Aktualność propozycji pedagogiczno-formacyjnej zawartej w numerze 70 adhortacji „Vita Consecrata”

Anna Maria Pudełko


Papieski Wydział Teologiczny w Warszawie - Collegium Joanneum (Polska)


Abstrakt

No 70 of post-synodal exhortation Vita Consecrata by John Paul II (1996) under the characteristic title In a constant search for faithfulness distinguishes itself against the background of other Church’s Magisterium documents on con-tinuing formation by offering more integral and comprehensive vision of develop-ment stages of an adult person called to a consecrated life. It also presents, in an innovative way, a possibility to experience a vocational crisis as a significant part of the formation process as well as suggests specific ways to help a person in crisis and provides development guidelines. While comparing suggestions offered by No 70 of Vita Consecrata post-synodal exhortation to contemporary theories of development psychology and andragogy concerning the development in subsequent stages of adult life and development opportunities offered by development and situaltional crises, one may conclude that Vita Consecrata suggestions are indeed valid and integral ones. They are definitely worth both further theoretical studies and putting them into practice in formation processes of religious congregations and training cours-es organized for directors of formation of religious communities in charge of both initial and continuing formation.


Słowa kluczowe:

powołanie, wierność, rozwój, etapy życia, kryzys, towarzyszenie

Brzezińska, A., Trempała, J. (2002). Wprowadzenie do psychologii rozwoju. W: J. Strelau, (red.), Psychologia. Podręcznik akademicki. Tom 1 (s. 229–283). Gdańsk: GWP.
  Google Scholar

Brzezińska, A., Appelt, K., Ziółkowska, B. (2016). Psychologia rozwoju człowieka. Sopot: GWP.
  Google Scholar

Carballo, R. (2017). „L’Osservatore Romano” – Abp Carballo o zebraniu plenarnym Kongregacji ds. życia konsekrowanego. Pobrane z: http://www.zyciezakonne.pl/wiadomosci/swiat/rozmowa-abp-carballo-temat-zebrania-plenarnego-dykasterii-ds-zycia-konsekrowanego-66429/.
  Google Scholar

Cencini, A. (1995). Nell’amore. Liberta’ e maturita’ affettiva nel celibato consacrato. Bologna: EDB.
  Google Scholar

Citrini, T. (2002). Vocazione (teologia della). W: Centro Internazionale Vocazionale Rogate (red.), Dizionario di Pastorale Vocazionale (s. 1283–1295). Roma: Rogate.
  Google Scholar

Cieślak, G. (2014). Teoria dezintegracji pozytywnej w formacji kapłańskiej. Studia Loviciensia. Łowickie Studia Teologiczne, (16), 129–137.
  Google Scholar

Congregazione per gli Istituti di Vita Consacrata e le Societa’ di vita Apostolica. (2017). Per vino nuovo otri nuovi. Dal Concilio Vaticano II la vita consacrata e le sfide ancora aperte. Orientamenti, Watykan.
  Google Scholar

Dąbrowski, K. (1984). Funkcje i struktura emocjonalna osobowości. Lublin: Polskie Towarzystwo Higieny Psychicznej.
  Google Scholar

Dąbrowski, K. (1986). Elementy filozofii rozwoju, Warszawa: Polskie Towarzystwo Higieny Psychicznej.
  Google Scholar

Dubas, E. (2015). Przygotowanie do dorosłości – być i stawać się dorosłym. Edukacja dorosłych, (72), 9–20.
  Google Scholar

Franciszek. (2017). Discorso del Santo Padre Francesco ai partecipanti alla Plenaria della Congregazione per gli Istituti di Vita Consacrata e le Società di Vita Apostolica. Pobrane z: https://w2.vatican.va/content/francesco/it/speeches/2017/january/documents/papa-francesco_20170128_plenaria-civcsva.html .
  Google Scholar

Goya, B. (1997). Formazione integrale alla vita consacrata alla luce della esortazione post-sinodale. Bologna: EDB.
  Google Scholar

