Czy można poznać świadomość drugiego? Tło historyczno-filozoficzne koncepcji wczucia Edyty Stein
Abstrakt
The aim of this article was to present historical and philosophical background of Edith Stein’s concept of empathy. Stein based her PhD thesis on Husserl’s views and referred to actual state of research on possibility to know the consciousness of another. The author uses the hermeneutic method of analyzing Stein’swritings. He also examines Stein’s interpretation of approach of Husserl, Scheler,Lipps and other. In the result the relevance of Stein’s concept and its historical background were demonstrated
Słowa kluczowe:
Edyta Stein, Edmund Husserl, Max Scheler, człowiek, drugi podmiot, fenomenologia, intersubiektywność, poznanie, wczucieBibliografia
Bello A. A. (2005). Edmund Husserl i Edyta Stein. Problem podmiotu ludzkiego. Zeszyty Naukowe Centrum im. Edyty Stein, nr 1, 91-98.
Google Scholar
Chłodna I. (2005). Lipps Theodor. W: A. Maryniarczyk (red.), Powszechna Encyklopedia Filozofii, t. 6, (447-448). Lublin: Polskie Towarzystwo Tomasza z Akwinu.
Google Scholar
Constantini E. (1981). Einfühlung und Intersubjektivität bei Edith Stein und bei Husserl. Analecta Husserliana, vol. XI, 335-339.
Google Scholar
Czerny J. (1987). Brentanizm i jego recepcja w filozofii europejskiej. Katowice: Wyd. UŚ.
Google Scholar
Drwięga M. (2001). Husserl o cielesności. Kwartalnik Filozoficzny, t. XXIX, z. 3, 5-35.
Google Scholar
Gerl-Falkovitz H. B. (2003). Wprowadzenie. W: E. Stein, Autoportret z listów. Część trzecia. Listy do Romana Ingardena, (7-35). Kraków: Wyd. Karmelitów Bosych.
Google Scholar
Gołaszewska M. (1986). Zarys estetyki. Warszawa: PWN.
Google Scholar
Gulin W. (1997). Theodora Lippsa psychologiczna koncepcja empatii. Forum Psychologiczne, t. 2, 25-37.
Google Scholar
Hedwig K. (1999). O pojęciu wczucia w pracy doktorskiej Edyty Stein. W: J. Machnacz (tłum. i oprac.), Tajemnica osoby ludzkiej. Antropologia Edyty Stein, (44-52). Wrocław: TUM.
Google Scholar
Husserl E. (1974a). Idee czystej fenomenologii i fenomenologicznej filozofii. Księga druga. Warszawa: PWN.
Google Scholar
Husserl E. (1974b). Zagadnienie wczucia. Znak, nr 237, 319-326.
Google Scholar
Ingarden R. (1970). Studia z estetyki, t.3. Warszawa: PWN, Warszawa.
Google Scholar
Ingarden R. (1971). O poznawaniu cudzych stanów psychicznych (wykład wygłoszony we Lwowie 15.06.1939). W: R. Ingarden, U podstaw teorii poznania, cz. 1, (407-427). Warszawa: PWN.
Google Scholar
Ingarden R. (1974). Wstęp do fenomenologii Husserla. Warszawa: PWN.
Google Scholar
Judycki S. (1990). Intersubiektywność i czas. Lublin: TN KUL.
Google Scholar
Kwiatek A., Worwag M. (2002). Podróż po historii filozofii. Dwa wieki krytyki. Warszawa: Scholar.
Google Scholar
Lipps T., Äshetik, Wyd. L. Voss, Hamburg – Leipzig 1903-1906. 146 Machnacz J. (1993). Poznanie drugiego człowieka. Horyzonty wiary, z. 17, 41-51
Google Scholar
Mietelski T. (2017). Einfühlung jako sposób poznania drugiego człowieka według
Google Scholar
Edyty Stein. Bielańskie Studia Teologiczne, nr 3, 55-72.
