Rola rodziny, szkoły i Kościoła w wychowaniu młodzieży na podstawie badań Instytutu Pedagogiki Zintegrowanej

Michał Polny


Papieski Wydział Teologiczny w Warszawie, Collegium Joanneum (Polska)

Abstrakt

Many institutions deal with the problem of bringing up children and young people. One of them is the Catholic Church. The 21st century is a time when some scientists claim that the parental education authority has disappeared, teachers have become only communicators of knowledge in lessons and the Church is a relic of a bygone with no right to take care of the younger generation. Facing such postulates, pedagogues and psychologists associated in the Institute of Integrated Prophylaxis decided to carry out statistical research. The purpose of this surveys was, to indicate the impact of particular educational environments on young people.The authors of the study showed that the child, even if it does not show, very o@en needs the parents authority. This situation positively affects the child's development and protects children and adolescents from harmful situations. Young people expect to be heard and understood. The dialogue is easiest way to prevent the emergence of risky and anti-social behavior in children’s life. Similar tasks, especially in relation to children from broken families, have teachers. More than half of young people point from one to several teachers who were important to them in matters of life. It has also been proved that religious education and the activity of various religious groups, headed by the Catholic Church, constitute an important help in the process of education. Those people for whom faith is important, who live according to religion, are much less susceptible to the emergence of different educational problems in their lives.In conclusion, it should be noted that the research took into account the activity of these three environments without taking into account the cooperation of these institutions. Cooperation could reduce the appearance of various problems to zero.


Słowa kluczowe:

wychowanie, wychowanie chrześcijańskie, środowiska wychowawcze, autorytet rodzicielski, wychowanie w szkole i parafii

Bagrowicz, J. (2000). Edukacja religijna współczesnej młodzieży. Źródła i cele. Toruń: Wydawnictwo UMK.
  Google Scholar

Czekalski, R. (2006). Katecheza komunikacją wiary. Studium z katechetyki fundamentalnej. Płock: Płocki Instytut Wydawniczy.
  Google Scholar

Dyrektorium Ogólne o Katechizacji.
  Google Scholar

Dziekoński, S. (2000). Wychowanie w nauczaniu Kościoła: od XIX w. do Soboru Watykańskiego II. Warszawa: Wydawnictwo UKSW.
  Google Scholar

Dziekoński, S. (2004). Rozwój wychowawczej myśli Kościoła na przestrzeni ostatnich wieków. Warszawa: Wydawnictwo UKSW.
  Google Scholar

Dziekoński, S. (2006). Formacja chrześcijańska dziecka w rodzinie w nauczaniu Kościoła. Warszawa: Wydawnictwo UKSW.
  Google Scholar

Gevaert, J., Misiaszek, K. (2007). Słownik Katechetyczny. Warszawa: Wydawnictwo Salezjańskie.
  Google Scholar

Grzelak, Sz., Sala, M., Czarnik, Sz., Paź, B., Balcerzak, A., Gwóźdź, J. (2015). Vademecum skutecznej profilaktyki problemów młodzież. Przewodnik dla samorządów i praktyków oparty na wynikach badań naukowych. Warszawa: Ośrodek Rozwoju Edukacji.
  Google Scholar

Jan Paweł II. (1980). Adhortacja apostolska „Catechesi tradendae”. O katechizacji w naszych czasach. Watykan.
  Google Scholar

Jan Paweł II. (1981). Adhortacja apostolska „Familiaris consortio”. O zadaniach rodziny chrześcijańskiej w świecie współczesnym. Watykan.
  Google Scholar

Jan Paweł II. (1988). Adhortacja apostolska „Christifideles laici”. O powołaniu i misji świeckich w Kościele i w świecie dwadzieścia lat po Soborze Watykańskim II. Watykan.
  Google Scholar

Jan XXIII. (1959). Encyklika „Princeps Pastorum”. O potrzebie rodzimego duchowieństwa na misjach i zaangażowaniu świeckich. Watykan.
  Google Scholar

