Słowa kluczowe:
teologia, naród, prawa, niepodległość, chrześcijaństwo, tożsamość, Kościół, krzyż, Maryja, miłosierdzieBibliografia
Bartnik, Cz. S. (1982). Chrześcijańska nauka o narodzie według Prymasa Stefana Wyszyńskiego. Lublin: Standruk.
Google Scholar
Bartnik, Cz. S. (1999). Teologia narodu. Częstochowa: Niedziela.
Google Scholar
Benedykt XVI. (2008a). Konferencja prasowa w samolocie. Konferencja w drodze do Australii. L’Osservatore Romano (9), s. 8.
Google Scholar
Benedykt XVI. (2008b). „Dialog Kościoła z państwem jest wciąż otwarty”. Ceremonia powitalna w Pałacu Elizejskim 12 IX 2008 r. L’Osservatore Romano (10–11), s. 11.
Google Scholar
Cieślak, S. (2010). Wiara pozytywistów. Orzeszkowa, Konopnicka, Prus, Sienkiewicz. Łódź: Tygiel Kultury.
Google Scholar
Franciszek. (2016). Homilia wygłoszona podczas Mszy świętej na Jasnej Górze 28 VII 2016 r. Nasz Dziennik 28 VII 2016 r., s. 7.
Google Scholar
Gąsior, A., Królikowski, J. (red.). (2016). Pisma duchowe i mistyczne Księdza Piotra Semenenki. Kraków; Uniwersytet Jana Pawła II w Krakowie.
Google Scholar
Guzdek, J. (1999). Ksiądz Hieronim Kajsiewicz (1812–1873) – apostoł ewangelicznej wolności w słowie i czynie. Zeszyty Historyczno-Teologiczne, 4–5.
Google Scholar
Jan Paweł II. (1980). „W imię przyszłości kultury”. Przemówienie podczas wizyty w siedzibie Organizacji Narodów Zjednoczonych do spraw Oświaty, Nauki i Kultury (UNESCO), Paryż 2 VI 1980 r. L’Osservatore Romano (6), s. 731–732.
Google Scholar
Jan Paweł II. (1981). „Jezus – Słowo Wcielone głosi autentyczny sens życia”. Przemówienie do wiernych w Todi, 22 XI 1981 r. W: Nauczanie Papieskie. T. IV/2 (s. 324–326). Poznań: Pallottinum.
Google Scholar
Jan Paweł II. (1995a). „Od praw człowieka do praw narodów”. Przemówienie do Zgromadzenia Ogólnego ONZ, New York, 5 X 1995 r. L’Osservatore Romano (11–12), s. 4–9.
Google Scholar
Jan Paweł II. (1995b). „W imię chrześcijańskiej nadziei”. Przemówienie na audiencji generalnej, 11 X 1995 r. L’Osservatore Romano (11–12), s. 13.
Google Scholar
Jan Paweł II. (2002). „Akt europejski”, 9 XI 1982, Santiago de Compostela. W: L. Sosnowski, G. Turowski (red.), Europa zjednoczona w Chrystusie. Antologia (s. 33–34). Kraków: Biały Kruk.
Google Scholar
Jan Paweł II. (2005a). Encyklika Ut unum sint. W: tenże, Dzieła zebrane. Encykliki. T. I (s. 617– 671). Kraków: Wydawnictwo M.
Google Scholar
Jan Paweł II. (2005b), Pamięć i tożsamość, Kraków: Znak.
Google Scholar
Jan Paweł II. (2008a). „Jasnogórska ewangelizacja wolności”. Homilia podczas Mszy św. Częstochowa, 19 VI 1983 r. W: tenże, Dzieła zebrane. Homilie i przemówienia z pielgrzymek – Europa. Cz. 1. Polska. T. IX. Kraków: Wydawnictwo M.
Google Scholar
Jan Paweł II. (2008b). Przemówienie pożegnalne na lotnisku w Krakowie-Balicach, 19 VIII 2002 r. W: tenże, Dzieła zebrane. Homilie i przemówienia z pielgrzymek – Europa. Cz. 1. Polska. T. IX. Kraków; Wydawnictwo M.