Google Scholar
Mietelski T. (2018), Interpretacja ciała ludzkiego w ujęciu Edyty Stein. Warszawskie Studia Teologiczne, nr XXXI/4, 78-93.
DOI: https://doi.org/10.30439/WST.2018.4.5
Google Scholar
Piecuch J. (1997). Poznanie drugiego człowieka w ujęciu Edyty Stein. Teoria wczucia i jej granice. W: J. Piecuch (red.), Edyta Stein – filozof i świadek epoki, (137-160). Opole: Wyd. Uniwersytet Opolski – Wydział Teologiczny.
Google Scholar
Rudnicki L. (1911). Estetyka T. Lipps’a. Kraków.
Google Scholar
Scheler M. (1913). Zur Phänomenologie und Theorie der Sympathiegefühle und von
Google Scholar
Liebe und Haß: mit einem Anhang über den Grund zur Annahme der Existenz des fremden Ich. Halle.
Google Scholar
Scheler M. (1980a). Istota i forma sympatii. Warszawa: PWN.
Google Scholar
Scheler M. (1980b). Przedmowa do wydania drugiego. W: Tenże, Istota i formy sympatii, (5-13). Warszawa: PWN.
Google Scholar
Stein E. (1988). O zagadnieniu wczucia. Kraków: Znak.
Google Scholar
Stein E. (2000). Pisma, t. 1. Kraków: Wyd. Karmelitów Bosych.
Google Scholar
Stein E. (2014). O zagadnieniu wczucia. Kraków: Wyd. Karmelitów Bosych.
Google Scholar
Tischner J. (2006). Studia z filozofii świadomości. Kraków: Wyd. Instytut Myśli Józefa Tischnera.
Google Scholar
Tischner J. (1974). Komentarz do: E. Husserl, Zagadnienie wczucia. Znak, nr 237, 319-327.
Google Scholar
Tucholska S. (1994). Poziom empatii a obraz siebie. Roczniki filozoficzne, t. 42, z. 4, 173-185.
Google Scholar
Węgrzecki A. (1980). Wstęp. W: M. Scheler, Istota i formy sympatii, (VII-XI). Warszawa: PWN.
Google Scholar
Węgrzecki A. (1992). O poznawaniu drugiego człowieka. Kraków: WN PAT.
Google Scholar
Węgrzecki A. (1994). Max Scheler. Wesen und Formen der Sympathie. W: B. Skarga (red.), Przewodnik po literaturze filozoficznej XX wieku, (368-377). Warszawa: PWN.
Google Scholar
Węgrzecki A. (2014). Wokół filozofii spotkania. Kraków: WAM.
Google Scholar
Zahavi D. (2012). Fenomenologia Husserla. Kraków: WAM.
Google Scholar
Autorzy
Tymoteusz MietelskiAkademia Ignatianum w Krakowie Polska
https://orcid.org/0000-0001-5279-4648
Ks. mgr Tymoteusz Mietelski — kapłan Archidiecezji Warszawskiej. W 2017 roku przyjął święcenia i uzyskał tytuł magistra teologii na Papieskim Wydziale Teologicznym w Warszawie. Obecnie jest doktorantem w Akademii Ignatianum w Kraków
Statystyki
Abstract views: 364PDF downloads: 136
Licencja
Prawa autorskie (c) 2021 Warszawskie Studia Teologiczne
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Czasopismo jest bezpłatne i udostępniane na zasadach otwartego dostępu (w formacie pdf na stronie internetowej). Od autorów artykułów nie są pobierane żadne opłaty. „Warszawskie Studia Teologiczne” ukazują się na licencji według standardów Creative Commons: CC BY-ND 4.0 (Uznanie autorstwa - Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe) i nie prowadzą skonkretyzowanej polityki dotyczącej danych badawczych. Autorzy zachowują prawa autorskie.