Chrześcijański argument „z sensu życia i świata” wobec buddyjskiego poglądu na rzeczywistość
Andrzej Persidok
Akademia Katolicka w Warszawie, Polska (Polska)
https://orcid.org/0000-0002-0730-2189
Abstrakt
The starting point of the article is the „argument from meaning” used in fundamental theology. The authors referring to it argue that only religion can give meaning to human life and the world. A man who does not want to run away from ultimate questions is faced with an alternative: faith in God or nihilism. Among religions, however, there is one that rejects belief in God and in any transcendence, and yet claims to be a source of meaning in life for its adepts. This religion is Buddhism. In this study, an attempt was made to confront the theological argumentation "from the meaning of life and the world" with the Buddhist worldview. The aim of such a confrontation is to locate potential weak points of this type of argumentation, which can help refine it so that it is also convincing for people outside Western culture.
Słowa kluczowe:
buddyzm, sens, teologia fundamentalna, nihilizmBibliografia
XIV Dalaj Lama Tenzin Gjatso (2007). Sens życia z buddyjskiej perspektywy. Kraków: A.
Google Scholar
Berger, P. L. (2007). Pytania o wiarę. Sceptyczna zachęta do chrześcijaństwa. Warszawa: PAX.
Google Scholar
Bloom, P. (2022). Złoty środek. O przyjemnościach cierpienia i poszukiwaniu sensu, Kraków: CCP.
Google Scholar
Bürkle, H. (2012). Człowiek w poszukiwaniu Bogu. Problem różnych religii. Poznań: Pallottinum.
Google Scholar
Crane, T. (2019). Sens wiary. Religia z punktu widzenia ateisty. Warszawa: PIW.
Google Scholar
Fic, L. (2009). Kościół katolicki a buddyzm. Propedeutyka dialogu. Włocławek: WWD.
Google Scholar
Guardini, R. (2018). Bóg. Nasz Pan Jezus Chrystus: Osoba i życie. Warszawa: Fronda.
Google Scholar
Jakubczak, K. (2007). Pozorne i rzeczywiste podstawy wspólnoty chrześcijańsko-buddyjskiej. W: K. J. Pawłowski (red.), Benares a Jerozolima. Przemyśleć chrześcijaństwo w kategoriach hinduizmu i buddyzmu (s. 205–238). Kraków: Tyniec.
Google Scholar
Jakubczak, K. (2019). Poza bytem i niebytem. Filozofia buddyjska wobec zarzutu nihilizmu. Kraków: Księgarnia Akademicka.
DOI: https://doi.org/10.12797/9788381381888
Google Scholar
Kania, I. (2007a). Dharma a krzyż. Z dziejów teologicznego dialogu chrześcijańsko buddyjskiego. W: K. J. Pawłowski (red.), Benares a Jerozolima. Przemyśleć chrześcijaństwo w kategoriach hinduizmu i buddyzmu (s. 239–272). Kraków: Tyniec.
Google Scholar
Kania, I. (2007b). Muttavali. Wypisy z ksiąg starobuddyjskich. Warszawa: Aletheia.
Google Scholar
Lubac de, H. (1995). Aspekty buddyzmu. Kraków: Znak.
Google Scholar
Lubac de, H. (2021). Surnaturel. Paris: Cerf.
Google Scholar
Radhakrishnan, S. (1958). Filozofia indyjska, t. 1. Warszawa: PAX.
Google Scholar
Rusecki, M. (2012). Sens chrześcijaństwa a pluralizm religijny. Zarys problematyki. W: D. Bryl (red.), Między sensem a bezsensem ludzkiej egzystencji (s. 189–216), Poznań: UAM.
Google Scholar
Seweryniak, H. (2010). Teologia fundamentalna, t. 1. Warszawa: Więź.
Google Scholar
Autorzy
Andrzej PersidokAkademia Katolicka w Warszawie, Polska Polska
https://orcid.org/0000-0002-0730-2189
Andrzej Persidok - ksiądz Archidiecezji Warszawskiej, doktor teologii (doktorat na temat sporów o relację natury i łaski w XX-wiecznej teologii katolickiej, obroniony w roku 2016 na Uniwersytecie Nawarry w Pampelunie). Wykładowca Wyższego Metropolitalnego Seminarium Duchownego w Warszawie, adiunkt na Wydziale Teologicznym Akademii Katolickiej w Warszawie (ul. Dewajtis 3, 01-815 Warszawa).
Statystyki
Abstract views: 151PDF downloads: 99
Licencja
Prawa autorskie (c) 2024 Andrzej Persidok
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Czasopismo jest bezpłatne i udostępniane na zasadach otwartego dostępu (w formacie pdf na stronie internetowej). Od autorów artykułów nie są pobierane żadne opłaty. „Warszawskie Studia Teologiczne” ukazują się na licencji według standardów Creative Commons: CC BY-ND 4.0 (Uznanie autorstwa - Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe) i nie prowadzą skonkretyzowanej polityki dotyczącej danych badawczych. Autorzy zachowują prawa autorskie.