Czy można poznać świadomość drugiego? Tło historyczno-filozoficzne koncepcji wczucia Edyty Stein

Tymoteusz Mietelski


Akademia Ignatianum w Krakowie (Polska)
https://orcid.org/0000-0001-5279-4648

Abstrakt

The aim of this article was to present historical and philosophical background of Edith Stein’s concept of empathy. Stein based her PhD thesis on Husserl’s views and referred to actual state of research on possibility to know the consciousness of another. The author uses the hermeneutic method of analyzing Stein’swritings. He also examines Stein’s interpretation of approach of Husserl, Scheler,Lipps and other. In the result the relevance of Stein’s concept and its historical background were demonstrated


Słowa kluczowe:

Edyta Stein, Edmund Husserl, Max Scheler, człowiek, drugi podmiot, fenomenologia, intersubiektywność, poznanie, wczucie

Bello A. A. (2005). Edmund Husserl i Edyta Stein. Problem podmiotu ludzkiego. Zeszyty Naukowe Centrum im. Edyty Stein, nr 1, 91-98.
  Google Scholar

Chłodna I. (2005). Lipps Theodor. W: A. Maryniarczyk (red.), Powszechna Encyklopedia Filozofii, t. 6, (447-448). Lublin: Polskie Towarzystwo Tomasza z Akwinu.
  Google Scholar

Constantini E. (1981). Einfühlung und Intersubjektivität bei Edith Stein und bei Husserl. Analecta Husserliana, vol. XI, 335-339.
  Google Scholar

Czerny J. (1987). Brentanizm i jego recepcja w filozofii europejskiej. Katowice: Wyd. UŚ.
  Google Scholar

Drwięga M. (2001). Husserl o cielesności. Kwartalnik Filozoficzny, t. XXIX, z. 3, 5-35.
  Google Scholar

Gerl-Falkovitz H. B. (2003). Wprowadzenie. W: E. Stein, Autoportret z listów. Część trzecia. Listy do Romana Ingardena, (7-35). Kraków: Wyd. Karmelitów Bosych.
  Google Scholar

Gołaszewska M. (1986). Zarys estetyki. Warszawa: PWN.
  Google Scholar

Gulin W. (1997). Theodora Lippsa psychologiczna koncepcja empatii. Forum Psychologiczne, t. 2, 25-37.
  Google Scholar

Hedwig K. (1999). O pojęciu wczucia w pracy doktorskiej Edyty Stein. W: J. Machnacz (tłum. i oprac.), Tajemnica osoby ludzkiej. Antropologia Edyty Stein, (44-52). Wrocław: TUM.
  Google Scholar

Husserl E. (1974a). Idee czystej fenomenologii i fenomenologicznej filozofii. Księga druga. Warszawa: PWN.
  Google Scholar

Husserl E. (1974b). Zagadnienie wczucia. Znak, nr 237, 319-326.
  Google Scholar

Ingarden R. (1970). Studia z estetyki, t.3. Warszawa: PWN, Warszawa.
  Google Scholar

Ingarden R. (1971). O poznawaniu cudzych stanów psychicznych (wykład wygłoszony we Lwowie 15.06.1939). W: R. Ingarden, U podstaw teorii poznania, cz. 1, (407-427). Warszawa: PWN.
  Google Scholar

Ingarden R. (1974). Wstęp do fenomenologii Husserla. Warszawa: PWN.
  Google Scholar

Judycki S. (1990). Intersubiektywność i czas. Lublin: TN KUL.
  Google Scholar

Kwiatek A., Worwag M. (2002). Podróż po historii filozofii. Dwa wieki krytyki. Warszawa: Scholar.
  Google Scholar

Lipps T., Äshetik, Wyd. L. Voss, Hamburg – Leipzig 1903-1906. 146 Machnacz J. (1993). Poznanie drugiego człowieka. Horyzonty wiary, z. 17, 41-51
  Google Scholar

Mietelski T. (2017). Einfühlung jako sposób poznania drugiego człowieka według
  Google Scholar

