Sørena Kierkegaarda pojęcie lęku
Paweł Eugeniusz Gazda
Uniwersytet Jagielloński w Krakowie (Polska)
https://orcid.org/0000-0001-8991-5722
Abstrakt
In Either/Or Søren Kierkegaard introduced the concept of absolute choice, and them in Fear and Trembling he wrote a lot about the leap of faith, nevertheless neither Judge Wilhelm nor Johannes de Silentio gave the motive that could have brought a particular man to make the choice of his own self in order to have an authentic life. For this reason – as Vigilius Haufniensis – Kierkegaard wrote The Concept of Anxiety to answer the following questions: what prompts a man to choose himself? is it something that impels him “from the outside”? or maybe – some "internal" persecutory power? and what testifies to the man the possibility of making such a choice? Therefore, the purpose of this work is to analyze the Kierkegaard's concept of anxiety (in the context of his interpretation of the Fall of First Man) as the main condition and the explanation of the absolute choice.
Słowa kluczowe:
Kierkegaard, egzystencja, lęk, grzech, wolność, pierwszy AdamBibliografia
Adamczyk D. (2010). Postać węża w opowiadaniu z Rdz 3, Studia Koszalińsko-Kołobrzeskie, (5), 5–34
Google Scholar
Adjukiewicz K. (2003). Zagadnienia i kierunki filozofii. Teoria poznania. Metafizyka, Kęty: Wydawnictwo Marek Derewiecki.
Google Scholar
Augustyn z Hippony. (2002). Państwo Boże, tłum. ks. W. Kubicki, Kęty: Wydawnictwo Marek Derewiecki.
Google Scholar
Boroń D. (2011). Zagadka przemiany – transformacja jaźni w dziele Sørena Kierkegaarda, Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej.
Google Scholar
Breviarium fidei – wybór doktrynalnych wypowiedzi Kościoła. (1988). Poznań: Księgarnia Św. Wojciecha.
Google Scholar
Eliade M. (1998). Mit wiecznego powrotu, tłum. K. Kocjan, Warszawa: Wydawnictwo KR.
Google Scholar
Formuła Zgody z 1577 roku (Księga Wyznaniowa Kościoła Luterańskiego). (2003). Bielsko-Biała: Wydawnictwo Augustana.
Google Scholar
Gruca G., Mróz P. (2012). Kierkegaard a Szestowska koncepcja zagrożeń autentycznej egzystencji, Państwo i Społeczeństwo, (12), 141–158.
Google Scholar
Hegel G. W. F. (1963). Fenomenologia ducha, tłum. A. Landman, Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
Google Scholar
Hegel G. W. F. (1968). Nauka logiki, tłum. A. Landman, Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
Google Scholar
Hegel G. W. F. (2003). Wykłady o filozofii dziejów, tłum. A. Zieleńczyk, Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
Google Scholar
Hegel G. W. F. (1969). Zasady filozofii prawa, tłum. A. Landman, Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
Google Scholar
Hylewski M. (2016). W stronę Hegla, czyli utopia rozumu historycznego, Filo-Sofija, (33), 117–146.
Google Scholar
Iwaszkiewicz J. (1966). Od tłumacza, [w:] Kierkegaard S. Bojaźń i drżenie. Choroba na śmierć, tłum. J. Iwaszkiewicz, Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
Google Scholar
Jakubowski M. N. (2001). Historia a filozofia historii w koncepcji Hegla, Filo-Sofija, (1), 169–177.
Google Scholar
Kierkegaard S. (1982). Albo-Albo, tłum. J. Iwaszkiewicz, K. Toeplitz, Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
Google Scholar
Kierkegaard S. (1966). Bojaźń i drżenie. Choroba na śmierć, tłum. J. Iwaszkiewicz, Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe
Google Scholar
Kierkegaard S. (2011). Nienaukowe zamykające „post scriptum” do „Okruchów filozoficznych”, tłum. K. Toeplitz, Kęty: Wydawnictwo Marek Derewiecki.
Google Scholar
Kierkegaard S. (1988). Okruchy filozoficzne. Chwila, tłum. K. Toeplitz, Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
Google Scholar
Kierkegaard S. (1996). Pojęcie lęku, tłum. A. Djakowska, Warszawa: Wydawnictwo Aletheia.
Google Scholar
Kierkegaard S. (2000). Pojęcie lęku, tłum. A. Szwed, Kęty: Wydawnictwo Marek Derewiecki.
Google Scholar
Kierkegaard S. (2000). Powtórzenie. Przedmowy, tłum. B. Świderski, Warszawa: WAB.
Google Scholar
Krawerenda-Wajda K. (2017). Prawda jako subiektywność czy subiektywność prawdy? Problem poznania w filozofii Duńczyka, Logos i Ethos, (44), 159–182.
DOI: https://doi.org/10.15633/lie.2126
Google Scholar
Krawerenda-Wajda K. (2014). Problem komunikacji pośredniej u Sørena Kierkegaarda. Poznanie a samopoznanie, Tekstualia, (38), 129–140.