Gambino, V. (1997). Vocazione. W: J.M. Prelezzo, C. Nanni, G. Malizia (red.), Dizionario di scenze dell’educazione (s. 1174–1177). Leuman (Torino): Elle Di Ci/Las/Sei.
  Google Scholar

Gurba, E. (2000). Wczesna dorosłość. W: B Harwas-Napierała, J. Trempała (red.), Psychologia rozwoju człowieka. Charakterystyka okresów życia człowieka. Tom 2 (s. 202–230). Warszawa: PWN.
  Google Scholar

Gurba, E. (2011). Wczesna dorosłość. W: J. Trempała (red.), Psychologia rozwoju człowieka (s. 287–311). Warszawa: PWN.
  Google Scholar

Jacyniak, A. (2010). Kryzysy w życiu seminaryjnym i kapłańskim. W: J. Augustyn (red.), Sztuka bycia księdzem (s. 279–288). Kraków: WAM.
  Google Scholar

Jan Paweł II. (1996). Vita Consacrata. Posynodalna Adhortacja Apostolska. Poznań: Pallottinum.
  Google Scholar

Kielar-Turska, M. (2002). Rozwój człowieka dorosłego w pełnym cyklu życia. W: J. Strelau (red.), Psychologia. Podręcznik akademicki. Tom 1 (s. 317–327). Gdańsk: GWP.
  Google Scholar

Kongregacja dla Zakonów i Instytutów Świeckich. (1969). Instrukcja o odnowie formacji zakonnej „Renovationis causa” AAS 61, 103–120. Pobrane z: http://www.zyciezakonne.pl/dokumenty/kosciol/kongregacja-instytutow-zycia-konsekrowanego-i-stowarzyszen-zycia-apostolskiego/dekrety-instrukcje-wskazania/instrukcja-o-odnowie-formacji-zakonnej-renovationis-causam-1969-r-20112/.
  Google Scholar

Kongregacja Instytutów Życia Konsekrowanego i Stowarzyszeń Życia Apostolskiego. (1990). Potissimum Institutioni Instrukcja - Wskazania dotyczące Formacji w Instytutach zakonnych (PI), AAS 82, 470-532 Pobrane z: http://www.zyciezakonne.pl/dokumenty/kosciol/kongregacja-instytutow-zycia-konsekrowanego-i-stowarzyszen-zycia-apostolskiego/dekrety-instrukcje-wskazania/1990-02-02-instrukcja-wskazania-dotyczace-formacji-w-instytutach-zakonnych-%C2%ABpotissimum-institutioni%C2%BB-20913/.
  Google Scholar

Kongregacja Instytutów Życia Konsekrowanego i Stowarzyszeń Życia Apostolskiego. (2002). Rozpocząć na nowo od Chrystusa. Odnowione zaangażowanie życia konsekrowanego w trzecim tysiącleciu. Instrukcja. Watykan.
  Google Scholar

Kongregacja Instytutów Życia Konsekrowanego i Stowarzyszeń Życia Apostolskiego. (2015). Tożsamość i misja brata zakonnego Pobrane z: http://www.zyciezakonne.pl/dokumenty/kosciol/kongregacja-instytutow-zycia-konsekrowanego-i-stowarzyszen-zycia-apostolskiego/2015-10-04-watykan-tozsamosc-misja-brata-zakonnego-70180/ .
  Google Scholar

Olejnik, M. (2000). Średnia dorosłość. Wiek średni. W: B Harwas-Napierała, J. Trempała (red.), Psychologia rozwoju człowieka Charakterystyka okresów życia człowieka. Tom 2 (s. 234–258). Warszawa: PWN.
  Google Scholar

Olejnik M. (2011). Średnia dorosłość. W: B Harwas-Napierała, J. Trempała (red.), Psychologia rozwoju człowieka. Charakterystyka okresów życia człowiek. Tom 2 (s. 312–325). Warszawa: PWN.
  Google Scholar

