Miłosierdzie w teologii duchowości

Marek Kotyński


Papieski Wydział Teologiczny w Warszawie - Collegium Joanneum (Polska)


Abstrakt

Pursuant to the teachings of Pope Francis, mercy – as a theological term – constitutes a “generating category” which in other words ought to be understood as a specific form or yet an approach manifested in the perception of the general Christian Experience as well as recognition of its visibility and witnessing it. The article indicates that mercy is most of all a spiritual experience that allows to witness the mystery of the presence of the Holy Spirit. Thus, it cannot be limited to one-dimensional human experiences as it reaches far beyond any one-dimensional definitions. Pope Francis calls upon theologians to ascend to the level of such direct experience of the Spirit that ought to contribute to the witnessing of God’s mercy for it is the sole generator of God’s light and knowledge. Therefore, it allows to open and fulfill in the Church the ministry of pondering and discovering new ways of God. Sometimes it constitutes consent to one’s personal helplessness and silence that is filled with impatience and unrest that becomes the humble proof of following the path of challenges that are set upon Christians in this day and age, o`en leading to darkness of faith, full of hope and love.


Słowa kluczowe:

doświadczenie duchowe, papież Franciszek, miłosierdzie, Duch Święty

Austin, J. L. (1993). Mówienie i poznawanie. Warszawa.
  Google Scholar

Bardoni, M. ( 1995). La cristologia nell’orizzonte dello Spirito. Brescia.
  Google Scholar

Bauman, Z. (2006). Płynna nowoczesność. Wydawnictwo Literackie: Kraków.
  Google Scholar

Benedykt XVI. (2010). Posynodalna adhortacja apostolska Verbum Domini. Watykan.
  Google Scholar

Bernard, Ch. A. (1987). Teologia spirituale. Milano.
  Google Scholar

Bokwa, I., Gacia, T., Laskowski, S., Wojtowicz, H. (oprac.). (2007). Breviarium fidei. Wybór doktrynalnych wypowiedzi Kościoła. Poznań.
  Google Scholar

Colombo, G. (1980). Perché la teologia. Brescia.
  Google Scholar

Gadamer, H.G. (1960). Wahrheit und Methode. Tübingen.
  Google Scholar

Heidegger, M. (1962). Unterwegs zur Sprache. Pfullingen.
  Google Scholar

Jan Paweł II. (1979). Encyklika Redemptor hominis. Watykan.
  Google Scholar

Katechizm Kościoła Katolickiego. (1992). Poznań: Pallottinum (KKK).
  Google Scholar

Kiermacz, M. (1999). Koncepcja doświadczenia w pismach G. O’Collinsa. W: St. C. Napiórkowski, K. Kowalik (red.), Doświadczam i wierzę, Lublin.
  Google Scholar

Le Guillou, M.J. (1976). Les témoins sont parmi nous. L’expérience de Dieu dans l’Esprit Saint. Paris.
  Google Scholar

Lettera del Santo Padre Francesco al Gran Cancelliere della “Pontificia Universidad Católica Argentina” nel Centesimo Anniversario della Facoltà di Teologia. (2015). dal Vaticano, 3 marzo 2015. Pobrane z: http://w2.vatican.va/content/francesco/it/letters/2015/documents/papafrancesco_20150303_lettera-universita-cattolica-argentina.html.
  Google Scholar

Lewandowski, M. (2014). Poetycko o teologii. Pobrane z: http://teologia.deon.pl/poetycko-o-teologii/#2txt.
  Google Scholar

Miłosz, Cz. (2011). Piesek przydrożny. Kraków.
  Google Scholar

Moltmann, J. (1994), Lo Spirito della Vita. Per una pneumatologia integrale. Brescia.
  Google Scholar

Morra, S. (2015). Dio non si stanca. La misericordia come forma ecclesiale. Bologna.
  Google Scholar