Google Scholar
Jan Paweł II. (2008c). Homilia w czasie Mszy świętej odprawianej na Błoniach, 9 VI 1979 r. W: tenże, Dzieła zebrane. Homilie i przemówienia z pielgrzymek – Europa. Cz. 1. Polska. T. IX. Kraków: Wydawnictwo M.
Google Scholar
Jan Paweł II. (2008d). Homilia w czasie Mszy świętej w Warszawie. W: tenże, Dzieła zebrane. Homilie i przemówienia z pielgrzymek – Europa. Cz. 1. Polska. T. IX. Kraków: Wydawnictwo M.
Google Scholar
Kajsiewicz, H. (1870). Pisma. T. 2. Berlin.Kajsiewicz, H. (2008). O duchu rewolucyjnym. Wybór Pism. Kraków: Ośrodek Myśli Politycznej.
Google Scholar
Koneczny, F. (1985). Święci w dziejach narodu polskiego. Kraków: Michaelinum.
Google Scholar
Korczak, L. (2013). Paweł Włodkowic. W: A. Nowak, K. Ożóg, L. Sosnowski (red.), Wielka Księga Patriotów polskich (s. 88–89). Kraków: Biały Kruk.
Google Scholar
Macheta, K. (1986) „Misterium paschalne Polski” według założycieli zmartwychwstańców. W: Cz. S. Bartnik (red.), Polska teologia narodu (s. 93–140). Lublin: Niedziela.
Google Scholar
Müller, G. (2013). Homilia w czasie Święta Dziękczynienia. Warszawa, 2 VI 2013 r. Katolicka Agencja Informacyjna.
Google Scholar
Teodorowicz, J. (2016). Ojciec Semenenko jako mistyk. W: A. Gąsior, J. Królikowski (red.), Pisma duchowe i mistyczne Księdza Piotra Semenenki (s. 279–285). Kraków: Uniwersytet Jana Pawła II w Krakowie.
Google Scholar
Warchoł, P. (2010). Dotknięcia Ducha Świętego. Pneumatologia w doświadczeniu chrześcijańskim. Niepokalanów: Wydawnictwo Ojców Franciszkanów.
Google Scholar
Warchoł, P. (2011). Miłosierny Bóg i miłosierny człowiek. Teologiczna interpretacja miłosierdzia w nauczaniu Jana Pawła II. Niepokalanów: Wydawnictwo Ojców Franciszkanów.
Google Scholar
Weigel, G. (2003). Świadek nadziei. Biografia papieża Jana Pawła II. Kraków: Znak.
Google Scholar
Weigel, G. (2012). Kres i początek. Papież Jan Paweł II – zwycięstwo wolności, ostatnie lata, dziedzictwo. Kraków: Znak.
Google Scholar
Wyszyński, S. (1974). Ojciec Kazimierz Wyszyński (1700-1755). W: B. Bejze (red.), Ludzie Boży. T. I. Chrześcijanie (s. 52–53). Warszawa: Akademia Teologii Katolickiej.
Google Scholar
Autorzy
Paweł WarchołUniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego, Wydział Teologiczny, Instytut "Kolbianum" Polska
O. dr hab. Paweł WARCHOŁ – kapłan w Zakonie Braci Mniejszych Konwentualnych. Wykłada teologię na Papieskim Wydziale Teologicznym w Warszawie, mariologię w Centrum Studium Mariologicznych „Kolbianum” w Niepokalanowie oraz teologię dogmatyczną i teologię duchowości w Wyższym Seminarium Duchownym Ojców Franciszkanów w Łodzi Łagiewnikach. Autor wielu rozpraw i artykułów. Prowadzi rekolekcje parafialne i zakonne. Autor m.in. książki: Krew i woda – dar miłości miłosiernej. Studium historyczno-teologiczne przebitego boku Chrystusa w literaturze teologicznej i duchowej.
Statystyki
Abstract views: 153PDF downloads: 57
Licencja
Czasopismo jest bezpłatne i udostępniane na zasadach otwartego dostępu (w formacie pdf na stronie internetowej). Od autorów artykułów nie są pobierane żadne opłaty. „Warszawskie Studia Teologiczne” ukazują się na licencji według standardów Creative Commons: CC BY-ND 4.0 (Uznanie autorstwa - Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe) i nie prowadzą skonkretyzowanej polityki dotyczącej danych badawczych. Autorzy zachowują prawa autorskie.