Katechizm Kościoła Katolickiego. (1994). Poznań: Pallottinum (KKK).
  Google Scholar

Kula, E., Pękowska, M., (2012). Historia wychowania. Przewodnik programowy dla studentów Wydziału Pedagogicznego i Artystycznego Uniwersytetu Jana Kochanowskiego w Kielcach. Kielce: UJK.
  Google Scholar

Leon XIII. (1884). Encyklika „Nobilissima Gallorum Gens”. O kwestiach religijnych we Francji. Watykan.
  Google Scholar

Matulka, M. (2007). Samowychowanie w życiu chrześcijańskim. W: A. Rynio (red), Wychowanie chrześcijańskie. Między tradycją a współczesnością (s. 149–189). Lublin: Wydawnictwo KUL.
  Google Scholar

Pius X. (1905). List do biskupów w zaborze rosyjskim „Poloniae populum”. Watykan.
  Google Scholar

Pius XI. (1929). Encyklika „Diviuns illis magistrii”. O chrześcijańskim wychowaniu młodzieży. Watykan.
  Google Scholar

Pius XI. (1930). Encyklika „Casti connubi”. O małżeństwie chrześcijańskim na tle obecnych stosunków, potrzeb, błędów i wykroczeń w rodzinie i społeczeństwie. Watykan.
  Google Scholar

Potocki, A. (2006). Parafia – podmiotem i miejscem katechezy. Legnickie Studia Teologiczno-Historyczne, 2 (9), 86–102.
  Google Scholar

Sobór Watykański II. (1964). Konstytucja dogmatyczna o Kościele „Lumen gentium”. Watykan.
  Google Scholar

Sobór Watykański II. (1965). Deklaracja o wychowaniu chrześcijańskim „Gravissimum educationis”. Watykan.
  Google Scholar

Węgrzecki, J., Burgoński, P., Gierycz, M., Sowiński, S., Kacprzak, M., Stępkowska, K. (2013). Obecność Kościoła katolickiego w sferze publicznej demokratycznego państwa prawa. Przykład współczesnej Polski. Warszawa: Instytut Politologii Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie – Fundacja Konrada Adenauera w Polsce.
  Google Scholar

Zarzecki, L. (2012). Teoretyczne podstawy wychowania. Jelenia Góra: Wydawnictwo Karkonoskiej Państwowej Szkoły Wyższej w Jeleniej Górze.
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2018-06-08

Cited By / Share

Polny, M. (2018). Rola rodziny, szkoły i Kościoła w wychowaniu młodzieży na podstawie badań Instytutu Pedagogiki Zintegrowanej. Warszawskie Studia Teologiczne, 31(2), 146–164. https://doi.org/10.30439/WST.2018.2.11

Autorzy

Michał Polny 

Papieski Wydział Teologiczny w Warszawie, Collegium Joanneum Polska

Ks. dr Michał POLNY – kapłan Archidiecezji Warszawskiej; w 2010 r. uzyskał tytuł magistra teologii na Papieskim Wydziale Teologicznym w Warszawie. W tym samym roku przyjął sakrament święceń w stopniu prezbitera i rozpoczął pracę duszpasterską. W 2012 r. podjął studia doktoranckie z katechetyki na Wydziale Teologicznym Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego. W czasie studiów pracował w zespole redakcyjnym podręczników do szkolnej lekcji religii dla klas IV-VI oraz prowadził ćwiczenia z katechetyki w WMSD. W 2017 r. obronił pracę doktorską i rozpoczął pracę na PWTW.



Statystyki

Abstract views: 175
PDF downloads: 49


Licencja

Czasopismo jest bezpłatne i udostępniane na zasadach otwartego dostępu (w formacie pdf na stronie internetowej). Od autorów artykułów nie są pobierane żadne opłaty. „Warszawskie Studia Teologiczne” ukazują się na licencji według standardów Creative Commons: CC BY-ND 4.0 (Uznanie autorstwa - Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe) i nie prowadzą skonkretyzowanej polityki dotyczącej danych badawczych. Autorzy zachowują prawa autorskie.