Mouroux, J. (1956). L’esperienza cristiana. Introduzione a una teologia. Brescia.
  Google Scholar

Nossol, A. (1973). Potrzeba antropologicznej interpretacji w teologii. Roczniki Teologiczno--Kanoniczne, 21, nr 2.
  Google Scholar

O’Collins, G. (1981). Fundamental Theology. New York.
  Google Scholar

O’Collins, G. (1993). Retrieving fundamental Theology. London.
  Google Scholar

O’Collins, G., Farrugia, E. (1993). Vestigia Trinitatis. W: Zwięzły słownik teologiczny. Kraków.
  Google Scholar

Paweł VI. (1965). Konstytucja dogmatyczna o Objawieniu Bożym Dei Verbum. Watykan.
  Google Scholar

Rahner, K. (1961). Teologia a antropologia. Znak, 21, nr 12.
  Google Scholar

Rahner, K. (1978). Teologia dell’esperienza dello Spirito. Roma.
  Google Scholar

Scola, A. (1990). Esperienza cristiana e teologia. W: Teologi in rivolta. Roma.
  Google Scholar

Scheffczyk, L. (1977). Die Frage nach der „Erfahrung” als theologischem Verificationsprinzip. W: Dienst der Vermittlund. Leipzig.
  Google Scholar

Sicari, A.M. (1999). Życie duchowe chrześcijanina. Poznań.
  Google Scholar

Słomka, W. (2002). Miłosierdzie Boże. W: M. Chmielewski (red.), Leksykon duchowości katolickiej. Lublin-Kraków.
  Google Scholar

Sobór Watykański II. (1965). Konstytucja duszpasterska o Kościele w świecie współczesnym Gaudium et spes. Watykan.
  Google Scholar

Teologia dzisiaj. Perspektywy, zasady i kryteria. (2012). Kraków.
  Google Scholar

Tomasz z Akwinu. (1994). De Caritate. Warszawa.
  Google Scholar

Tomasz z Akwinu. (1999). De Veritate. Lublin.
  Google Scholar

von Balthasar, H. U. (1975). Gloria. Un’Estetica teologica. Tom I: La percezione della forma. Milano.
  Google Scholar

von Balthasar, H.U. (1979). Lo spirito e l’Istituzione. Brescia.
  Google Scholar

Waldenfels, H. (1993). O Bogu, Jezusie Chrystusie i Kościele dzisiaj. Teologia fundamentalna w kontekście naszych czasów. Katowice.
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2017-12-15

Cited By / Share

Kotyński, M. (2017). Miłosierdzie w teologii duchowości. Warszawskie Studia Teologiczne, 30(3-4), 32–51. Pobrano z https://czasopismowst.pl/index.php/wst/article/view/56

Autorzy

Marek Kotyński 

Papieski Wydział Teologiczny w Warszawie - Collegium Joanneum Polska

O. dr Marek KOTYŃSKI CSsR – redemptorysta, teolog-filmoznawca, absolwent Papieskiego Uniwersytetu Gregoriańskiego oraz Papieskiego Instytutu Duchowości Teresianum w Rzymie. Jest wykładowcą duchowości Papieskiego Wydziału Teologicznego Collegium Ioanneum w Warszawie. Specjalizuje się w problematyce ekspresji doświadczenia religijnego w kulturze i sztuce, ze szczególnym uwzględnieniem duchowości kina.



Statystyki

Abstract views: 121
PDF downloads: 53


Licencja

Czasopismo jest bezpłatne i udostępniane na zasadach otwartego dostępu (w formacie pdf na stronie internetowej). Od autorów artykułów nie są pobierane żadne opłaty. „Warszawskie Studia Teologiczne” ukazują się na licencji według standardów Creative Commons: CC BY-ND 4.0 (Uznanie autorstwa - Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe) i nie prowadzą skonkretyzowanej polityki dotyczącej danych badawczych. Autorzy zachowują prawa autorskie.