Google Scholar
Kunisz K. (2013). Depresja jako „choroba na śmierć”, Logos i Ethos, (35), 55–79
DOI: https://doi.org/10.15633/lie.64
Google Scholar
Kunka S. (2009). Do kogo należy grzech pierworodny?, Teologia w Polsce, (3), 229–243.
DOI: https://doi.org/10.31743/twp.2009.3.2.02
Google Scholar
Kupś T. (2003). Grzech i wina w koncepcji egzystencji Sørena Kierkegaarda, Filo-Sofija, (3).
Google Scholar
Morawski A. (2014). Dogmat łaski – 19 wykładów o porządku nadprzyrodzonym, Kraków: Wydawnictwo Armoryka.
Google Scholar
Mróz P. (2013). Søren Kierkegaard i sztuka niemożliwa, Kraków: Wydawnictwo Libron.
Google Scholar
Pismo Święte Nowego i Starego Testamentu (Biblia Tysiąclecia). (2003). Poznań: Wydawnictwo Pallottinum.
Google Scholar
Pismo Święte Nowego i Starego Testamentu (przekład W. O. Jakub Wujka S. J.). (1962). Kraków: Wydawnictwo: Apostolstwa Modlitwy.
Google Scholar
Prokopski J. A. (2013). Kierkegaardowska krytyka Hegla. Wiara kontra system, [w:] Aktualność Sørena Kierkegaarda, Sopot–Gdańsk: Pomorskie Towarzystwo Filozoficzno-Teologiczne.
Google Scholar
Sawicki F. (2010). Filozofia egzystencjalna, Studia z historii filozofii, (1), 67–79.
DOI: https://doi.org/10.12775/szhf.2010.004
Google Scholar
Słowikowski A. (2010). Egzystencjalne znaczenie lęku – Kierkegaard, Pilich, Balthassar, Nowa Krytyka, (24/25), 101–115.
Google Scholar
Szary S. (2013). Szlakami Sørena Kierkegaarda, Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek
Google Scholar
Szatan M. (2012). Strach a lęk w ujęciu nauk humanistycznych, Studia Gdańskie, (31), 325–342.
Google Scholar
Szwed A. (2014). Czy Søren Kierkegaard był irracjonalistą? Filozofia egzystencji i metasystem, [w:] Szwed A., Szkice o Kierkegaardzie i nie tylko, Kęty: Wydawnictwo Marek Derewiecki.
Google Scholar
Szwed A. (2014). Dlaczego świadomość grzechu jest warunkiem koniecznym egzystencjalnego chrześcijaństwa, [w:] Szwed A., Szkice o Kierkegaardzie i nie tylko, Kęty: Wydawnictwo Marek Derewiecki.
Google Scholar
Szwed A. (2014). Filozoficzne konsekwencje grzechu pierworodnego u Hegla i Kierkegaarda, [w:] Szwed A., Szkice o Kierkegaardzie i nie tylko, Kęty: Wydawnictwo Marek Derewiecki.
Google Scholar
Szwed A. (1999). Między wolnością a prawdą egzystencji – studium myśli Sørena Kierkegaarda, Kęty: Wydawnictwo Marek Derewiecki.
Google Scholar
Szwed A. (2013). O zasadniczej niesprowadzalności „systemu” Kierkegaarda do systemu Hegla, Archiwum historii filozofii i myśli społecznej, (58), 151–172.
Google Scholar
Szwed A. (2000). Wstęp tłumacza, [w:] Kierkegaard S., Pojęcie lęku, tłum. A. Szwed, Kęty: Wydawnictwo Marek Derewiecki.
Google Scholar
Wilczyński A. (2014). Grzech pierworodny w nauczaniu Św. Augustyna i Św. Grzegorza Wielkiego, Kieleckie Studia Teologiczne, (13), 135–149.
Google Scholar
Autorzy
Paweł Eugeniusz GazdaUniwersytet Jagielloński w Krakowie Polska
https://orcid.org/0000-0001-8991-5722
Paweł Eugeniusz Gazda – mgr filozofii, obecnie przygotowuje pracę doktorską, miłośnik filozofii Blaise’a Pascala, Sørena Kierkegaarda i Lwa Szestowa. Żywo zainteresowany nie tylko dorzecznymi sporami z pogranicza przyrodoznawstwa i humanistyki, ale i różnymi sojuszami fizyki i metafizyki, kosmologii i filozofii. Adres do korespondencji: Uniwersytet Jagielloński, Wydział Filozoficzny, Instytut Filozofii, ul. Grodzka 52, 31–044 Kraków, e-mail: paweleugeniuszgazda@gmail.com.
Statystyki
Abstract views: 126PDF downloads: 28
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Czasopismo jest bezpłatne i udostępniane na zasadach otwartego dostępu (w formacie pdf na stronie internetowej). Od autorów artykułów nie są pobierane żadne opłaty. „Warszawskie Studia Teologiczne” ukazują się na licencji według standardów Creative Commons: CC BY-ND 4.0 (Uznanie autorstwa - Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe) i nie prowadzą skonkretyzowanej polityki dotyczącej danych badawczych. Autorzy zachowują prawa autorskie.