Edyty Stein. Bielańskie Studia Teologiczne, nr 3, 55-72.
  Google Scholar

Mietelski T. (2018), Interpretacja ciała ludzkiego w ujęciu Edyty Stein. Warszawskie Studia Teologiczne, nr XXXI/4, 78-93.
DOI: https://doi.org/10.30439/WST.2018.4.5   Google Scholar

Piecuch J. (1997). Poznanie drugiego człowieka w ujęciu Edyty Stein. Teoria wczucia i jej granice. W: J. Piecuch (red.), Edyta Stein – filozof i świadek epoki, (137-160). Opole: Wyd. Uniwersytet Opolski – Wydział Teologiczny.
  Google Scholar

Rudnicki L. (1911). Estetyka T. Lipps’a. Kraków.
  Google Scholar

Scheler M. (1913). Zur Phänomenologie und Theorie der Sympathiegefühle und von
  Google Scholar

Liebe und Haß: mit einem Anhang über den Grund zur Annahme der Existenz des fremden Ich. Halle.
  Google Scholar

Scheler M. (1980a). Istota i forma sympatii. Warszawa: PWN.
  Google Scholar

Scheler M. (1980b). Przedmowa do wydania drugiego. W: Tenże, Istota i formy sympatii, (5-13). Warszawa: PWN.
  Google Scholar

Stein E. (1988). O zagadnieniu wczucia. Kraków: Znak.
  Google Scholar

Stein E. (2000). Pisma, t. 1. Kraków: Wyd. Karmelitów Bosych.
  Google Scholar

Stein E. (2014). O zagadnieniu wczucia. Kraków: Wyd. Karmelitów Bosych.
  Google Scholar

Tischner J. (2006). Studia z filozofii świadomości. Kraków: Wyd. Instytut Myśli Józefa Tischnera.
  Google Scholar

Tischner J. (1974). Komentarz do: E. Husserl, Zagadnienie wczucia. Znak, nr 237, 319-327.
  Google Scholar

Tucholska S. (1994). Poziom empatii a obraz siebie. Roczniki filozoficzne, t. 42, z. 4, 173-185.
  Google Scholar

Węgrzecki A. (1980). Wstęp. W: M. Scheler, Istota i formy sympatii, (VII-XI). Warszawa: PWN.
  Google Scholar

Węgrzecki A. (1992). O poznawaniu drugiego człowieka. Kraków: WN PAT.
  Google Scholar

Węgrzecki A. (1994). Max Scheler. Wesen und Formen der Sympathie. W: B. Skarga (red.), Przewodnik po literaturze filozoficznej XX wieku, (368-377). Warszawa: PWN.
  Google Scholar

Węgrzecki A. (2014). Wokół filozofii spotkania. Kraków: WAM.
  Google Scholar

Zahavi D. (2012). Fenomenologia Husserla. Kraków: WAM.
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2020-12-05

Cited By / Share

Mietelski, T. . (2020). Czy można poznać świadomość drugiego? Tło historyczno-filozoficzne koncepcji wczucia Edyty Stein. Warszawskie Studia Teologiczne, 33(2), 132–148. https://doi.org/10.30439/WST.2020.2.7

Autorzy

Tymoteusz Mietelski 

Akademia Ignatianum w Krakowie Polska
https://orcid.org/0000-0001-5279-4648

Ks. mgr Tymoteusz Mietelski — kapłan Archidiecezji Warszawskiej.  W 2017 roku przyjął święcenia i uzyskał tytuł magistra teologii na Papieskim Wydziale Teologicznym w Warszawie. Obecnie jest doktorantem w Akademii Ignatianum w Kraków





Statystyki

Abstract views: 363
PDF downloads: 136


Licencja

Prawa autorskie (c) 2021 Warszawskie Studia Teologiczne

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.

Czasopismo jest bezpłatne i udostępniane na zasadach otwartego dostępu (w formacie pdf na stronie internetowej). Od autorów artykułów nie są pobierane żadne opłaty. „Warszawskie Studia Teologiczne” ukazują się na licencji według standardów Creative Commons: CC BY-ND 4.0 (Uznanie autorstwa - Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe) i nie prowadzą skonkretyzowanej polityki dotyczącej danych badawczych. Autorzy zachowują prawa autorskie.