Miłosierdzie w teologii duchowości
Marek Kotyński
Papieski Wydział Teologiczny w Warszawie - Collegium Joanneum (Polska)
Abstrakt
Pursuant to the teachings of Pope Francis, mercy – as a theological term – constitutes a “generating category” which in other words ought to be understood as a specific form or yet an approach manifested in the perception of the general Christian Experience as well as recognition of its visibility and witnessing it. The article indicates that mercy is most of all a spiritual experience that allows to witness the mystery of the presence of the Holy Spirit. Thus, it cannot be limited to one-dimensional human experiences as it reaches far beyond any one-dimensional definitions. Pope Francis calls upon theologians to ascend to the level of such direct experience of the Spirit that ought to contribute to the witnessing of God’s mercy for it is the sole generator of God’s light and knowledge. Therefore, it allows to open and fulfill in the Church the ministry of pondering and discovering new ways of God. Sometimes it constitutes consent to one’s personal helplessness and silence that is filled with impatience and unrest that becomes the humble proof of following the path of challenges that are set upon Christians in this day and age, o`en leading to darkness of faith, full of hope and love.
Słowa kluczowe:
doświadczenie duchowe, papież Franciszek, miłosierdzie, Duch ŚwiętyBibliografia
Austin, J. L. (1993). Mówienie i poznawanie. Warszawa.
Google Scholar
Bardoni, M. ( 1995). La cristologia nell’orizzonte dello Spirito. Brescia.
Google Scholar
Bauman, Z. (2006). Płynna nowoczesność. Wydawnictwo Literackie: Kraków.
Google Scholar
Benedykt XVI. (2010). Posynodalna adhortacja apostolska Verbum Domini. Watykan.
Google Scholar
Bernard, Ch. A. (1987). Teologia spirituale. Milano.
Google Scholar
Bokwa, I., Gacia, T., Laskowski, S., Wojtowicz, H. (oprac.). (2007). Breviarium fidei. Wybór doktrynalnych wypowiedzi Kościoła. Poznań.
Google Scholar
Colombo, G. (1980). Perché la teologia. Brescia.
Google Scholar
Gadamer, H.G. (1960). Wahrheit und Methode. Tübingen.
Google Scholar
Heidegger, M. (1962). Unterwegs zur Sprache. Pfullingen.
Google Scholar
Jan Paweł II. (1979). Encyklika Redemptor hominis. Watykan.
Google Scholar
Katechizm Kościoła Katolickiego. (1992). Poznań: Pallottinum (KKK).
Google Scholar
Kiermacz, M. (1999). Koncepcja doświadczenia w pismach G. O’Collinsa. W: St. C. Napiórkowski, K. Kowalik (red.), Doświadczam i wierzę, Lublin.
Google Scholar
Le Guillou, M.J. (1976). Les témoins sont parmi nous. L’expérience de Dieu dans l’Esprit Saint. Paris.
Google Scholar
Lettera del Santo Padre Francesco al Gran Cancelliere della “Pontificia Universidad Católica Argentina” nel Centesimo Anniversario della Facoltà di Teologia. (2015). dal Vaticano, 3 marzo 2015. Pobrane z: http://w2.vatican.va/content/francesco/it/letters/2015/documents/papafrancesco_20150303_lettera-universita-cattolica-argentina.html.
Google Scholar
Lewandowski, M. (2014). Poetycko o teologii. Pobrane z: http://teologia.deon.pl/poetycko-o-teologii/#2txt.
Google Scholar
Miłosz, Cz. (2011). Piesek przydrożny. Kraków.
Google Scholar
Moltmann, J. (1994), Lo Spirito della Vita. Per una pneumatologia integrale. Brescia.
Google Scholar
Morra, S. (2015). Dio non si stanca. La misericordia come forma ecclesiale. Bologna.
Google Scholar
Mouroux, J. (1956). L’esperienza cristiana. Introduzione a una teologia. Brescia.
Google Scholar
Nossol, A. (1973). Potrzeba antropologicznej interpretacji w teologii. Roczniki Teologiczno--Kanoniczne, 21, nr 2.
Google Scholar
O’Collins, G. (1981). Fundamental Theology. New York.
Google Scholar
O’Collins, G. (1993). Retrieving fundamental Theology. London.
Google Scholar
O’Collins, G., Farrugia, E. (1993). Vestigia Trinitatis. W: Zwięzły słownik teologiczny. Kraków.
Google Scholar
Paweł VI. (1965). Konstytucja dogmatyczna o Objawieniu Bożym Dei Verbum. Watykan.
Google Scholar
Rahner, K. (1961). Teologia a antropologia. Znak, 21, nr 12.
Google Scholar
Rahner, K. (1978). Teologia dell’esperienza dello Spirito. Roma.
Google Scholar
Scola, A. (1990). Esperienza cristiana e teologia. W: Teologi in rivolta. Roma.
Google Scholar
Scheffczyk, L. (1977). Die Frage nach der „Erfahrung” als theologischem Verificationsprinzip. W: Dienst der Vermittlund. Leipzig.
Google Scholar
Sicari, A.M. (1999). Życie duchowe chrześcijanina. Poznań.
Google Scholar
Słomka, W. (2002). Miłosierdzie Boże. W: M. Chmielewski (red.), Leksykon duchowości katolickiej. Lublin-Kraków.
Google Scholar
Sobór Watykański II. (1965). Konstytucja duszpasterska o Kościele w świecie współczesnym Gaudium et spes. Watykan.
Google Scholar
Teologia dzisiaj. Perspektywy, zasady i kryteria. (2012). Kraków.
Google Scholar
Tomasz z Akwinu. (1994). De Caritate. Warszawa.
Google Scholar
Tomasz z Akwinu. (1999). De Veritate. Lublin.
Google Scholar
von Balthasar, H. U. (1975). Gloria. Un’Estetica teologica. Tom I: La percezione della forma. Milano.
Google Scholar
von Balthasar, H.U. (1979). Lo spirito e l’Istituzione. Brescia.
Google Scholar
Waldenfels, H. (1993). O Bogu, Jezusie Chrystusie i Kościele dzisiaj. Teologia fundamentalna w kontekście naszych czasów. Katowice.
Google Scholar
Autorzy
Marek KotyńskiPapieski Wydział Teologiczny w Warszawie - Collegium Joanneum Polska
O. dr Marek KOTYŃSKI CSsR – redemptorysta, teolog-filmoznawca, absolwent Papieskiego Uniwersytetu Gregoriańskiego oraz Papieskiego Instytutu Duchowości Teresianum w Rzymie. Jest wykładowcą duchowości Papieskiego Wydziału Teologicznego Collegium Ioanneum w Warszawie. Specjalizuje się w problematyce ekspresji doświadczenia religijnego w kulturze i sztuce, ze szczególnym uwzględnieniem duchowości kina.
Statystyki
Abstract views: 134PDF downloads: 68
Licencja
Czasopismo jest bezpłatne i udostępniane na zasadach otwartego dostępu (w formacie pdf na stronie internetowej). Od autorów artykułów nie są pobierane żadne opłaty. „Warszawskie Studia Teologiczne” ukazują się na licencji według standardów Creative Commons: CC BY-ND 4.0 (Uznanie autorstwa - Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe) i nie prowadzą skonkretyzowanej polityki dotyczącej danych badawczych. Autorzy zachowują prawa autorskie.