Pietrasiński, Z. (1990). Rozwój człowieka dorosłego. Warszawa: Wiedza Powszechna.
  Google Scholar

Płużek, Z., Jacyniak, A. (2006). Świat ludzkich kryzysów. Kraków: WAM.
  Google Scholar

Przetacznik-Gierkowska, M. (2000), Zasady i prawidłowości psychicznego rozwoju człowieka. W: M. Przetacznik-Gierkowska, M. Tyszkowa (red.), Psychologia rozwoju człowieka. Zagadnienia ogólne t. 1 (29-44). Warszawa: PWN.
  Google Scholar

Sobór Watykański II. (1965a). Konstytucja Duszpasterska o Kościele w świecie współczesnym (KDK). W: Sobór Watykański II (s. 521–620). Poznań: Pallottinum.
  Google Scholar

Sobór Watykański II. (1965b). Dekret o przystosowanej odnowie życia konsekrowanego (PC). W: Sobór Watykański II (s. 264–275). Poznań: Pallottinum.
  Google Scholar

Straś-Romanowska, M. (2000). Późna dorosłość. Wiek starzenia się. W: B Harwas-Napierała, J. Trempała (red.), Psychologia rozwoju człowieka. Charakterystyka okresów życia człowieka. Tom 2 (s. 263–288). Warszawa: PWN.
  Google Scholar

Straś-Romanowska, M. (2011). Późna dorosłość. W: J. Trempała (red.), Psychologia rozwoju człowieka (s. 326–350) Warszawa: PWN.
  Google Scholar

Świtalski, W. (2015). Przygotowanie do dorosłości, jako wciąż aktualny problem andragogiki, Edukacja dorosłych, (72), 117–125.
  Google Scholar

Trempała, J. (2002). Koncepcje rozwoju człowieka. W: J. Strelau (red.), Psychologia. Podręcznik akademicki. Tom 1 (s. 256–283). Gdańsk: GWP.
  Google Scholar

Tyszkowska, M. (1996). Przedmiot, problemy i zadania współczesnej psychologii rozwoju człowieka. W: M. Przetacznik Gierkowska, M. Tyszowska
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2017-12-15

Cited By / Share

Pudełko, A. M. (2017). Aktualność propozycji pedagogiczno-formacyjnej zawartej w numerze 70 adhortacji „Vita Consecrata”. Warszawskie Studia Teologiczne, 30(3-4), 144–161. Pobrano z https://czasopismowst.pl/index.php/wst/article/view/64

Autorzy

Anna Maria Pudełko 

Papieski Wydział Teologiczny w Warszawie - Collegium Joanneum Polska

S. mgr Anna Maria PUDEŁKO – członkini Instytutu Królowej Apostołów dla Powołań (Siostry Apostolinki). Absolwentka Pedagogiki Powołaniowej na Salezjańskim Uniwersytecie Papieskim w Rzymie (2002) i Podyplomowych Studiów z Antropologii, Psychologii i Pedagogiki chrześcijańskiej na Akademii Ignatianum w Krakowie (2011). Od 2009 r. wykłada Wprowadzenie w chrześcijaństwo w Wyższym Seminarium Duchownym w Łowiczu. Współpracuje ze Szkołą Formatorek Zakonnych i Junioratów CDF w Trzebini.



Statystyki

Abstract views: 146
PDF downloads: 50


Licencja

Czasopismo jest bezpłatne i udostępniane na zasadach otwartego dostępu (w formacie pdf na stronie internetowej). Od autorów artykułów nie są pobierane żadne opłaty. „Warszawskie Studia Teologiczne” ukazują się na licencji według standardów Creative Commons: CC BY-ND 4.0 (Uznanie autorstwa - Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe) i nie prowadzą skonkretyzowanej polityki dotyczącej danych badawczych. Autorzy zachowują prawa autorskie.